Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

....ml/kg

roelk
Forum-lid

roelk 25 jan 2006 12:35

Wat zegt ...ml/kg nu eigenlijk. Ik weet dat een normaal niet actief man minder dan 40 heeft en een redelijk getrained iemand weer 60, maar wat betekent dit.
En valt hier op de trainen of gaat het vanzelf omhoog als je sport?

casran
Forum-lid HC

casran 25 jan 2006 12:48

Quoten: Origineel geplaatst door Roel K op 25 Januari 2006

Wat zegt ...ml/kg nu eigenlijk. Ik weet dat een normaal niet actief man minder dan 40 heeft en een redelijk getrained iemand weer 60, maar wat betekent dit.
En valt hier op de trainen of gaat het vanzelf omhoog als je sport?

Je bedoelt waarschijnlijk VO2max ?
Dit is je zuurstofopnamecapaciteit, een belangrijke factor die je talent voor duursporten bepaalt. Aangenomen wordt dat dit grotendeels aangeboren is, en slechts voor 15% trainbaar is.
Begin eens met een artikel erover te lezen. Heb dit nog niet doorgenomen, maar 'k vermoed dat hier wel een en ander verkort in staat:http://www.wieleradvies.com/informatie/ ... max-01.cfm
Kijk ook eens op dit forum rond en gebruik google. Is al heel wat over geschreven.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

lazo
Forum-lid

lazo 25 jan 2006 13:55

De VO2max bij een ongetraind renner ligt tussen de 40 en de 50ml/min/kg. Bij een goed getraind renner zal deze boven de 60ml/min/kg liggen en de supertalenten kunnen waarden bereiken van ruim boven de 80ml/min/kg.
Mijn vraag : die supertalenten hebben die zonder nooit  getraind te hebben rond de 60-70 vo2 max. gehad ?

roelk
Forum-lid

roelk 25 jan 2006 14:08

Ik heb gehoord dat de meeste goed getrainde renners rond de 60 zitten. Als je 80 hebt ben je misschien wel prof.

casran
Forum-lid HC

casran 25 jan 2006 15:03

Ik heb gehoord dat de meeste goed getrainde renners rond de 60 zitten. Als je 80 hebt ben je misschien wel prof.

@ lazo: ja, zelfs ongetraind zal iemand met aanleg voor duursport een hoge VO2max vertonen, beetje zoals een intelligent iemand die niet naar school gaat/kan gaan en geen "geestesarbied" (laten we 't zo noemen) verricht ook een hoog IQ zal vertonen (al is IQ meten wrslk nog relatiever dan V02max meten).
Voorts, mensen, leer eens opzoeken op dit forum... er is hier al zoveel over gezegd en k heb geen zin mezelf te herhalen. Eerst dat lezen, dan misschien additionele vragen stellen. Thx.
Zoals hier al eens gezegd beschouw ik een VO2max van 60 ml/kg/min als een werkelijk minimum om aan competitief wielrennen te doen. Hieronder een tabel van gemiddeldes van elite-atleten in verschillende sporttakken. Ik schreef eerder ook al eens dat VO2max-meting relatief zijn, en zeer afhankelijk van de ijking van het toestel; onderstaande gegevens zijn lichtjes aan de hoge kant (zal voor profwielrenners net onder de 70 liggen, voor voetballers onder de 60).

- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

lazo
Forum-lid

lazo 25 jan 2006 17:54

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 25 Januari 2006

@ lazo: ja, zelfs ongetraind zal iemand met aanleg voor duursport een hoge VO2max vertonen, beetje zoals een intelligent iemand die niet naar school gaat/kan gaan en geen "geestesarbied" (laten we 't zo noemen) verricht ook een hoog IQ zal vertonen (al is IQ meten wrslk nog relatiever dan V02max meten).

Volgens mij heeft niemand 60-70 vo2 max. zonder ooit aan sport gedaan te hebben,die topsporters die een héél hoog vo2 max hebben,hebben door de vele jaren(van kleins af aan)intensieve training, zo een goed ontwikkelede sportlichaam,jij gaat me nie vertellen dat tom boonen of lance of andere top sporters zonder training ook een vo2 max van 70 zouden halen indien ze nooit aan sport zouden gedaan hebben!

casran
Forum-lid HC

casran 25 jan 2006 18:35

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 25 Januari 2006

Volgens mij heeft niemand 60-70 vo2 max. zonder ooit aan sport gedaan te hebben,die topsporters die een héél hoog vo2 max hebben,hebben door de vele jaren(van kleins af aan)intensieve training, zo een goed ontwikkelede sportlichaam,jij gaat me nie vertellen dat tom boonen of lance of andere top sporters zonder training ook een vo2 max van 70 zouden halen indien ze nooit aan sport zouden gedaan hebben!

Lazo, ga er eerst eens over lezen en kom hier dan nog eens terug discussiëren aub: http://www.google.be/search?hl=nl&q=vo2max&meta=
Ik zei al dat aangenomen wordt dat VO2max slecht voor 15% trainbaar is. De genetische factor is hierbij van groot belang, net als de lichaamsbouw.De eerste keer dat mijn VO2max gemeten werd was voordat ik aan competitiesport begon te doen, en hij was een eind boven de 70 hoor. Armstrongs en Boonens VO2max liggen tussen de 85 en de 90ml/kg/min. Analyseer eerst zelf eens wat VO2max inhoudt, namelijk je natuurlijke zuurstofopnamecapaciteit per lichaamsgewicht: beiden zijn geboren in een lichaam met verhoudingsgewijs grote longinhoud en een zeer efficiënte opname van zuurstof. Dat noemen ze nu eenmaal talent!

lazo
Forum-lid

lazo 25 jan 2006 19:14

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 25 Januari 2006

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 25 Januari 2006

Lazo, ga er eerst eens over lezen en kom hier dan nog eens terug discussiëren aub: http://www.google.be/search?hl=nl&q=vo2max&meta=
Ik zei al dat aangenomen wordt dat VO2max slecht voor 15% trainbaar is. De genetische factor is hierbij van groot belang, net als de lichaamsbouw.De eerste keer dat mijn VO2max gemeten werd was voordat ik aan competitiesport begon te doen, en hij was een eind boven de 70 hoor. Armstrongs en Boonens VO2max liggen tussen de 85 en de 90ml/kg/min. Analyseer eerst zelf eens wat VO2max inhoudt, namelijk je natuurlijke zuurstofopnamecapaciteit per lichaamsgewicht: beiden zijn geboren in een lichaam met verhoudingsgewijs grote longinhoud en een zeer efficiënte opname van zuurstof. Dat noemen ze nu eenmaal talent!

ja ik heb maar een long inhoud van 3,5 liter he,da is nie goed voor duursporten zeker!vo2 max was iets in de 40 bij mij ! dan zal ik nooit heel hoog goed kunnen fietsen zeker,en ik ma denke dat da door training véél kan stijgen

fietsfanaat
Forum-lid

fietsfanaat 25 jan 2006 19:21

Ik had een VO2max van 74 ml/kg terwijl ik 3 maanden niet had gesport.

Ik heb zeker aanleg voor duursport (voornamelijk ook af te lezen aan m'n vader die met weinig trainen met zijn 50 jaar 3:30 op de marathon liep)

Het is dus zeker mogelijk!

De VO2max kan maximaal 20% verhoogd worden door training is gebleken uit verschillende onderzoeken. (o.a. fox, bewegingswetenschapper)

dus 50 kan 60 worden, maar nooit 80!
be Special, ride a Special

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2006 19:26

beide getallen zijn heel erg laag. Ik heb een longinhoud van 5 liter, dat is volgens de keuringsvoorwaarde van de knwu de minimale waarde. Daaronder wordt je in principe afgekeurd zelfs. Maar longinhoud is niet echt belangrijk, je longfunctie is toch niet de beperkende factor in je Vo2Max. De beperkende factor is de snelheid waarmee je spieren het zuurstof uit het bloed op kunnen nemen. (dit alles enkel bij getrainde sporters, met een long inhoud van 3,5 liter houd dat alles al tegen)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2006 21:27

Het kan wel, maar enkel als je zwaar overgewicht hebt en wel aanleg hebt voor duursporten. Vo2Max is namelijk per kilogram, dus als je veel te zwaar bent kun je een Vo2m van 50 hebben die als je afvalt misschien wel weer naar 70 gaat. (= veel afvallen)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsfanaat
Forum-lid

fietsfanaat 25 jan 2006 22:06

Hee, longinhoud is iets heeel anders dan VO2max.!

Amclassic, 50 is een heel normaal getal!

Voor mijn pws hebben we een aantal mensen onderzocht, een vriend van mij, 60 kg, 18 jaar oud en sport nooit.

Hij had een VO2max van 51 ml/kg.

Ga jij die artikelen ook maar eens lezen ;)

longinhoud = aantal liter lucht dat in je longen kan (lucht bestaat uit CO2, O2, N2, etc.)

VO2max is het maximaal aantal liter zuurstof (O2) dat per minuut opgenomen kan worden in je bloed!
be Special, ride a Special

Plaats reactie