Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Easton EA90 / SLX

patrickrb
Forum-lid

patrickrb 01 jan 2011 19:45

Hé Allemaal,

Allereerst de beste wensen allemaal hé, dat het maar een mooi sportief jaar mag worden voor iedereen!

Nu terug naar het topic, nieuw jaar = nieuwe wielset!

Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset, maar ben ondanks alle info toch aan het twijfelen. Hoge carbonnen velgen vallen af aangezien ik in Zeeland woon (= altijd wind) gecombineerd met mijn 62kg…

Ik weet dat jullie Easton niet allemaal even goed kunnen waarderen, maar ik ben erg tevreden over mijn setjes (Vista en Circuit) dus ik ben er kwa merk wel uit.

Ik ben nu alleen aan het twijfelen tussen de ea90 Aero (veel negatieve reacties op dit forum…)en de ea90 SLX.

Voornaamste vraag is of je 150 gram die de SLX set lichter is, wel daadwerkelijk te voelen is. Aan de ene kant hoor ik vaak dat je pas boven de 40 per uur echt voordeel hebt van Aero velgen, aan de andere kant heb ik ook gelezen dat je bij bergop rijden beter een iets zwaarder Aero setje kunt hebben… Los van dat verhaal heb ik het gevoel dat de SLX set wat steviger is ivm meer spaken en ronde spaken ipv plat.

De vraag is dus: beter een iets lichter setje die niet Aero is, of iets zwaarder en wél Aero?

Tussendoor: klopt het dat je met de SLX percé een dura-ace cassette moet monteren omdat Ultegra niet past?

Ikzelf ben 62kg en wil ze zowel gebruiken bij het trainen en voor criteriums komende zomer.

Alvast bedankt!

fietser1972
Forum-lid

Gebruikersavatar fietser1972 03 jan 2011 12:10

Ik heb zelf voor de SLX gekozen. Ik vind het fijne wielen.
Ik vind overigens de Aero met een velghoogte van 32 mm achter /28 mm voor nou niet echt aero! Mijn Vista SL heeft ook een velghoogte van 30 mm, is net zo zwaar en kost de helft of nog minder van de Aero.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

jonasdb
Forum-lid

jonasdb 03 jan 2011 12:21

op mn slx setje ging een ultegra 6700 casette 12-25 vlot op.

patrickrb
Forum-lid

patrickrb 03 jan 2011 13:23

Thx voor de reacties.

@Jonas. Ik heb precies dezelfde cassette. Heb jij ook de SLX wielen met de ceramische gelagerde naaf?

corniel
Forum-lid HC

corniel 03 jan 2011 14:09

Hoe hoger de snelheid, hoe meer voordeel je hebt van aerodynamische(re) wielen. De suggestie dat het onder de 40 km/u geen, en daar boven wel zin heeft, is natuurlijk kul.

Verder is het zo dat lichte wielen nauwelijks voordeel hebben (150 gram op een totale combinatie van renner fiets van al snel 70 kilogram). De redenatie die velen terecht hanteren is dat 150 gram gewichtsbesparing niet opweegt (overall) tegen aerodynamische winst die behaald wordt met iets zwaardere wielen. Het is echter niet zo dat je met zwaardere aerodynamische(re) wielen ook sneller klimt. (Als je heel hard bergop rijdt wellicht wel)

Verder 50 mm velgen nog prima te rijden met 5 Beaufort. Als je voor 38 mm gaat zal het helemaal geen problemen opleveren, ook niet in Zeeland.

patrickrb
Forum-lid

patrickrb 03 jan 2011 14:37

Thx Corniel.

Nu begin ik echter weer te twijfelen :p. Een setje 38mm carbonnen Kuipers hebben namelijk zowel het gewicht (1440) als de Aero eigenschappen. 50mm sta ik toch een klein beetje sceptisch tegenover. Vooral omdat er ook regelmatig een over stenen gereden wordt, en dan kan ik me voorstellen dat ik van de ene naar de andere steen stuiter (62kg + stijve fiets).

M`n hartje zegt: setje hoge velgen (jaja, de looks hé) maar ik moet nog even met mezelf in beraad of ik die 300 euri extra wil betalen...

patrickrb
Forum-lid

patrickrb 05 jan 2011 10:54

Kan iemand hier bevestigen dat je gewoon een Ultegra cassette kunt monteren op een Easton R4s body? Ik hoor namelijk verschillende reacties…

Ik heb nog eens verder gekeken, en mijn oog is gevallen op de Shimano WH-7850-C24-CL. Alleen maar lovende reacties op dit forum. Goede Aero velgen, licht en lopen mooi volgens iedereen. Maar wel 600 euri. Is deze set de extra 150 euri waard tov de Eastons?

treker
Forum-lid

treker 05 jan 2011 12:12

Ik ben het voor een heel groot deel met corniel eens, maar hij gaat alleen een beetje voorbij aan t feit dat een hogere velg ook vaak minder comfort met zich meebrengt. Des te hoger de (carbon) velg, des te beter voel je de gaten in de weg.

Verder zijn de WH-7850 C24 wielen echt toppers. Licht lopend, stijf en (voor hoever het wat waard is) licht. Volgens mij is deze set die 150 euro extra wel waard tov de eastons.
How faster your spin, how faster you go

Plaats reactie