Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Powerbreathe

fietslicht
Forum-lid

fietslicht 24 mei 2006 11:01

Ik weet dat de Britse Olympische roeiploeg hiermee heeft gewerkt in aanloop naar de Spelen in Athene (2004).
Een maatje van me heeft er ook mee gewerkt, weet alleen niet precies zijn ervaringen ermee, zal ik eens navragen!
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

rene1
Forum-lid

rene1 24 mei 2006 12:15

Wordt in de medische wereld NIET gebruikt.....en dat zal zo z'n oorzaak hebben. Het middenrif is een enorm krachtige spier en uitstekend in staat om een duurprestatie te leveren (78 jaar gemiddeld voor een man dacht ik) Die spier hoeft echt niet nog sterker te worden.

roeieber
Forum-lid

roeieber 24 mei 2006 12:42

Lijkt me ook niet en anders 3 balonnen per dag opblazen, ook getraind en de kinderen hebben plezier.
I Am SpeCiAliZed

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 mei 2006 13:38

@Fietslicht: Als dat maatje van jou ook roeier is; de powerbreath is bij de roeibond inmiddels weer de kast in gegaan dacht ik. Tegenwoordig wordt er massaal aan de ALTIpower gezeten (kunstmatige hoogtetraining) Ik verwacht hier veel meer van dan van zo'n powerbreath. Veel profs (fietsers) schijnen het ook te gebruiken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 24 mei 2006 14:34

gewoon af en toe een tijdritje trainen en je longen kapot fietsen helpt denk ik ook wel. Met je longen kapot fietsen bedoel ik overigens meer je keel, als je het echt goed doet dan brand alles van het vele ademhalen. Zo'n hoogtegeval lijkt me alleen maar een tijdelijk iets. Vergroot overigens niet je longinhoud maar zorgt ervoor dat je lichaam meer rode bloedlichaampjes aanmaakt dacht ik (forgive me if i'm wrong!) hierdoor kan je bloed meer zuurstof vervoeren, soort van natuurlijke Epo dus!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 mei 2006 14:56

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 24 Mei 2006

(...) Zo'n hoogtegeval lijkt me alleen maar een tijdelijk iets. Vergroot overigens niet je longinhoud maar zorgt ervoor dat je lichaam meer rode bloedlichaampjes aanmaakt dacht ik (forgive me if i'm wrong!) hierdoor kan je bloed meer zuurstof vervoeren, soort van natuurlijke Epo dus!

Klopt allemaal! En aangezien de beprekende factor de hoeveelheid zuurstof is die je van je bloed naar je spieren kan brengen en niet zozeer de hoeveelheid zuurstof in je longen, is dat precies wat je wilt!
baanfiets kopen?

rene1
Forum-lid

rene1 24 mei 2006 16:22

Hoe lang zou je dan aan dat apparaat moeten hangen? Het proces van meer Rode bloedcellen aanmaken start niet zo acuut. Je ziet een hoger Ht bij bijv. mensen met asthma en bij veel rokers( door de koolmonoxide die een voorkeur heeft op de rode bloedcel boven Zuurstof) Dat zijn nogal "chronische" zuurstof tekorten. Dan moet je toch dagen met zo'n ding voor je snufferd lopen. Ondertussen zou ik me zorgen gaan maken of m'n brein wel voldoende zuurstof zou krijgen. Volgens de website kan je er op z'n laagst 9% zuurstof mee geven! Je CO2 wordt er wel netjes uitgefilterd maar de navullingen zullen duur zijn. Ik vind het maar weer rare fratsen zo'n apparaat.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 24 mei 2006 16:43

denk dat je toch wel een week nodig hebt wil je echt effect meten. Denk maar eens aan de Keniaanse hardlopers die zo hard lopen omdat ze vrij hoog zitten. Camiel Maase gaat bijvoorbeeld regelmatig op hoogtestage daar naartoe, en zit er denk ik wel minimaal een week. Overigens duurt het ook een weekje voordat je echt geacclimatiseerd bent in de Alpen als je daar gaat fietsen. Denk dat zo'n alti geval maar een geringe werking heeft, je zal er echt nachten in moeten slapen denk (doen ze dat ook niet?) lijkt me dus niet zo comfortabel.

rene1
Forum-lid

rene1 24 mei 2006 17:07

Ik heb nog even op de site van het apparaat gesnuffeld: 3 weken lang, 5 dagen per week, 90 minuten per dag (verdeeld over 5 minuten aan het apparaat en 5 minuten  normale buitenlucht etc.) Da's erg weinig om resultaat te boeken vind ik. Van de 4 studies spreken er 3 over:"suggest an increasment" en 1 studie concludeerd dat alleen de Forced Vitale Capaciteit stijgt maar verbind hier absoluut geen prestatieverbeterende conclusie aan. Bovendien is er getest met wel hele kleine groepjes 10-20 man....volgens mij heeft zo'n onderzoek dan geen wetenschappelijke waarde. Ik blijf zeeeer sceptisch over dit apparaat. Bij nog een andere publicatie staat in gele highlights dat de apparaten bestaan echter aan het eind van het artikel (Niet ge-highlight uiteraard) staat dat je pas eens aan moet gaan denken als je verder helmaal geen zwakke punten meer hebt (Anders kan je die beter verbeteren)
Dat het na de "training"lekker voelt doet me denken aan het "te kleine schoenen" effect; OOOh wat is het heerlijk de voeten zo vrij in de lucht te hebben als je thuis komt....maar eigenlijk is het natuurlijk niet die vrije lucht maar het wegnemen van de irritatie (de schoenen of in dit geval die rare hypoxische koker)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 mei 2006 18:30

Ik deel je scepsis, vooral vanwege de relatief korte duur van de prikkel. Momenteel voeren 2 studenten van mij een onderzoek uit bij een selecte groep topsporters die dit apparaat volgens "fabrieksaanwijzingen" gebruiken. Zodra er resultaten zijn EN ze openbaar gemaakt mogen worden, dan wil ik ze hier wel vermelden (als er interesse voor is tenminste)
Overigens zijn de effecten van "living-high-training-low" wel degelijk aangetoond. Het probleem met hoogtestages (op echte danwel gesimuleerde hoogtes) is dat je lichaam als een dolle alle zojuist aangemaakte rode bloedcellen weer af gaat breken als de zuurstofarme prikkel weg is. Timing is essentieel dus!
baanfiets kopen?

Plaats reactie