Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietsers van rechts voorrang?

premmit
Forum-lid

premmit 02 jun 2006 17:44

Heb het gevoel dat de laatste tijd fietsers van rechts steeds minder voorrang krijgen, vooral op buitenwegen en rotondes is het vaak raak, liever gas erbij dan remmen lijkt het motto. Probeer meestal met de hand op de remgrepen en oogcontact toch mijn recht te halen, een schreeuw wil ook nog wel eens helpen, meer mensen die ervaring en wat doen jullie hieraan?

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 02 jun 2006 18:03

Ten eerste moet je op rotonden verdomd goed opletten want de voorrang op rotonden verschilt van plaats tot plaats. Bij de ene heb je voorrang bij oversteken, bij andere weer niet. Dat hebben de " heren verkeersdeskundigen " weer lekker voor elkaar. Veel automobilisten schijnen de verkeersregels mbt voorrang van fietsers slecht of helemaal  niet te kennen, dus ALTIJD opletten of er een oen achter het stuur wel weet hoe het tegenwoordig moet. Kijk alleen maar eens hoe weinig bestuurders van auto's richting aangeven als ze een rotonde verlaten. 90 doet dat niet en dan zit je als fietser zo in de kreukels als je denkt dat die auto de rotonde volgt maar plots afslaat. IK ben wat ouder en veel voorzichtiger dan de meeste jonge fietsers. Als ik geen 100 zekerheid heb wat een auto doet dan stop ik maar. Kost me een 10 seconden maar het kan me weken lang sparen met een beenbreuk of erger. Een been is zo gebroken of verbrijzeld. Moet er niet aan denken! Nou, dan liever even 10 sec. gewacht dan naar het ziekenhuis gebracht. ( oude slogan van Veilg Verkeer Nederland)
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

casran
Forum-lid HC

casran 02 jun 2006 18:03

Oogcontact vind ik belangrijk... Ik krijg het ervan als een chauffeur de andere richting uitkijkt als ie uit een straat of een oprijlaan opdoemt: je bent dan nooit zeker dat ie je gezien heeft of ook maar zal kijken. Hetzelfde probeer ik ook te checken bij indraaiende wagens (kijken ze in de spiegel, checken ze de dode hoek, etc.). Dikwijls heb ik onbewust al een vluchtoptie voorzien: bv. densoods lichtjes meedraaien mee en afslaande wagen, en indien nodig zijn spiegel eraf rijden als ie die toch niet gebruikt - I know, mijn Weight Weenie instinct.
Ik denk dat je af en toe je voorrang ook moet "nemen", in plaats van hem toegewezen krijgen. Je hebt er recht op, dus het is niet fout te tonen dat je als fietser geen lammetje in het verkeer bent.
Maar je komt inderdaad wel wat tegen. nlang riepen ik nog naar een automobilist dat ie moet leren "pinken": hij had aan m'n lipbewegingen vast door wat ik bedoelde en toonde zijn middelvinger... Een leverancier die doodleuk op het fietspad stond zei ik uit te kijken als ie in de weg kwam staan: die gast deed ongeveer hetzelfde en was bijna in z'n camionnetje gesprongen om me te achtervolgen, enkel voor die ene opmerking... zieligaards. Ik vraag me soms af wat die jongens thuis te kort komen dat ze zo'n haantjesgedrag vertonen.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 02 jun 2006 18:31

Oogcontact inderdaad, en dan vooral strak aankijken. Hard *HEE!* schreeuwen wil ook helpen. Levert nog wel eens agressieve reacties op helaas.
Als het even kan, dan neem ik wel m'n voorrang ja. Ik heb echt een schurfthekel aan automobilisten die niet kijken en overal maar gewoon doorkachelen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 02 jun 2006 18:52

Oogcontact is belangrijk ja, maar het blijft linke soep. nlangs naderde ik een kruispunt, waar links een auto stond te wachten. De bestuurster keek links-rechts-links-rechts en zodoende hadden we 2x oogcontact. Maar dat was niet genoeg, want vervolgens trok ze op. Wellicht kon ze m’n snelheid niet goed inschatten, omdat ik uitermate relaxed op m’n ligstuurtje lag, maar ik moest wel vol in de ankers om er niet bovenop te knallen.

Tijdens Noord-Hollandse langste mountainbike-tocht van Alkmaar naar Den Helder reden we een klein stuk over een polderweggetje, waar ik werd gesneden door een BMW met drie patsertjes erin. Het wijzen -- met m’n wijsvinger -- naar de buitenspiegel was al voldoende voor de mannen om plankgas achter me aan te rijden. Gelukkig kon ik nog net tussen twee paaltjes door een duinfietspad bereiken… Blijft toch een gek idee dat je iemand voor de eerste keer tegenkomt op deze aardkloot, en hij wil je meteen overhoop rijden.
Was wel geinig dat ik ’s avonds op m’n pc zag dat ik effies 52km/u had gereden.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 02 jun 2006 21:29

Oogcontact kan soms helpen, maar met een donkere fietsbril op weet die bestuurder(ster) misschien ook niet naar wie je kijkt. IK neem het zekere maar voor het onzekere en stop liever even ipv een auto tegen mij aan te krijgen.
2 jaar geleden kwamen we Dieren binnen na de Vael Ouwe. Op een kruispunt kregen wij groen licht en konden daardoor met flinke snelheid rechtdoor. Een auto met een stel punken kwam van de andere kant en draaide links af zodat wij hard in de ankers moesten om niet plat gereden te worden. Ik schreeuwde en stak mijn vuist naar ze op. Stoppen die gasten natuurlijk. Mijn maten trokken mij mee om niet in de slag te gaan met dat schorem. Maar goed ook, want 1 tegen 3 is geen partij. Het liefst zou ik dat schorriemorrie met een stuk eikenhout te lijf gaan. Zó schrik je van zo'n bijna aanrijding. Ja, er zitten lekkere figuren achter het stuur!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

sietse
Forum-lid

sietse 02 jun 2006 22:43

ik probeer het ook altijd met oogcontact maar er zijn ook van die steden of gemeenten die op de 1ne rondonde wel de fietsers voorangen hebben en op de andere weer niet ook zeer verwarend maar ik betrap mij er zelf ook weleens op dat ik de racefietsers en mtbers wel voorang geef en de gewone fietser niet jullie ook of geven jullie iedereen voorang die op een fiets zit?????????

jan janssen bikes 4 ever

daveke
Forum-lid

daveke 07 jun 2006 00:56

De hoofdreden dat ik de laatste tijd weer met een goede ouderwetse fietsenpomp rij is omdat mijn co2-pompje niet echt goed functioneert.. maar daarnaast is ie voor bovenstaande soort situaties verrekte handig om bij te hebben.

Ik heb zoiets een aantal maanden geleden eens gehad. Ik kom rustig aan rijden naar een rotonde toe en daar staat een wagen van Eneco-energie volledig op het fietsenpad van de rotonde stil te wachten om de rotonde op te rijden en rechtsaf te slaan. Maar ik kon er dus niet langs en wou ook rechtsaf, dus ging ik maar via de stoep. Na de auto gepasseerd te zijn keek ik die bestuurder dus eens even vuil aan en hij schreeuwde direct naar mij. Daarop stak ik mijn hand in de lucht met de welbekende vinger. De chauffeur gaf ineens een flinke spuit gas en kwam kort langs mij rijden en zei dat ie me wel eens zou leren en me van mijn fiets af zou rijden, ik had blijkbaar geen respect volgens hem om auto's zomaar af te snijden. Na hem even duidelijk erop gewezen te hebben dat een fietsenpad toch nog steeds bedoeld is voor fietsers en hij dit vrij dient te laten op een rotonde, ben ik maar een zijstraatje in geslagen om verder euvel te voorkomen.

Maar goed, van dat soort kerels krijg ik dus een hoog irritatiegevoel en heb ik de neiging om dat pompje uit mijn achterzakje te halen.. en dan niet voor een bandje op te pompen
Science of Performance!

pjeare
Forum-lid

pjeare 07 jun 2006 01:04

jullie hebben het over vrouwen, schorrie, jeugd....
en wat denk je van 75+'ertjes, ik flip zeker 1 keer per week uit tegen ze(ookal moet je toch respect voor ze hebben, maar dan nog). ze zien je nooit of nauwelijks, 98 van de oudjes kennen de "nieuwe" verkeersregels niet(laten we niet beginnen over rotondes ,drukke straten of kruispunte). ALS ze je zien reageren ze zeer traag of trappen ze keihard op de rem terwijl ze beter kunnen doorrijden.
en die 45km/h autootjes ook zoiets leuks,
ochjah automobilisten hebbe een hekel aan wielrenners en andersom. het is toch wat op de weg.
gr. roy,

Plaats reactie