Over de wielersport en zijn beoefenaars.

koppeltijdrit: tips?

tonydelasnek8
Forum-lid

tonydelasnek8 20 dec 2005 04:55

Binnenkort doe ik mee aan een koppeltijdrit van 35 km. Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips voor?

Wat ik me vooral afvraag: hoe lang zou ongeveer de aflossing moeten zijn? LAnger dan in een ploegentijdrit, lijkt me, maar hoeveel?

Ook andere tips zijn welkom.

Alvast bedankt

hans
Forum-lid

hans 20 dec 2005 10:55

Ik rijd normaal gesproken elk jaar wel een koppeltijdrit van 30 tot 40km.
Mijn ervaring is dat je het beste kunt beginnen met korte aflossing ieder 30-60 seconden en met een stabiele snelheid. Na een tijdje op deze manier te hebben gereden kun je langzaam maar zeker de kopbeurten verlengen, je merkt snel genoeg hoe het gaat en dit voel je zelf het beste aan.
Verder geld natuurlijk als het blijkt dat je sterker bent dan je maatje ga dan langer op kop rijden ipv alleen harder te rijden. Hierdoor krijgt je maatje meer rust en kan hij het tempo ook als dit iets hoger wordt nog bijhouden.
verder zou raad ik aan om degene die van kop afkomt niet of nauwelijks vaart te laten minderen maar de degene die overneemt lanzij laat komen.
Op deze manier voorkom je dat de persoon die eerst op kop rijd met veel moeite het gat dicht moet rijden.
suc6 met de rit!
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

trekoclv
Forum-lid

trekoclv 20 dec 2005 20:33

Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 20 December 2005

Ik rijd normaal gesproken elk jaar wel een koppeltijdrit van 30 tot 40km.
Mijn ervaring is dat je het beste kunt beginnen met korte aflossing ieder 30-60 seconden en met een stabiele snelheid. Na een tijdje op deze manier te hebben gereden kun je langzaam maar zeker de kopbeurten verlengen, je merkt snel genoeg hoe het gaat en dit voel je zelf het beste aan.