Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rekoefeningen?

chiapucci
Forum-lid

chiapucci 22 feb 2006 15:56

Heb nu al een jaar last van mijn knie. Maar weet niet wat de oorzaak hiervan is. Maar nou is het zo dat ik dat been (van mijn pijnlijke knie) niet goed kan buigen... bv mijn rechtervoet kan ik wel tegen mijn kont duwen maar bij mijn linkervoet lukt dit absoluut niet.
Weet er iemand bepaalde rekoefeningen zodat ik dit been wat leniger kan krijgen?
De één klimt sneller dan de ander; De snelste krijgt een kwieke trui. En wie het allersnelst kan dalen, die krijgt een kist en een klokgelui.

cascarsi
Forum-lid

cascarsi 22 feb 2006 21:47

dat heb ik ook gehad toen ik me kniebanden bijna gescheurt had
gewoon op de grond gaan zitten en je knienen op en neer bewegen. elke dag een paar keer werd me toen aangeraden
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

rudo
Forum-lid

rudo 23 feb 2006 15:24

Klinkt mij ook bekend... Ik heb dan wel een nieuwe kruisband in m'n knie maargoed. Het ligt mijn insziens aan de te korte bovenbeenspieren, ik moest en moet daar met revalidatie ook goed rekening mee houden. Links krijg ik wel (redelijk) tegen m'n kont, Rechts (nog) niet. De rekoefening die ik iedere dag hoor te doen is vrij eenvoudig. Gewoon gaan staan op twee benen, je rekbeen buigen en met je hand tegen je kont aan trekken. Even een paar dingen in de gaten houden:
-Hou je bovenbennen verticaal en naast elkaar.
-Je voet bij de enkel vastpakken, niet bij je tenen. 
- je rug rechthouden, niet naar voren of naar achter buigen/leunen.
-Niet te hard tegen je kont aantrekken, rustig aan en lekker uitslingeren/schudden
-het moet geen pijn doen, daarom ook GEEN verende beweging maken om verder te komen.
-minder van belang, maar goed voor je andere kniebanden en spieren en tegelijk balansoefening: Buig je standbeen een heel klein beetje zodat die niet "op slot staat".
-volgens mij boeke je met iedere dag meer resultaat dan maar twee keer per week.
succes ermee, geduld is een schone zaak,
groetjes Rudo

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 23 feb 2006 16:32

het MAG geen pijn doen!!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

chiapucci
Forum-lid

chiapucci 23 feb 2006 19:55

Bedankt voor de tips!
Heb het zojuist geprobeerd maar het voelt vooralsnog niet goed aan. Maar wanneer ik dit een paar dagen doe zal dit waarschijnlijk/hoop ik minder worden. (elke keer net voor het pijn gaat doen stoppen en dan kijken of ik hem na enkele dagen steeds wat verder kan buigen)
Ben het afgelopen jaar bij de dokter en fysio geweest maar dit helpt ook niet.
Dokter zegt dat dit vanzelf over gaat en niet erger word, maar loop hier nu al een jaar mee te klooien maar gaat vooralsnog niet over.
misschien is het ook een keer verstandig om langer dan 2 weken rust te houden

De één klimt sneller dan de ander; De snelste krijgt een kwieke trui. En wie het allersnelst kan dalen, die krijgt een kist en een klokgelui.

eddymerckxbike
Forum-lid

eddymerckxbike 23 feb 2006 20:12

Heel veel wielrenners hebben te korte bovenbeenspieren (Voor het merendeel profs). Dit komt door de houding die ze op de fiets hebben. Je verkort heel erg deze spieren.
Ik ken verschillende mensen die dat ook hebben opgelopen en daarna deze spieren hebben gescheurd omdat ze daarna van het fietsen zijn overgeschakeld naar het hardlopen (waarbij de verkorting van de spieren dan echt een beperking voor je wordt)
Het enigste wat ik je kan aanraden is om idd veel te rekken voor het fietsen.

eddymerckxbike
Forum-lid

eddymerckxbike 23 feb 2006 20:22

Een oefening die je ook kunt doen is:
-met je achterkant tegen de rand van een keukentafel aan gaan staan
-op een been gaan staan en het andere been in trekken en vast pakken met je handen.
-laat iemand anders je rustig op de tafel kantelen
-Deze persoon duwt dan op de knie, waardoor er rek komt op de iliopsoas (een van de bovenbeen spieren)
Veel suc6

chiapucci
Forum-lid

chiapucci 23 feb 2006 20:23

Quoten: Origineel geplaatst door eddymerckx bike op 23 Februari 2006

Heel veel wielrenners hebben te korte bovenbeenspieren (Voor het merendeel profs). Dit komt door de houding die ze op de fiets hebben. Je verkort heel erg deze spieren.
Ik ken verschillende mensen die dat ook hebben opgelopen en daarna deze spieren hebben gescheurd omdat ze daarna van het fietsen zijn overgeschakeld naar het hardlopen (waarbij de verkorting van de spieren dan echt een beperking voor je wordt)
Het enigste wat ik je kan aanraden is om idd veel te rekken voor het fietsen.

Ben blij dat je dit zegt want ik ben namelijk ook meer gaan hardlopen.
Want ik dacht dan kan ik hier mijn conditie mee op peil houden maar dat is dus dan niet zo'n goed idee...

eddymerckxbike
Forum-lid

eddymerckxbike 23 feb 2006 20:27

Je rekt met hardlopen ook je bovenbeenspieren op, dus dat is wel positief. Alleen als er te veel rek op komt (omdat ze al verkort zijn) is de mogelijkheid er dat ze kunnen scheuren.
Maar ik zou niet weten of hardlopen dan slecht is, misschien zeggen andere wel dat het juist goed is, omdat er dan rek op komt, maar dat je dan met beleid moet gaan hardlopen.
Misschien weet iemand dit???

Plaats reactie