Hoi,
Even inventariseren: wat raden jullie een beginner aan: Op cadance trainen of op hartslag?Dit omdat een te kopen fietscomputer met beide funkties wel erg duur is. Weet dus niet wat ik zal kopen.
Hebben jullie nog goede suggeties?
Wat is trouwens een goede rpm om te fietsen? is tussen de 90 en 100 Oke?
Spuw uw antwoorden maar weer.
Groetjes,
Eric
Hartslag of RPM trainen
Wat is op trapfrequentie trainen?
Eerst en vooral ga je op hartslag trainen (bv. doelzone 135-150bpm); daarnaast moet je zorgen dat je souplesse traint (aantal rpm), maar dat wel bínnen je hartslagzone!
Het is veel belangrijker een hartslagmeter te hebben dan een trapfrequentiemetertje. Maar je moet leren met die hartslagmeter te werken (de meerderheid van de bezitters van hartslagmeters kan er nauwelijks mee werken hoor!).
Ga voor een Polar CS100 of CS200, waarbij je heel goedkoop een trapfrequentiemetertje kan hebben. 129euro voor een CS200cad en je hebt alles ineen!!
Eerst en vooral ga je op hartslag trainen (bv. doelzone 135-150bpm); daarnaast moet je zorgen dat je souplesse traint (aantal rpm), maar dat wel bínnen je hartslagzone!
Het is veel belangrijker een hartslagmeter te hebben dan een trapfrequentiemetertje. Maar je moet leren met die hartslagmeter te werken (de meerderheid van de bezitters van hartslagmeters kan er nauwelijks mee werken hoor!).
Ga voor een Polar CS100 of CS200, waarbij je heel goedkoop een trapfrequentiemetertje kan hebben. 129euro voor een CS200cad en je hebt alles ineen!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik zou altijd voor hartslagmeter gaan. Trapfrequentie kan je prima tellen, met hartslag gaat dat lastiger. Je zorgt dat je timer op je hartslagmeter kan zien en je telt gedurende bijv 6 seconde het aantal keer dat je ene voet boven komt, ff met 10 vermenigvuldigen en je hebt je rpm al. Ik ben niet geinteresseerd of ik nu 102 of 103 rij, als ik gewoon stukje boven de 100 zit tijdens duurtraining is het prima.
Een fietscomputertje met cadansmeter kost zo'n 36 euro voor Sigma (wel eens voor 30 gezien, net als die van Cateye). En zo'n ding moet je toch hebben (cadansmeter kost doorgaans 10 a 15 euro extra). Ik heb de hartslagmeter apart, zodat ik die makkelijk tijdens andere sporten kan gebruiken (fitness). Alles in een is natuurlijk errug duur...
Trouwens: Gevoel voor cadans heb je vrij snel, als je een paar keer per 6 seconden telt (met je fietscompu). Gevoel voor hartslag duurt veel langer (en is veel belangrijker).
Trouwens: Gevoel voor cadans heb je vrij snel, als je een paar keer per 6 seconden telt (met je fietscompu). Gevoel voor hartslag duurt veel langer (en is veel belangrijker).