trapfrequentie
Het schijnt een vrij algemeen geaccepteerd gegeven te zijn dat je tijdens klimmen een lagere trapfrequentie gebruikt dan tijdens rijden op het vlakke. Ik begrijp niet waarom. Als je fietst op vlak terrein, dan moet je hoofdzakelijk de geïnduceerde weerstand van de lucht overwinnen. Tijdens het klimmen, hoofdzakelijk de zwaartekracht. In beide gevallen gaat het sneller als je meer vermogen produceert. Ik ben geneigd om te denken dat bij een gegeven te leveren vermogen een ideale trapfrequentie hoort, en dat deze frequentie hetzelfde is op het vlakke en in een klim.Waarom dan langzamer trappen in een klim?
Harde wind is meestal tegen.
Interessante vraag. Trapfrequentie en vermogen correleren inderdaad met elkaar. Stond ooit in FIETS uitgelegd. Weet me nog te herinneren dat voor mij (klimmen met ongeveer 300W) 80 omwentelingen optimaal was (80 meest energiezuinig, 85 geeft optimale prestatie). Bij Armstrong ligt het vermogen hoger, en daarom heeft hij 100 - 105 als ideale trapfrequentie. Met heel lage vermogens is het verband met trapfrequentie overigens helemaal weg.
Misschien dat ik eens ga neuzen in oude nummers van FIETS.
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 15 Mei 2006
Interessante vraag. Trapfrequentie en vermogen correleren inderdaad met elkaar. Stond ooit in FIETS uitgelegd. Weet me nog te herinneren dat voor mij (klimmen met ongeveer 300W) 80 omwentelingen optimaal was (80 meest energiezuinig, 85 geeft optimale prestatie). Bij Armstrong ligt het vermogen hoger, en daarom heeft hij 100 - 105 als ideale trapfrequentie. Met heel lage vermogens is het verband met trapfrequentie overigens helemaal weg.
Daar stond inderdaad dus ook bij, dat voor de gemiddelde wielertoerist tot wedstrijdrijder het dus helemaal niet zinvol is om met 110-120 rpm te gaan zitten trappen.
Bij bij voelt het het fijnst zo rond de 95-98
ga ik harder, zeg maar boven de 38-39 tot zo'n 43-45 dan zie ik dat de frequentie naar de 110 doorgaat. maar het voelt niet zo snel.
Als je langzaam rijdt, zeg 20-25 en je hebt een trapfrequentie van zeg 70, dan voelt het veel sneller dan als je met 32 hetzelfde rpm hebt.MIsschien dat je daarom minder snel ronddraait als je langzaam rijdt.voornamelijk een gevoels kwestie en de verhouding vermogen/ rpm
Waarschijnlijk leveren we lang niet zo'n groot vermogen tijdens het klimmen..
(toch ? )
Daar stond inderdaad dus ook bij, dat voor de gemiddelde wielertoerist tot wedstrijdrijder het dus helemaal niet zinvol is om met 110-120 rpm te gaan zitten trappen.
Bij bij voelt het het fijnst zo rond de 95-98
ga ik harder, zeg maar boven de 38-39 tot zo'n 43-45 dan zie ik dat de frequentie naar de 110 doorgaat. maar het voelt niet zo snel.
Als je langzaam rijdt, zeg 20-25 en je hebt een trapfrequentie van zeg 70, dan voelt het veel sneller dan als je met 32 hetzelfde rpm hebt.MIsschien dat je daarom minder snel ronddraait als je langzaam rijdt.voornamelijk een gevoels kwestie en de verhouding vermogen/ rpm
Waarschijnlijk leveren we lang niet zo'n groot vermogen tijdens het klimmen..
(toch ? )
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
zou toch ook kunnen komen omdat je in theorie de 100 rpm (of 80) niet meer haalt op stijle klimmen als de alp d'huez of 't laatste stukje van de galibier. Lijkt me dus dat het uit noodzaak is.
Kan het ook zijn dat de 'beleving' een rol speelt. Kracht leveren op het vlakke vind ik gevoelsmatig toch anders can kracht leveren tijdens een klim.
Kan het ook zijn dat de 'beleving' een rol speelt. Kracht leveren op het vlakke vind ik gevoelsmatig toch anders can kracht leveren tijdens een klim.
Heb net een artikeltje gevonden. Bijkomende factoren zijn: (1) het leveren van piekvermogens op het vlakke in vergelijking met een gelijkmatiger vermogen op een klim; (2) Gewenning door training... Op het vlakke lever je piekvermogens die makkelijker zijn op te vangen met een hoge trapfrequentie dan met een lage trapfrequentie. Daar komt nog bij dat je door training / gewenning je ideale trapfrequentie verhoogd. Ligt je ideaal eigenlijk op de 80, maar train je veel op de 95 a 100 omw/min, dan komt je ideale toerental dus hoger te liggen. Voor mijn gevoel werkt het ook omgekeerd: In de zomer tijdens het echte klimmen moet je lichaam weer wennen aan de lage toerentallen. Vandaar dat ik tegen de zomer daar ook op train. Ook met mijn 30 - 23 draai ik op klimmen boven de 10 procent maar 60 omw/min.
Natuurlijk zijn er wel andere voordelen van trainen met hoge trapfrequentie (efficienter maken van je traptechniek, goede manier om uithoudingsvermogen te trainen, enz.).
Natuurlijk zijn er wel andere voordelen van trainen met hoge trapfrequentie (efficienter maken van je traptechniek, goede manier om uithoudingsvermogen te trainen, enz.).
Ik fiets vooral op kracht en niet op snelle rpm. Ik ben de laatste tijd bezig mezelf te dwingen om hogere rpm te fietsen! Ik heb begrepen dat dit beter is voor de conditie en vetverbrading. Het probleem is echter dat mijn (zwakke) knieen het hoge tempo niet goed aankunnen, toch merk ik dat ik nu minder last heb van de knietjes door mijn andere manier van fietsen.
PS sommige sporters bij mij op de sportschool zijn er trots op om op de home trainer hoge rpm's te halen 100- 105 maar dit is echt niet te vergelijken met het "echte fietsen"!!!
Hoe meten jullie de rpm met buiten fietsen? m.b.v. de fietscomputer??
PS sommige sporters bij mij op de sportschool zijn er trots op om op de home trainer hoge rpm's te halen 100- 105 maar dit is echt niet te vergelijken met het "echte fietsen"!!!
No I'm not big headed my head is just big
Quote: Origineel geplaatst door Nils op 15 Mei 2006
Gewoon , 1 minuut lang de omwentelingen van 1 van je benen tellen ( knie op het hoogste punt , maar wel gelijkmatig door blijven fietsen en niet af en toe uitbollen ) . Of een cadansmeter kopen.
Gewoon , 1 minuut lang de omwentelingen van 1 van je benen tellen ( knie op het hoogste punt , maar wel gelijkmatig door blijven fietsen en niet af en toe uitbollen ) . Of een cadansmeter kopen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 15 Mei 2006
Gedurende 10 seconden tellen hoevaak een van beide benen beneden zit. uitkomst maal zes. Ga ik geen minuut voor uittrekken.
Gedurende 10 seconden tellen hoevaak een van beide benen beneden zit. uitkomst maal zes. Ga ik geen minuut voor uittrekken.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk boven de 90rpm te rijden. Er zit geen cadansmeter op m’n fiets, maar ik weet wel van elke versnelling welke snelheid daarbij hoort om die 90rpm te trappen. Dus als ik bijvoorbeeld 37km/u rij, leg ik m’n ketting op de 53x16 (of lichter).
Kwestie dus van effies dat rijtje uit je hoofd leren.
-
- Forum-lid
Quote: Origineel geplaatst door Buzz op 15 Mei 2006
Zelf probeer ik zoveel mogelijk boven de 90rpm te rijden. Er zit geen cadansmeter op m’n fiets, maar ik weet wel van elke versnelling welke snelheid daarbij hoort om die 90rpm te trappen. Dus als ik bijvoorbeeld 37km/u rij, leg ik m’n ketting op de 53x16 (of lichter).
Heb je ergens een overzicht van die trapfrequenties afgezet tegen snelheid en verzet?
Heb je ergens een overzicht van die trapfrequenties afgezet tegen snelheid en verzet?
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.
Quote: Origineel geplaatst door Fietslicht op 15 Mei 2006
Deze Duitse site is hiervoor te gebruiken: klik hier.
Wel nog even de noodzakelijke parameters inkloppen. Het meeste wijst wel voor zich, maar dit is mijn vrije vertaling ervan...
1) Vul achtereenvolgens in het linker rijtje:
Het aantal tandwielen voor
Het aantal tandwielen achter
De wielomtrek
Het aantal omwentelingen per minuut, waar je de bijbehorende snelheid van wilt weten
2) Vul achtereenvolgens in het rechter rijtje:
Het aantal tanden van de 2 of 3 voorbladen
Het aantal tanden van het kleinste achterblad
Het aantal tanden van het grootste achterblad
3) Klik vervolgens op de ‘Hinter ritzel berechnen’-button. Dan worden het aantal tanden van alle achterbladen berekend. Wijzig hierna de aantallen die niet correct zijn.
4) Klik afsluitend op de ‘Tabellen und Grafiek neu berechnen’-button.
Onder deze button zie je dan de tabel met de afstand in meters per pedaalomwenteling en de tabel met de snelheden per uur.
Deze Duitse site is hiervoor te gebruiken: klik hier.
Wel nog even de noodzakelijke parameters inkloppen. Het meeste wijst wel voor zich, maar dit is mijn vrije vertaling ervan...
1) Vul achtereenvolgens in het linker rijtje:
Het aantal tandwielen voor
Het aantal tandwielen achter
De wielomtrek
Het aantal omwentelingen per minuut, waar je de bijbehorende snelheid van wilt weten
2) Vul achtereenvolgens in het rechter rijtje:
Het aantal tanden van de 2 of 3 voorbladen
Het aantal tanden van het kleinste achterblad
Het aantal tanden van het grootste achterblad
3) Klik vervolgens op de ‘Hinter ritzel berechnen’-button. Dan worden het aantal tanden van alle achterbladen berekend. Wijzig hierna de aantallen die niet correct zijn.
4) Klik afsluitend op de ‘Tabellen und Grafiek neu berechnen’-button.
Onder deze button zie je dan de tabel met de afstand in meters per pedaalomwenteling en de tabel met de snelheden per uur.