Knie
Ik heb de laatste paar keer dat ik ben gaan fietsen na afloop lichte pijn in mijn knieen. Ik rijd op dezelfde fiets als van de zomer, dezelfde afstelling.Het is deze winter de eerste winter dat ik 's winters doorgereden heb. Ik fiets tot nu toe meestal één keer in de week, zondag, rest van de tijd schaatsen (dat is nu afgelopen).Afgelopen zondag bv.; ik heb bijna de hele rit (75km) achterin de groep gereden en ben niet van de 39 af geweest omdat ik me beetje slap voelde en zwaar verkouden was(ben). Ik had beenstukken (Craft) aan met daar over nog een winddichte overbroek.Ik heb dus rustig gereden en niet geforceerd, wel pijn in de knieen. Van de zomer heb ik nergens last van gehad. Iemand enig idee waarom? -koude?-begin seizoen?-.................?Bedankt,
Cas*ps. ik weet dat mijn knieen niet het sterkste deel van mij lijf zijn maar hier had ik, iig met fietsen, nog geen last van gehad.
Cas*ps. ik weet dat mijn knieen niet het sterkste deel van mij lijf zijn maar hier had ik, iig met fietsen, nog geen last van gehad.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox
wat voor pijn is het dan?
Ik heb een paar weken terug ook iets dergelijks gehad. na een rit van 100 km had ik de hele dag last van mijn knieën, vooral rechts. Alsof ik precies vol op mijn knie een klap met een knuppel had gekregen. beetje stijf. alsof er een ei (dik was) op zat, zo'n gevoel.
De volgende dag was het weg. gelukkig..
veel slaap op de juiste tijden doet ook wonderen .....
Ik heb een paar weken terug ook iets dergelijks gehad. na een rit van 100 km had ik de hele dag last van mijn knieën, vooral rechts. Alsof ik precies vol op mijn knie een klap met een knuppel had gekregen. beetje stijf. alsof er een ei (dik was) op zat, zo'n gevoel.
De volgende dag was het weg. gelukkig..
veel slaap op de juiste tijden doet ook wonderen .....
-
- Forum-lid
Ik heb wel eens last van m'n knie bij kou en/of regen. Dus misschien komt het daardoor? Zeg maar net boven de knieschijf.
Mijn fiets is bezeten!
Net onder, boven en achter mijn knieschijf zeg maar......lastig te omschrijven. Het voelt een beetje alsof 't overbelast is, terwijl ik dus rustig heb gereden.Het kan de koude zijn, maar wat moet ik dan in gdsnm nog meer aan mijn benen doen? Beenstukken EN een winddichte broek.....nog meer en ik kan ze nauwelijks meer buigen.Slapen op de juiste tijden? Ik slaap op prima tijden......... (nee, eigenlijk echt niet maar is lastig om uit een bepaald dag-nachtritme te komen, daarom ook recpect voor de mensen die vaak moeten wisselen tussen dag- en nachtdiensten, ik zou het niet kunnen)
cas,(heb het net bij vetpercentage geschreven)je kunt eens proberen om op souplesse te rijden(110/min.)en zo zou je er geen last van mogen hebben!ik doe daarbuiten nog oefeningen bij kinesist(wel zwaar)maar tot hiertoe geen last!
il magnifico
Nou, zoals ik schreef lijkt het me sterk dat het overbelasting is. Ik fiets tot nu toe eigenlijk maar één keer per week (niet meer dan 75km. per keer) en zoals afgelopen zondag alleen op de 39 en met een hoge trapfreq.Lijkt me sterk dat mijn knieen daardoor al overbelast zijn. Benen/spieren zijn verder wel redelijk getraind door het schaatsen (+/- 2X per week), het is dus ook niet zo dat ik ineens weer ben gaan sporten oid. Ik heb een hekel aan lichamelijke kwalen.......
Bij mij bleek het probleem in de vorm van men voeten te zitten. Holle voeten of platvoeten kunnen op zich niet zoveel kwaad op de fiets. Maar door nooit steunzolen te dragen tijdens het stappen, was mijn knie altijd lichtjes gebleseerd(te ver naar binnen gedraaid). Dit kwam telkens weer tot uiting als ik ging fietsen, na een 50tal kilometer begon altijd weer dezelfde pijn. Nu ik al een jaar die steunzolen draag , heb ik op de fiets nauwelijks nog last gehad.
als ik last van mijn knie heb, meestal aan de binnenkant van het been, als je dan drukt doet het pijn, maak ik een warme kruik, hou ik het erop en dan heb ik nergens meer last van. Je kunt ook gaan koelen, maak een washandje wat nat en leg het in de diepvries.