Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

koude handen/voeten

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 04 jan 2006 14:19

bij temperaturen rond het vriespunt en lager blijft het voor mij onmogelijk om buiten te fietsen ( mijn handen vervriezen! na een kwartier), zelfs met thermohandschoenen en/of kousen . Kent iemand middeltjes waardoor dit te verhelpen is?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 04 jan 2006 14:22

Zoek eens wat rond op het forum...

cor01
Forum-lid

cor01 04 jan 2006 23:05

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 04 Januari 2006

bij temperaturen rond het vriespunt en lager blijft het voor mij onmogelijk om buiten te fietsen ( mijn handen vervriezen! na een kwartier), zelfs met thermohandschoenen en/of kousen . Kent iemand middeltjes waardoor dit te verhelpen is?

Fiedo kijk eens onder het topic "Kleding/Schoeisel" staan op dit moment enkele discussies die hier over gaan bovenin.
Misschien heeft het ook wel iets met gewenning te maken. Als je veel buiten loopt of fietst (bijv. woon/werk) dan ben je op den duur beter bestand tegen de kou als dat je veel binnen zit en hooguit 2 x per week op de fiets springt voor een ritje.
Als je ondanks de kou toch regelmatig op je fiets wilt springen en je hebt snel last van koude tenen, en vingers zou ik gewoon wat extra geld uitgeven voor het betere spul. Goede handschoenen die in de wintersport gebruikt worden (bijv. Langlauffen). Winterschoenen met de dikste overschoentjes.
Succes...!
"Afstappen is geen optie"

beukje
Forum-lid

beukje 04 jan 2006 23:24

Misschien is de Heatmate van Elite iets voor je. Zie de homepage van www.fiets.nl   Daar staat meer over dit product.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 05 jan 2006 01:21

Ik zou er ook voor zorgen dat de rest van je lichaam goed gekleed is. Handen en voeten krijgen als eerste minder bloed als je torso het koud heeft. Dus als je te weinig aan heb over je buik en borst, krijg je juist koude handen. Met een goede fleece en thermoshirt, jack, broek en thermobroek, helmmuts (heel belangrijk, hoofd is afkoeler nummer 1) kom je misschien al tot een uurtje fietsen. Middeltjes werken volgens mij niet zo goed. Sommigen verwarmen wel je huid, maar dan door warmte aan je spieren te onttrekken.

lazo
Forum-lid

lazo 10 jan 2006 10:58

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 05 Januari 2006

Ik zou er ook voor zorgen dat de rest van je lichaam goed gekleed is. Handen en voeten krijgen als eerste minder bloed als je torso het koud heeft. Dus als je te weinig aan heb over je buik en borst, krijg je juist koude handen. Met een goede fleece en thermoshirt, jack, broek en thermobroek, helmmuts (heel belangrijk, hoofd is afkoeler nummer 1) kom je misschien al tot een uurtje fietsen. Middeltjes werken volgens mij niet zo goed. Sommigen verwarmen wel je huid, maar dan door warmte aan je spieren te onttrekken.

Het beste wat je kan doen is spek en eieren eten en veel brood dan heb je nergens last van,da doe ik nu in de kou en ik fiets soms zonder handschoenen bij temeraturen van +2 graden

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 10 jan 2006 23:04

Tip voor koude handen: stuur niet te krampachtig vasthouden en vooral niet teveel leunen op je handen. Dit belemmert de bloedsomloop. Gebruik ook niet te kleine handschoenen want dan knel je ook je handen af. Verder kan je als alternatief soepele wanten nemen, dan blijven je vingers langer warm.
Tips voor de voeten: gebruik goed passend zooltjes bedoeld om je ondervoeten niet af te knellen. Gebruik vooral niet te dikke sokken want dat belemmert wederom de bloedsomloop. Smeer je tenen in met zuurvrij vaseline (in gewone vaseline zit vocht hetgeen kan bevriezen). daar om heen een dun plastic zakje en dan je sok. Schoenen niet te strak en natuurlijk de thermohoezen. Probeer tijdens het fietsen niet te zwaar te rijden (hard duwen belemmert ook de bloedsomloop) en maak meer gebruik van de trekbeweging zodat je de ondervoet ook regelmatig ontlast! Tijdens extremes kan je nog gebruikmaken van plasticfolie met luchtkussentjes dat je om de voorkant van de fietsschoen doet. (denk aan je fietsplaatjes). Daar omheen je thermohoes. Dit scheelt echt veel! Ik gebruik het ook bij schaatsmarathons. Je kan het verkrjgen bij bloemenwinkels.
Op deze wijze kan ik met gemak 2,5 uur rijden in deze winterperiode.

Gerardo

ffonz
Forum-lid

ffonz 21 mar 2006 19:57

Ik rij zelf ook nog motor. Dan is de doorbloeding in je lichaam nog minder dan op een fiets. In de winter kan ik dan ook behoorlijk koude handen krijgen.
Een trucje dat ik dan heb is om continue mijn vingers (of tenen) te bewegen. Regelmatig knijpbewegingen maken dus. Volgens mijn zorgt dit er voor dat de doorbloeding beter wordt. Als ik een minuut aan het knijpen ben geweest merk ik al dat ik warmere handen krijg.

carbar
Forum-lid

carbar 01 apr 2006 00:26

Misschien nog een andere tip is een zalf namelijk:
Naqi , warming up (in een rode doos). Ik gebruik die zalf zelf en hij is echt super! En je kunt hem gewoon afhalen bij de apotheker.
Naar het schijnt (van horen zeggen) kun je met die zalf zelf zonder handschoenen rijden.

Plaats reactie