Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

max hartslag

davee
Forum-lid

davee 22 mar 2006 20:36

Ik heb een vraagje over de max hartslag. Ik weet dat je de max hf kunt berekenen met de theoretische formule. 220 - leeftijd. Mijn leeftijd is 26 jaar. De hartslag zou dan 196 zijn.
Ik heb ook wel eens gehoor van een veldtest. Maar weet niet hoe ik deze moet uitvoeren. Ik vorige jaar wel eens een heuvel met max intensiteit opfietst en ik was op de top gewoon echt helemaal uitgeput. Mijn hartslag was toen 195. Is dit nu mijn max hartslag. Ik heb op mijn polar 720 dit wel als max ingevuld. Nu heb ik laatst het volgende probleem gehad. Ik was een stevig heuvel aan het beklimmen en mijn hartslag was 97%. Ik was wel moe en ik was best ver gegaan in mijn intensiteit, maar had echt niet het gevoel ik dat aan mijn top zat. Ik heb het gevoel dat mijn max hartslag van 195 bniet klopt.
Wat moet ik nu doen??? Veldtest??? zo ja hoe?
gr dave

lazo
Forum-lid

lazo 22 mar 2006 21:28

Quoten: Origineel geplaatst door davee op 22 Maart 2006

Ik heb een vraagje over de max hartslag. Ik weet dat je de max hf kunt berekenen met de theoretische formule. 220 - leeftijd. Mijn leeftijd is 26 jaar. De hartslag zou dan 196 zijn.
Ik heb ook wel eens gehoor van een veldtest. Maar weet niet hoe ik deze moet uitvoeren. Ik vorige jaar wel eens een heuvel met max intensiteit opfietst en ik was op de top gewoon echt helemaal uitgeput. Mijn hartslag was toen 195. Is dit nu mijn max hartslag. Ik heb op mijn polar 720 dit wel als max ingevuld. Nu heb ik laatst het volgende probleem gehad. Ik was een stevig heuvel aan het beklimmen en mijn hartslag was 97%. Ik was wel moe en ik was best ver gegaan in mijn intensiteit, maar had echt niet het gevoel ik dat aan mijn top zat. Ik heb het gevoel dat mijn max hartslag van 195 bniet klopt.
Wat moet ik nu doen??? Veldtest??? zo ja hoe?
gr dave

da varieert u max. hartslag bij  mij ligt die ook nooit hetzelfde,max wa ik gehaald heb be intensieve inspanning is 197,soms geef ik alles en dan kom ik nog maar op 192, soms op 195 en als ik dagen heb da ik veel achterelkaar heb gefietst dan is de max. hartslag da ik haal maar 185 of zo.

pjotr
Forum-lid

pjotr 01 apr 2006 01:53

Ik ben 18 jaar, en heb onlngs een maximaaltest gedaan. Mijn maximale hartslag is 192. Die regel schijnt minder goed te kloppen wanneer je (beter) getraint bent
Anti-Spacers!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 01 apr 2006 16:48

Die regel van 220 - leeftijd is maar een zeer ruwe schatting (standaarddeviatie ongeveer 10)

Als je in het echt je HFmax wilt meten kun je dat doen door een goede warming-up te doen, daarna een minuutje of 10 met HF 170 ofzo te rijden en tot slot volle bak een klim van een minuutje of 2 op te rijden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie