Over de wielersport en zijn beoefenaars.

koppeltijdrit: tips?

tonydelasnek8
Forum-lid

tonydelasnek8 20 dec 2005 04:55

Binnenkort doe ik mee aan een koppeltijdrit van 35 km. Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips voor?

Wat ik me vooral afvraag: hoe lang zou ongeveer de aflossing moeten zijn? LAnger dan in een ploegentijdrit, lijkt me, maar hoeveel?

Ook andere tips zijn welkom.

Alvast bedankt

hans
Forum-lid

hans 20 dec 2005 10:55

Ik rijd normaal gesproken elk jaar wel een koppeltijdrit van 30 tot 40km.
Mijn ervaring is dat je het beste kunt beginnen met korte aflossing ieder 30-60 seconden en met een stabiele snelheid. Na een tijdje op deze manier te hebben gereden kun je langzaam maar zeker de kopbeurten verlengen, je merkt snel genoeg hoe het gaat en dit voel je zelf het beste aan.
Verder geld natuurlijk als het blijkt dat je sterker bent dan je maatje ga dan langer op kop rijden ipv alleen harder te rijden. Hierdoor krijgt je maatje meer rust en kan hij het tempo ook als dit iets hoger wordt nog bijhouden.
verder zou raad ik aan om degene die van kop afkomt niet of nauwelijks vaart te laten minderen maar de degene die overneemt lanzij laat komen.
Op deze manier voorkom je dat de persoon die eerst op kop rijd met veel moeite het gat dicht moet rijden.
suc6 met de rit!
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 20 dec 2005 20:33

Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 20 December 2005

Ik rijd normaal gesproken elk jaar wel een koppeltijdrit van 30 tot 40km.
Mijn ervaring is dat je het beste kunt beginnen met korte aflossing ieder 30-60 seconden en met een stabiele snelheid. Na een tijdje op deze manier te hebben gereden kun je langzaam maar zeker de kopbeurten verlengen, je merkt snel genoeg hoe het gaat en dit voel je zelf het beste aan.
Verder geld natuurlijk als het blijkt dat je sterker bent dan je maatje ga dan langer op kop rijden ipv alleen harder te rijden. Hierdoor krijgt je maatje meer rust en kan hij het tempo ook als dit iets hoger wordt nog bijhouden.
verder zou raad ik aan om degene die van kop afkomt niet of nauwelijks vaart te laten minderen maar de degene die overneemt lanzij laat komen.
Op deze manier voorkom je dat de persoon die eerst op kop rijd met veel moeite het gat dicht moet rijden.
suc6 met de rit!

zo zou ik het ook doen. Wij hebben met het NK ploegtijdrijden dit ook moeten toepassen omdat 2 ploegmaten met de tong op het asfalt lagen na respectievelijk 1 en 15 km. lekker als je 33 km moet rijden :P
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

tonydelasnek8
Forum-lid

tonydelasnek8 21 dec 2005 19:33

bedankt voor de tips, ik zal de adviezen ter harte nemen. Eerst de kerstdagen maar even veilig door zien te komen; daarna in volle vaart op die tijdrit af.

compdiver
Forum-lid

compdiver 27 dec 2005 14:05

Quoten: Origineel geplaatst door tonydelasnek op 21 December 2005

bedankt voor de tips, ik zal de adviezen ter harte nemen. Eerst de kerstdagen maar even veilig door zien te komen; daarna in volle vaart op die tijdrit af.

Bij ons leren ze ons dat ook aan;1)=> Bij meewind draaid men telkens korte beurten(je moet maar eens kijken naar de toer, dat valt wel op)2)=> Bij tegenwind draaid men telkens lange beurtenDit zijn de tip die ze ons meegaven
Mijn Canyon Ultimate CF

Plaats reactie