Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zeurige pijn in onderrug

rudo
Forum-lid

rudo 28 mei 2006 23:42

Ik kan me voorstellen dat je met die harde wind last van je rug krijgt. Ik heb het ook wel eens gehad. Kwam voornamelijk omdat ik boven m'n macht lag te stoempen met te lage candans. Dan ga je meer duwen en werken met je bovenlijf ipv soepel draaien.
Heb je geprobeerd een tandje lichter te trappen? Beter ietsje minder snelheid dan steeds last van je rug natuurlijk. Windje mee kun je dan weer lekker knallen op de grote plaat.
postamble();
groetjes Rudo

cor01
Forum-lid

cor01 29 mei 2006 01:38

Het zou indd. kunnen komen doordat je teveel kracht zet ! Misschien net te lang een te zwaar verzet. Heb zelf bijvoorbeeld nooit last van mijn rug tijdens het fietsen. Alleen afgelopen donderdag heb ik bewust met een zwaarder verzet in Berg en Dal gefietst. Begon toen na zo'n 90 km ook een zeurderige pijn in mijn onder rug te krijgen. Vandaag weer heel wat km's afgelegd zonder zwaar verzet en nergens last van !
Heb jij je fiets laten aanmeten ? Heb je wel eens iemand die er echt verstand van heeft naar je houding op de fiets laten kijken ?
"Afstappen is geen optie"

chevalier
Forum-lid

chevalier 29 mei 2006 02:39

Knots,  wat voor verzet rij je tegen de wind in mischien wat meer op souplesse fietsen, ik weet niet wat voor rijder je bent.

ruurd-jan
Forum-lid

ruurd-jan 29 mei 2006 12:49

Hey knots ik heb precies hetzelfde.. ik liep al vanaf het begin van het seizoen telkens met zo'n zeurende pijn en uiteindelijk maar naar de fysio gegaan.Die kwam erachter dat ik een bekken instabiliteit heb omdat de ene kant van m'n rug sterker is dan de andere kant en om dat stabiel te houden wordt de sterke kant van de rug dan overbelast.is het telkens aan 1 kant of gewoon de gehele onderrug ? als het aan 1 kant is zou ik je toch eens laten nakijken...

chevalier
Forum-lid

chevalier 29 mei 2006 21:04

Quoten: Origineel geplaatst door Knots op 29 Mei 2006

Quoten: Origineel geplaatst door chevalier op 29 Mei 2006

Knots,  wat voor verzet rij je tegen de wind in mischien wat meer op souplesse fietsen, ik weet niet wat voor rijder je bent.

Op de 42 - 14 of 15. Straks zal ik op een hoger verzetje gaan, kijken hoe het dan gaat. Ik ben gewoon een rijder die lekker z'n rondjes fietst en geniet van alle mooie natuur die nederland heeft

Ik rijd op souplesse, als ik 30 /32 km per uur rij dan  42-17 en daarna de 16 en als met een groep mee ga dan op het buitenblad als het tegen de 40 gaat  en harder uiteraard

bruud
Forum-lid

bruud 09 sep 2006 16:02

Ben een ''ervaren' rugpatient. Wat bij mij helpt:
1. hoge trapfrequentie 90-110 rpm
2. zadel een paar millimeter lager zetten.

In mijn geval worden de rugklachten minder als ik gefietst heb. Zou eens gaan praten met een fysio of een manueel therapeut. Laatsgenoemde heeft bij mij wonderen verricht.

kalkaanslag
Forum-lid

kalkaanslag 03 okt 2006 16:35

Quote: Origineel geplaatst door Cor01 op 28 Mei 2006
Het zou indd. kunnen komen doordat je teveel kracht zet ! Misschien net te lang een te zwaar verzet. Heb zelf bijvoorbeeld nooit last van mijn rug tijdens het fietsen. Alleen afgelopen donderdag heb ik bewust met een zwaarder verzet in Berg en Dal gefietst. Begon toen na zo'n 90 km ook een zeurderige pijn in mijn onder rug te krijgen. Vandaag weer heel wat km's afgelegd zonder zwaar verzet en nergens last van !
Heb jij je fiets laten aanmeten ? Heb je wel eens iemand die er echt verstand van heeft naar je houding op de fiets laten kijken ?

Ja idd, dat langdurig "zwaar" trappen in een statische houding levert lage rugpijn op, althans ik heb daar ook last van. Let wel, het gaat om "zeurende spiertjes": ook die spiertjes moeten getraind worden, dus gewoon doorgaan: alleen niet forceren.. dus probeer zwaar trappen (spierkracht) af te wisselen met souplesse (spierconditie). Gaat het daadwerkelijk pijn doen dat niet meer hersteld na het fietsen, dan is het tijd voor de fysio.. succes!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 okt 2006 17:34

Probeer behalve de hoge cadans ook tegen de wind in eens lekker onderin de beugels te hangen. Je kunt dan vaak je rug wat stiller houden. Samen met de hoge cadans moet het ervoor zorgen dat je niet gaat stoempen maar gewoon lekker stil als een triahtleet op die fiets zit. Succes!
Zwaar respect overigens voor mensen die 300 km per week woon/werk rijden. Doe je dat het hele jaar door? Bikkel!

Plaats reactie