Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

lage rustpols

lazo
Forum-lid

lazo 02 feb 2006 08:32

Als ik zware inspanningen doe heb ik opmerkijlijk 10% lager rustplols is dit nu wegens slecht gerecupereerd of is dit omdat de conditie verbeterd !Ik heb altijd gedacht dat mijn conditie verbeterde als ik een lager rustpols had.Ik zie ook dat de snelheid die ik in de zomer behaalde in d1 veel hoger was dan  dat ik nu doe,zal wel verminderde conditie zijn dan toch.
Men heeft mij aangeraden om veel in d1 zone te fietsen maar als ik zie naar de gemiddelde snelheid dan is die toch heel laag vind ik.(in de zomer fiets ik aan veel hoger intensiteit)

diogenes
Forum-lid

diogenes 02 feb 2006 09:03

Toen ik HEEL zwaar overtraind was, kreeg ik een rustpols van 30, terwijl ik normaal een rustpols van 46-48 heb. Het is dus niet zo dat bij overtraining je rustpols altijd hoger wordt!

Een vriend van mij heeft een aangeboren lage rustpols. Die zit altijd op 30.

Als je dus merkt dat je rustpols steeds lager wordt en je traint heel veel, dan zou ik inderdaad een periode heel rustig aan doen. Anders zou ik het gewoon eens met de huisarts overleggen.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 02 feb 2006 11:18

Bijna iedereen rijdt langzamer in de winter. Dat is dus niet zo vreemd....
Als je niet asociaal veel traint en normaal rust neemt, je voelt je verder goed, dan is die lagere rustpols waarschijnlijk niet direct iets om je druk over te maken, lijkt me eerder positief.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 02 feb 2006 12:11

Bij mij werkt het ook niet, dwz betere conditie = lagere rustpols. Mijn rustpols is tegenwoordig 48. Hij is wel eens 44 geweest met uitschieters naar 40. Mijn hart pompt dan weliswaar langzamer, maar aanzienlijk zwaarder dan normaal. Ik voel mijn hartslag dan door mijn hele lichaam. En ik wordt er behoorlijk duf van. Bij mij betekent een hogere rustpols dat mijn hartslag zich beter aanpast aan de inspanning. Bij een te lage rustpols blijft het aantal slagen 'hangen' (je zet aan, en er gebeurt niets; alles uit de kast met 130 sl/min). Nu ligt het bij mij aan mijn schildklier.. Maar het laat maar eens zien dat het regeltje niet altijd opgaat. Een (te) lage rustpols kan dus een teken van (lichte) overtraindheid zijn.
In de winter kom je idd niet vooruit. Kou kost snelheid, ook als je het niet eens koud heb. Bij mij al gauw 2 tot 3 km/uur gemiddeld.

lazo
Forum-lid

lazo 02 feb 2006 21:30

Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 02 Februari 2006

Toen ik HEEL zwaar overtraind was, kreeg ik een rustpols van 30, terwijl ik normaal een rustpols van 46-48 heb. Het is dus niet zo dat bij overtraining je rustpols altijd hoger wordt!Een vriend van mij heeft een aangeboren lage rustpols. Die zit altijd op 30. Als je dus merkt dat je rustpols steeds lager wordt en je traint heel veel, dan zou ik inderdaad een periode heel rustig aan doen. Anders zou ik het gewoon eens met de huisarts overleggen.Gr, Diogenes

Ik ken ook zo iemand die een héél lage rustpols heeft,rond de 40(gewoon rechtstaand) en  als die een zware inspanning doet, dan zit die aan 160, heeft die dan véél talent voor te fietsen,is dit ook indicatie voor de vo2 max. dan ?

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 02 feb 2006 22:06

Mijn omslagpunt ligt bij de 165. Maar met een maximum van 182 zit ik net zoveel onder mijn maximum hartslag als iemand met een omslagpunt van 175. Bij mij zegt het dan ook niets over talent (want dat valt echt wel mee hoor ).

diogenes
Forum-lid

diogenes 02 feb 2006 22:36

> Ik ken ook zo iemand die een héél lage rustpols heeft,rond de 40(gewoon >rechtstaand) en als die een zware inspanning doet, dan zit die aan 160, heeft die >dan véél talent voor te fietsen,is dit ook indicatie voor de vo2 max. dan ?

Diegene die ik ken en waar ik wel eens mee fiets, heeft bij een test langere tijd 350W getrapt. Ik kan nauwelijks zijn wiel houden. Vorig weekend hebben wij bijna 100km samen gefietst en tegen de wind rijdt hij dan nog in de kou 35 km/h. Na zo'n 100km zaten we nog op 31 gemiddeld, terwijl wij op ons gemak door 7 dorpen gereden zijn en hij volgens mij rustig aan deed omdat ik er bij was.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

casran
Forum-lid HC

casran 02 feb 2006 22:38

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 02 Februari 2006

Ik ken ook zo iemand die een héél lage rustpols heeft,rond de 40(gewoon rechtstaand) en  als die een zware inspanning doet, dan zit die aan 160, heeft die dan véél talent voor te fietsen,is dit ook indicatie voor de vo2 max. dan ?

Rustpols is wel niet rechtstaand hé... en 40bpm rechtstaand is extreem laag, bijna gevaarlijk, want kan al gauw 30bpm zittend in je zetel betekenen. En dan zit je niet meer in de gezonde zone! Kan natuurlijk ook zijn dat dit de zoveelste is die cijfertjes graag aandikt.
Maar op zich zegt een lage rustpols gewoon eenvoudig dat je hartspier slecht heel weinig slagen nodig heeft om je volledige bloedvoorziening rond te pompen. Wijst gewoon op een sterke (en meestal grote) hartspier. Of deze het lang uithoudt bij langdurige inspanning is bij deze niet gezegd.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

diogenes
Forum-lid

diogenes 02 feb 2006 23:41

Het gevaar van een lage rustpols van bv 30 bpm is dat als je hart een keer overslaat, je hart 4 seconden lang stilstaat. Dan moet je maar hopen dat hij weer op gang komt!

Degene die ik ken is naar de cardioloog gestuurd door de sportarts, maar het is blijkbaar aangeboren bij hem, want men heeft niets ergs kunnen vinden.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

rene1
Forum-lid

rene1 02 feb 2006 23:56

Ja klopt, een trage pols (bradycardie) is in feite een milde ritmestoornis en elke ritmestoornis geeft een hoger risico op een ernstigere ritmestoornis of stilstand. Klinkt allemaal wat dramatisch, maar het is gewoon een verhoogd risico, geen zekerheid.

casran
Forum-lid HC

casran 03 feb 2006 03:55

Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 02 Februari 2006

Het gevaar van een lage rustpols van bv 30 bpm is dat als je hart een keer overslaat, je hart 4 seconden lang stilstaat. Dan moet je maar hopen dat hij weer op gang komt! Degene die ik ken is naar de cardioloog gestuurd door de sportarts, maar het is blijkbaar aangeboren bij hem, want men heeft niets ergs kunnen vinden.

Juist. Probleem met de topatleten is dat deze bij een normale ECG-testen heel vaak binnen de uitzonderlijke waardes vallen; velen hebben dus afwijkingen, voorkomend uit een uitermate getraind lichaam. Daarom worden voor deze renners extra zorgvuldige tests uitgevoerd waarbij vastgesteld kan worden of deze afwijkingen kwaadaardig zijn of niet... en dan nog kunnen niet alle cardiologen de belasting van de wielersport op het lichaam naar waarde inschatten.Tragisch geval is de getalendeerde wielrenner Stive Vermaut, met wie ik ooit nog trainde: hij kreeg door hartritmestoornissen geen nieuw contract bij Lotto-Adecco (veto van ploegarts De Neve), maar begon na consult van een Amerikaanse arts terug keihard te trainen... hij is gestorven ten gevolge van een hartprobleem.
Zelf onderging ik in september nog een holter-analyse. Dit is een soort uitgebreide ECG waarbij het hartfunctioneren 24u gevolg wordt. Bleek dat ik tijdens mijn slaap 2 maal zo'n "overslag" gehad heb, waarbij mijn hart telkens net geen 4 seconden stilstond. Dit zou een veel voorkomende afwijking zijn bij extreem op uithouding getrainde duuratleten, zei mijn cardiologe, en blijft bij mij risicoloos. Maar het heeft mijn blijvende aandacht.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 03 feb 2006 04:02

Ook aan het nachtbraken Pieter? We moeten maar eens slapen, anders komen we niet aan ons herstel toe en da's weer niet goed voor de rustpols hè

Plaats reactie