Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tijdrijden

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 05 mar 2006 21:12

heb vandaag e\ook eenstuk van de proloog gezien. Ook wat dingen over aerodynamica gelezen mbt het fietsen. Laatst stond er nog wat in fiets.
Wat ik mij nu afvraag is het volgende.
Is het niet een idee om op het stuur vd renner een lcd schermpje je monteren, camera op de balhoofdbuis. Op die manier kan die op de rechte stukken z'n hoofd lekker laten hangen en evt nog wat dieper te zitten.
Op die manier kan je het op z'n minst langer uit houden en met een andere helm aerodynamischer zijn.
Let wel, bij bochten e.d. waar de snelheid toch afneemt, moet de renner gewoon kunnen kijken, maar lange recht stukken en lange flauwe bochten moet je via dat scherm kunnen "nemen" toch ?
 
of denk ik heel raar. Los van het feit dat het misschien  niet toegestaan is ......

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 05 mar 2006 21:41

Het is wel heel raar. Maar waarom zo moilijk doen met een LCD schermpje, je kan toch gewoon een spiegeltje er op monteren.
kiekeboe

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2006 21:42

Met de huidige technologie zou het nog een duur grapje worden. Het probleem is de stabilisatie van het beeld. Een tijdritfiets met 19 mm tubes wil wel stuiteren, en de camera heeft geen nek, rug en armen om de klappen op te vangen. Een ander probleem is om de LCD. Alle laptop gebruikers weten het probleem van de LCD, schijnt er een beetje zon kan je niets meer zien. Je hebt dus een extreem helder LCD nodig, maar ja die sleurpen weer batterijen.
Het idee vind ik goed, het zou inderdaad stuk fijner zijn en dus kan je nog iets aerodynamischer zitten. Enkel zouden de kosten nu nog behoorlijk uit de handlopen. Je kan niet af met standaard onderdelen bij Conrad vandaan, je hebt op z'n minst het beste nodig wat ze hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 05 mar 2006 22:27

een beter alternatief is de prisma bril, met deze bril kan met het hoofd naar beneden naar voren gekeken worden.. dit is niet alleen een voordeel voor de earodynamica maar de ademhaling wordt ook wat vermakkelijkt.
In de triathlon zie je deze brillen nog weleens, in de wielrensport ben ik ze nog nooit tegengekomen.... wellicht zijn ook hier regelementen van de Uci dit dit verbieden....
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 05 mar 2006 22:38

Ik betwijfel of een lcd schermpje veilig genoeg is. Zelfs als je een hele hoge kwaliteit hebt kan je volgens mij de oneffenheden in de weg nog niet zo duidelijk zien als in 'real live.'

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 05 mar 2006 22:43

Naast het stabilisatieprobleem, zou een schermpje al heel groot moeten zijn om de nauwkeurigheden in het wegdek zo goed weer te geven. Een renner kijkt ongelooflijk nauwkeurig naar het wegdek (ik zeker toch), en vermijdt elke steentje; vandaag misschien de putdeksels op rechte weg gezien waar de renners rakelings naast reden, of Hammond die mooi óp de witte lijn reed? Lijkt me onmogelijk om zoiets precies te tonen op een stuurschermpje.
Ik heb even moeten opgooglen wat een "prisma-bril" is. Kende ik niet, en google verwees me naar deze foto's door:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

66cm
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jun 2004 20:26

66cm 06 mar 2006 00:05

Heeft Erik Breukink niet een keer zo'n bril gebruikt in een proloog van de Tour de France?

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 06 mar 2006 00:47

@Casran:  He, beetje foto's van de SKITS site jatten.......wel copyright etc betaald aan Theo!??! Dit is ook wel een mooie foto:
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 06 mar 2006 08:31

kijk aan.. ik wist niet eens dat die brillen er waren.
Zou dat dan niet een goed ding zijn, maar ja als je voor bochten ineensomhoog wil kijken zie je niks meer ...

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 07 mar 2006 16:22

volgens mij heeft tim krabbé een keer in een column over het gebruik van zo'n soort bril geschreven: resultaat, bij de eerste bocht schrok de renner ergens van, keek als reactie recht voor zich uit, met die bril op dus recht omhoog, en kwakte keihard uit de bocht.
kan me zoiets wel voorstellen, je bent zo geconditioneerd om rechtdoor te kijken, dat je in noodgevallen altijd mis zult zitten met zo'n bril.
Ik heb ze trouwens nooit gezien, mijn moeder heeft er eentje die andersom werkt: naar beneden kijkt: om liggend in bed makkelijker te kunnen lezen. 
 

jeken
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:27

jeken 27 mar 2006 22:06

Is dat wel nog aerodynamisch?

Plaats reactie