fietsfanaat
04 mar 2006 12:44
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 Maart 2006
Door op hun voeding te letten en heel veel te trainen raken de meeste hun vet wel kwijt. Na een Tour de France zijn de meeste helemaal door alle reserve's heen. Als je richting omslagpunt gaat qua hartslag dan verbrand je lichaam nog steeds bijna evenveel vetten als in je extensieve duurzone. Om af te vallen moet je echter in extensieve duurzone (D1) rijden omdat als je harder gaat rijden ook je glycogeen voorraad er helemaal door heen gaat die je dan gewoon in de dagen er na weer aan moet vullen. En extensieve duur kan je uren lang volhouden, en de dag erop kan je weer gewoon 4 uur rijden terwijl als je in D3 gaat rijden en je zou dat een vol uur doen lig je de volgende dagen voor pampus.
Leuke info Am, klopt niet helemaal (zie hieronder) maar mijn vraag was iets anders. In een lage intensiteit verbrand je lichaam best veel vetten ( verhouding 80/20 - 90/10 koolhydraat/vet), maar hoe kan dat als je geen vetten meer hebt?
Als je richting omslagpunt gaat qua hartslag dan verbrand je lichaam nog steeds bijna evenveel vetten als in je extensieve duurzone.
Dit is pertinent onwaar. Hoe hoger de intensiteit, hoe meer koolhydraten men verbrand.
Dit is goed te zien aan de ademhaling als men deze analyseert. Op het omslagpunt is de verhouding zuurstof in-> koolstofdioxide uit precies 1.
Dit komt doordat voor de verbranding van 1 mol glucose 6 mol O2 nodig is, en er 6 mol CO2 vrijkomt.
Bij de verbranding van vetten is dit 23 O2 in en 16 CO2 uit, een groot verschil dus!
Deze RQ-waarde tref je ook aan bij inspanningstesten, en staat ongeveer voor het volgende:
0,70: 100% vetten, 0% koolhydraten
0,75: 85% vetten, 15% koolhydraten
0,80: 66% vetten, 34% koolhydraten
0,85: 50% vetten, 50% koolhydraten
0,90: 33% vetten, 67% koolhydraten
0,95: 16% vetten, 84% koolhydraten
1,00: 0% vetten, 100% koolhydraten
Bij mijn inspanningstest begon ik met een waarde van 0,85 op 100 Watt, en zat ik bij 200 Watt al op 0,94. Dit kwam overeen met hartslagwaarden 128 & 178.
hartslag vermogen rq
128 100 0,85
150 150 0,88
190 250 0,93
2e punt is mijn duurtraining, derde punt rond mijn omslagpunt op dat moment. Eerste punt is hele lage intensiteit.
Zo is te zien dat de verhouding écht verschilt!
Het is niet zo dat als je heel langzaam fietst je quantitatief de meeste vetten verbrand, want je verbruikt weinig energie, maar hoe lager de intensiteit, dan verbrandt je kwalitatief meer vetten
be Special, ride a Special