Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in de Dordogne/Lot

martinos
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2005 13:40

martinos 19 apr 2006 17:20

Over anderhalve week vertrek ik voor een vakantie van een week naar Frankrijk. We gaan naar Dausse, dat ligt op de grens tussen de Dordogne en de Lot in de buurt van Agen en Villeneuve-sur-Lot. Zijn er mensen bekend met mooie fietsroutes in deze omgeving en zijn er in de omgeving ook nog wat hoogtemeters te maken? Het ziet ernaar uit dat er niet echt colletjes in de directe omgeving zijn, maar misschien kent iemand leuke klimmetjes wat verder uit de buurt. Alle suggesties en tips voor leuke routes/klimmetjes zijn zeer welkom.
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 19 apr 2006 18:26

Enkele jaren geleden heb ik gefietst in de omgeving van Prayssac, stadje aan de Lot tussen Fumel en Cahors. Mooi is de omgeving onder de Lot; De Zuidhelling van de heuvels van de Lot is hier en daar vrij steil. Lange klimmen heb je er niet, allemaal 1 tot 3 kilometer, maar steil kan het wel zijn. Kijk naar de Michelinkaart en je ziet tien klimmetjes per vierkante centimeter. De witte weggetjes zijn totaal geheel helemaal leeg. Je komt gegarandeerd niemand tegen. Werkelijk heerlijk. Ik heb zelf het idee dat het landschap richting Cahors iets steiler, hoger wordt.
Ik kan je aanraden om vanaf Dausse binnendoor richting Luzech (aan de Lot) te rijden, gewoon kriskras door het landschap (Floressas, Grezels, Cenac). In Luzech rij je een klein stukje richting Prayssac en neem je het eerste kleine steile weggetje omhoog (bij een fabriek of zo). Mooie, steile klim van een paar kilometer. Vandaar uit rij je richting het Noorden, naar Frayssinet. Via kleine weggetjes rij je naar het mooie Puy-l'Eveque (hoog tijd voor een terrasje). En dan weer tussendoor naar huis. Een alternatief: Neem in Luzech de D8 (de weg die de Zuidkant van de Lot volgt) naar het Westen.
Wel oppassen met navigeren: Het gebied heeft veel kleine asfaltwegen die zelfs meneer Michelin niet op de kaart heeft gezet.

martinos
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2005 13:40

martinos 19 apr 2006 20:16

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie! Hopelijk gaat het weer een beetje meewerken. Het is er momenteel in ieder geval een graadje of 20, maar niet altijd even droog. Klimmetjes van 1 tot 3 kilometer zijn ook al prima. Van de zomer was ik bij de Touretappe naar Mende, dat ligt op dezelfde hoogte alleen een stuk oostelijker (in de Lozère). Daar was ook een klim van 3 kilometer, maar wel zo steil dat hij bijna niet op te fietsen was. Zelfs lopend was het nog zwaar om boven te komen. Hieronder zie je Vinokourov die Rasmussen moet laten gaan nog net in beeld.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 19 apr 2006 21:25

Ik heb 4 jaar in de Dordogne gewoond, maar meer in richting Bergerac. Daar is een hele goede fietsenzaak, die door een ex-prof wordt gerund (Cycles 2000, Pascal Chanteur).

Het is er overal prachtig fietsen. Kijk wel uit voor slangen, want het BARST ervan. Loop niet zomaar in het hoge gras! Dat dioet de plaatselijke bevolking ook niet. Ik ben er door een adder gebeten en dat is geen pretje: het doet gruwelijk pijn en je kan naar het ziekenhuis als je het goed doorstaat.

Pas ook zondags op als er gejaagd wordt.

Ik rijd er altijd op een 53/39 met een 13-23 cassette. Als je minder geoefend bent, kies dan voor een 25/26 kransje.

O ja, *DE* col is de Col du Muscle tussen Campagne (bij Le Bugue)en St. Cyprien . Dat is echt een heel zware klim.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

pinarellofan
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:01

pinarellofan 19 apr 2006 22:24

Quote: Origineel geplaatst door Martiños op 19 April 2006
Dank voor je snelle en uitgebreide reactie! Hopelijk gaat het weer een beetje meewerken. Het is er momenteel in ieder geval een graadje of 20, maar niet altijd even droog. Klimmetjes van 1 tot 3 kilometer zijn ook al prima. Van de zomer was ik bij de Touretappe naar Mende, dat ligt op dezelfde hoogte alleen een stuk oostelijker (in de Lozère). Daar was ook een klim van 3 kilometer, maar wel zo steil dat hij bijna niet op te fietsen was. Zelfs lopend was het nog zwaar om boven te komen. Hieronder zie je Vinokourov die Rasmussen moet laten gaan nog net in beeld.


Ik was ook bij die etappe. En bedoel je die laatste klim? Die ben ik wel opgefietst

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 19 apr 2006 22:43

Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 19 April 2006

Loop niet zomaar in het hoge gras! Dat dioet de plaatselijke bevolking ook niet. Ik ben er door een adder gebeten en dat is geen pretje: het doet gruwelijk pijn en je kan naar het ziekenhuis als je het goed doorstaat.


Tja: En ik heb nog wel meerdere malen in het hoge dorre gras zitten lunchen, genietend van het uitzicht, vogels en mooie insecten. Nooit aan adders gedacht... Ik reed daar trouwens met mijn oude 6speed met 42 - 24 als kleinste versnelling. Had zeker kleiner gewenst toentertijd, hoewel het best wel goed ging.
Leuk daar: de kleine stille dorpjes. Mijn broer viel in zo'n verstild dorpje met zijn kuit in kokend asfalt-grind. Heeft keihard staan vloeken in het verstilde dorpje . Toch kon ik langs het uitgestorven dorpsplein in een donker hoekje van een veranda een hele oude vrouw ontwaren die zich verwonderde over al dat lawaai. Lachen. Volgens mij is er sinds wij wegreden jaren geleden niets meer in dat dorpje gebeurd...

martinos
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 aug 2005 13:40

martinos 20 apr 2006 01:32

@ pinarellofan
Ja, was inderdaad die laatste klim. Ik ben hem ook opgefietst, maar moest halverwege van de fiets. Daarna het laatste stuk ook nog wel gefietst, maar tussendoor een stukje gelopen. Moet er wel bij zeggen dat ik dat seizoen nog geen 50 km in de benen had en dat ik met een rugzak vol met proviant, om de tijd op de berg door te komen, omhoog reed. Hij is ook verradelijk want hij begint nog redelijk rustig met 10% maar na een kilometer gaat dat richting de 20%. We zijn dáár gaan staan om goede foto's te kunnen maken. Misschien hebben we elkaar daar wel gezien. Ik was samen met een vriend van mij en we hadden allebei een oranje shirt aan en ik had nog een Nederlandse vlag bij me. Ik heb wel een aantal Nederlanders gezien/gesproken op die klim. Het deed me trouwens wel goed toen ik een renner van Francaise des Jeux zigzaggend omhoog zag rijden. Overigens ging Bram Tankink op zijn gemak omhoog, want die had nog energie om een andere renner omhoog te duwen.
@Diogenes
Ik heb momenteel een 52/39 voor en een 13-26 achter, dus daarmee moet het wel gaan lukken. Ik heb ook veel meer kilometers gemaakt dan afgelopen zomer, toen ik in Frankrijk was. Ik zal uitkijken voor de addertjes onder het gras

Plaats reactie