Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

doen wielrenners aan spinning?

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 30 sep 2006 09:56

Quote: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 27 September 2006
Nu snap ik dat een aantal fietsers zeggen dat spinning een goede manier is om de winter door te komen. Wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze gewoon hun eigen ding doen tijdens de spinning les.Zoals een paar anderen ook zeggen spinning en fietsen zijn twee totaal verschillende takken van sport. De enige overeenkomst is dat je een deel van je uitrusting voor beide kan gebruiken.Zelf ken ik bijvoorbeeld de fysieke beperkingen en blessures van de vaste spinners in mijn les. Daar hou ik dan ook rekening mee, maar van de rest verwacht ik dat ze zich helemaal geven, of ze nou 1 of 2 uur achter elkaar bij me in de les zitten.Mijn statement is dan ook, als je wel kan, maar liever rustiger aan wil doen, ga dan op een hometrainer zitten of gebruik een Tacx.Overigens, het beste uitzicht heb je nog steeds op het podium


Iedereen die daar zit heeft een eigen doel, fit zijn, conditie, sociaal, training.
Voor mij is het puur fietstraining en ik bepaal hoever ik de les ga.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 03 okt 2006 15:25

Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 29 September 2006


@ SpEric en Vrouwke
In een post ga je wel eens te kort door de bocht. Ik dus ook, hoewel dat op een spinning bike een beetje lastig is.
Ik verwacht gewoon dat iedereen goed meedoet. Halfdood is niet goed, maar je moet wel wat gedaan hebben naar je mogelijkheden (of je het fysiek aan kan, of het in je schema past etc.).
Als (bijna) iedereen goed meedoet is de sfeer in de zaal gewoon een stuk beter dan bij een les waarin een aantal mensen hun eigen gang gaan en een aantal mensen heel fanatiek meedoen zonder dat er weerstand op het vliegwiel zit.


Precies, ik vind dat als je de les instapt, dat je wel geacht wordt mee te doen met de les. Dus ook de oefeningen.Zelf zit ik niet altijd ( bijna noooit) te wachten op het opdrukken wat sommige nog weleens doen, of dat zgn sprinten..Maar ik goed ,dat weet ik van te voren en doe dan maar braaf mee op dat moment.
Persoonlijk vind ik het het lekkerst om een combi van lekker klimmen, soms een sprint berg op en beetje het tijrit idee het lekkerst. Maar ja that's me.
 
waar geef je les ?

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 03 okt 2006 18:36

Dat meedoen met de les lukt niet altijd. Het gebeurt wel eens dat ik mijn hartslag niet omhoog krijg. Ik ga dan niet forceren, gooi mijn handdoek over de hartslagmeter en doe rustig mijn eigen programma.

Ook komt het voor dat ik de spinningles gebruik om te herstellen van een rit de dag er voor. Ik meld dit dan wel aan de instructor zodat hij weet waarom ik niet mee doe.



Gebruikersavatar
spinningfreak
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23

Gebruikersavatar spinningfreak 03 okt 2006 23:00

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 03 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 29 September 2006


@ SpEric en Vrouwke
In een post ga je wel eens te kort door de bocht. Ik dus ook, hoewel dat op een spinning bike een beetje lastig is.
Ik verwacht gewoon dat iedereen goed meedoet. Halfdood is niet goed, maar je moet wel wat gedaan hebben naar je mogelijkheden (of je het fysiek aan kan, of het in je schema past etc.).
Als (bijna) iedereen goed meedoet is de sfeer in de zaal gewoon een stuk beter dan bij een les waarin een aantal mensen hun eigen gang gaan en een aantal mensen heel fanatiek meedoen zonder dat er weerstand op het vliegwiel zit.


Precies, ik vind dat als je de les instapt, dat je wel geacht wordt mee te doen met de les. Dus ook de oefeningen.Zelf zit ik niet altijd ( bijna noooit) te wachten op het opdrukken wat sommige nog weleens doen, of dat zgn sprinten.. Ben ik helemaal met je eens, als je wil opdrukken moet je maar bij de mariniers gaanMaar ik goed ,dat weet ik van te voren en doe dan maar braaf mee op dat moment.
Persoonlijk vind ik het het lekkerst om een combi van lekker klimmen, soms een sprint berg op en beetje het tijrit idee het lekkerst. Maar ja that's me.
Ik ga een heel end met je mee. In mijn les maak ik veel gebruik van klimmen (range 50 - 70 RPM), afgewisseld met up-tempo nummers (80-110 RPM). Daarnaast speel ik vrij veel met weerstand en heb ik regelmatig sprintjes. Tijdrit trekt me zelf ook erg, maar als ik zeg dat we 15 minuten op 90 rpm gaan fietsen met een relatief hoge weerstand, dan heb ik een halve muiterij in de zaal. Neemt niet weg dat ik het wel af en toe (en vaker wil) doe(n)
waar geef je les ? Lelystad


speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 okt 2006 14:23

Net een tikkie te ver om eens te komen spinnen...
maar wie weet...

twente
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2005 17:04

twente 05 okt 2006 17:19

Gisteravond voor het eerst weer gespind. Zolang het mogelijk is blijf ik buiten fietsen. Ik doe aan bijna alle onderdelen van de spinningles wel mee. Alleen het opdrukken laat ik aan me voorbij gaan. Tijdens de wintermaanden train ik ook 2 keer per week mijn spierengroepen en dat vind ik voldoende. Borsttraining en het trainen van de triceps op de spinningbike laat ik voor wat het is.
Spinnen en fietsen op de weg vind ik niet met elkaar te vergelijken. Ik fiets geen wedstrijden, ben toerfietser. Maak meestal ritten van 2 tot 4 uur in een normaal tempo (tussen gem. 28p/u tot net boven 30p/u). Op de weg geen intervaltraining terwijl ik dat van spinning wel vind.
Het is tijdens de wintermaanden gewoon lekker om te doen. Lekker zweten, afzien. Daarnaast kan een goede instructeur en lekkere muziek wel opzwepend werken.

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 05 okt 2006 18:15

met Spinnen ben ik begonnen en doe ik nog steeds vanuit spinnen ben ik dus ook overgaan op wielrennen dit jaar. Maar spinnen blijft fantastich..... dat zeg ik dus ook zeker niet op.
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

marc41
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2006 17:30

marc41 14 okt 2006 17:33

Krijg je van spinnen geen knieklachten??

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 14 okt 2006 17:41

Quoten: Origineel geplaatst door Twente op 05 Oktober 2006

Spinnen en fietsen op de weg vind ik niet met elkaar te vergelijken. Ik fiets geen wedstrijden, ben toerfietser. Maak meestal ritten van 2 tot 4 uur in een normaal tempo (tussen gem. 28p/u tot net boven 30p/u). Op de weg geen intervaltraining terwijl ik dat van spinning wel vind.
Het is tijdens de wintermaanden gewoon lekker om te doen. Lekker zweten, afzien. Daarnaast kan een goede instructeur en lekkere muziek wel opzwepend werken.

Dat kan ook in de winter lekker buiten op de fiets. dan komen er nog een aantal elementen bij, zoals kouwe klauwen en kouwe poten en kloten. Groeten van een winterbikkel.
kiekeboe

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 15 okt 2006 00:43

Quote: Origineel geplaatst door Marc41 op 14 Oktober 2006
Krijg je van spinnen geen knieklachten??


Ik niet, hoewel ik wel gevoelig ben voor knieklachten. Bij spinnen wissel je nl. veel af: zitten, staan, runnen. Daarbij sprint je afwisselend met zwaar klimmen etc. Je maakt dus niet drie kwartier dezelfde beweging, wat vaak belastend is voor je knieën.

marc41
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2006 17:30

marc41 15 okt 2006 14:55

Bedankt voor je reactie. Ik heb altijd hardgelopen en heb ooit een lopersknie gehad (irritatie van kraakbeen achter knieschijf). Dit komt vaker voor en is puur te wijten aan overbelasting. Ik ben nu enkele weken RPM aan het doen (kan iemand mij trouwens het verschil tussen RPM en Spinning uitleggen?) en heb in mijn knie een beetje raar gevoel. Misschien is mijn reactie hierop iets te overspannen (maar ik heb al eens een half jaar niets kunnen doen).
En knieklachten in het algemeen bij fietsen/wielrennen, etc. Heeft iemand ervaring of juist niet??
Bedankt voor alle reacties!

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 15 okt 2006 15:39

Quote: Origineel geplaatst door Marc41 op 15 Oktober 2006
Bedankt voor je reactie. Ik heb altijd hardgelopen en heb ooit een lopersknie gehad (irritatie van kraakbeen achter knieschijf). Dit komt vaker voor en is puur te wijten aan overbelasting. Ik ben nu enkele weken RPM aan het doen (kan iemand mij trouwens het verschil tussen RPM en Spinning uitleggen?) en heb in mijn knie een beetje raar gevoel. Misschien is mijn reactie hierop iets te overspannen (maar ik heb al eens een half jaar niets kunnen doen).En knieklachten in het algemeen bij fietsen/wielrennen, etc. Heeft iemand ervaring of juist niet??Bedankt voor alle reacties!


Ook ik heb vroeger hard gelopen en ook ik heb last gehad van een lopersknie. Ik ben toen met pijn in mijn hard gestopt (ca 15 jaar geleden) met hard lopen en ik ben direct gaan fietsen.
Omdat zo'n lopersknie niet direct overgaat, heb ik best nog wel pijn gehad en eigenlijk voel ik mijn knie altijd wel een beetje. Het voelt echter niet zoals destijds met hardlopen en ik maak me er niet druk om. 's-Winters als het vriest is het hopeloos, dan heb ik stramme knieën maar dat heeft niets met sport te maken en ik ga dan zonder problemen gewoon door met sporten.

En nu even je andere vraag: bij RPM doe je 3 maanden lang hetzelfde programma op dezelfde muziek . Bij spinning heb je elke keer een andere les en andere muziek.

Plaats reactie