Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Draagt woon/werk op de fiets bij?

j2.0
Forum-lid

j2.0 03 jan 2011 20:40

Ik ga elke dag met de fiets naar het werk. Dit is 13 kilometer enkele reis. Net te kort voor een leuke training. In de zomer maak ik er dan ook een mooi ommetje bij. Maar nu in de winter doe ik dat eigenlijk niet. Wat ik me nu afvraag: Ik spin op de sportschool en thuis op de tacx. Dragen die 2 x 13 km bij aan mijn training als ik daarna nog eens 2 uur gaat tacxen (vooral gezien de lange pauzes er tussen).

Dus:
in de ochtend 13 km enkele reis.
in de avond 13 km enkele reis
kort daarna 2 uurtjes tacx.
Pausing on top of a hill after an endorphin-inducing climb and imagining everyone else slouched in front of the TV below is always a great feeling!
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

marsman
Forum-lid

marsman 03 jan 2011 20:49

Alle beetjes helpen, maar verwacht geen wonderen van die 30 minuten enkele reis. Je bent na de rit naar huis net lekker warm voor de twee uurtjes op de Tacx :-)!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 04 jan 2011 21:21

Als je iedere dag die 26 kilometer fietst, en bij mooi weer, en genoeg tijd wat extra's, dan kan ik je garanderen dat je er voordeel van gaat hebben. Je krijgt, en ik spreek uit ervaring, een veel stabieler basisniveau. Tien jaar geleden ben ik begonnen met dagelijks naar mijn werk en terug te fietsen. Op en neer 40 kilometer. Vanaf die tijd heb ik zelden een echt "slechte"dag. M.a.w. ik maak het niet vaak meer mee dat ik kapot ga tijden toertochten e.d.
"Alle beetjes helpen", en ook "Veel kleine, maken een groot". Zeg dat je gemiddeld 30 kilometer woonwerk gaat halen, dan kom je bij een normale werkweek toch al gauw aan zo'n 6000/7000 kilometer per jaar.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 04 jan 2011 22:16

Ook ik kan uit ervaring spreken. Zaak is om je woon/werk ritjes in te passen in je andere fiets-activiteiten (of omgekeerd :) )
Met woon-werk train je uiteraard geen duurvermogen. Maar intervalletjes lukt nog wel (bv. 1 min voluit/rust/1 min voluit/rust etc), of gewoon een keertje zo hard mogelijk. Houd wel rekening met opwarming en cooling down.
Je kan zo'n woon-werk ritje ook uitstekend als herstel-training gebruiken, lekker rustig peddelen en alle andere fietsers voorbij laten gaan.
En wat je zelf ook al aangeeft is om bij mooi weer (niet persé 's zomers) een extra ommetje te maken; dat doe ik dan ook regelmatig.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

fizik
Forum-lid

fizik 04 jan 2011 22:27

Ik rij al jaren 5 km per dag heen en 5 terug. Gewoon in spijkerbroek op de mtb. Da's toch een 20-25 minuten. dat keer in ieder geval 200 keer is al 1000 km. Ook dat is een klein begin. Ik vind het heerlijk, ben de stress van een dag kwijt aan het einde van de dag en start de dag met een frisse neus. Genoeg reden om die fiets te pakken. Genoeg mensen die zelfs dat kippeneindje nog met de auto doen.

Daarnaast rij ik alle vergaderingen in de omgeving af met de fiets. Ook ongeveer 50 km per keer en dat keer 40 is ook weer 2000 km. Zo kom je toch aan een leuk basisaantal kilometers van 3000 km.

Hoe je het ook wendt of keert, conditie krijgen is een kwestie van kilometers maken. En elke kilometer is er dan weer 1.

sibon
Forum-lid

sibon 04 jan 2011 22:28

Grappig. Deze discussie had ik laatst ook met fietsende collega's op mijn werk. Trainingstechnisch konden we het niet helemaal verklaren, maar ik heb eigenlijk net zo'n ervaring als Robbebopper. Voor mij is het zelfs maar 9 km enkele reis (tot station). En dan gewoon 3 keer per week. Daarnaast een keer per week de hele rit van 45 km enkele reis en een lange training in het weekend. Ik merk echt het verschil met die drie kleine tochtjes wel of niet per week. Hiervoor zat mijn werk nl niet bij het station en ging ik met de auto op de overige drie dagen.
In mijn vorige baan fietste ik 4* per week 22km heen en 22km terug. Soms met een extra ommetje. Daarnaast trainde ik niet veel (een per 3 weekenden 100+). Maar op tochtjes tot een kilometer of 130 kilometer kon ik behoorlijk knallen.

eelcoz

eelcoz 04 jan 2011 22:33

Hmmm, als ik eens ga rekenen kom ik ook al op zo'n 3500-4000 km (8km enkele reis) per jaar aan woon/werk (in de spijkerbroek op de stadsfiets (die niet echt licht trapt:D)). Ik moet er niet aan denken om iedere ochtend dat stukje met de auto te moeten doen. Ik heb een jaartje een stuk verder van m'n werk gewoond en toen moest ik wel met de auto/openbaar vervoer en dan merk je dat je toch duffer op je werk aan komt.

denstoeperd
Forum-lid

denstoeperd 04 jan 2011 23:08

Ik heb 21km voor de enkele rit woon-werk en probeer deze kilometers vooral te gebruiken voor herstel van een training de avond ervoor(in de zomertijd). De laatste weken is het vooral redelijk tempo rijden om warm te blijven. In het weekend rijd ik een cross. Dat vind ik voor deze periode genoeg.

gugi100
Forum-lid

gugi100 04 jan 2011 23:11

Ik rij elke werkdag 18km heen en 18km terug. En het is de basis. Zonder deze basis zou ik nooit zoeen sterke fietser zijn.

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 04 jan 2011 23:37

Ik rij elke werkdag (behalve als het echt extreem slecht weer is) bijna 20 heen en 20 terug.
Voor mij is dat de basis om op zondag gewoon lekker met de club mee te kunnen fietsen.
Maar!!!!!!!!
Ik doe dit nu al zo'n 15 jaar en ik ga er niet meer op voorruit. Ik blijf gewoon op hetzelfde steken, dank zij hartmedicatie kom ik ook nog de nodige kilo's aan.
In de zomer maak ik geregeld een rondje van 70+ na het werk en ga in het weekend dan ook nog 2 keer.
Verder ga ik vanaf als het om 07:30 licht is naar het werk (dat ik naast mijn werk doe op een vrije dag) 60 km verder. Dat doe ik dan 1 a 2 keer per week. Dat is dan nog is 120 km extra.

Als ik beter wil worden zal ik nog meer, nog harder moeten fietsen. Met mijn 55 jaar zie ik dat niet meer zitten en wil gewoon lekker mee kunnen fietsen.

Dus als je echt beter wilt worden zul je inderdaad moeten intervallen, tot het gaatje gaan en moeten willen afzien, anders ontstaat er een status quo in je lichaam, m.a.w. je lichaam raakt eraan gewend, en je wordt er niet beter van, maar ook niet slechter.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

ottie
Forum-lid

Gebruikersavatar ottie 05 jan 2011 00:07

Net als andere fietscollega´s hier rijd ik minimaal 2 keer per week naar mijn werk, 22km enkele reis. Soms kan ik er een derde keer tegen aan plakken. Samen met wat langere ritjes in het weekend een mooie basis om lekker te kunnen fietsen op toertochtjes en in de vakanties in het buitenland.
Heb 2 jaar zonder dit WW verkeer gedaan en toen was het met de fietsconditie helemaal pet.
Ik merk wel nu in de winter dat het echt een basis activiteit is, soms als herstel en soms als tempo. Maar wil ik er echt profijt van hebben is het zaak om af en toe een omweg te maken voor om wat duur te maken en sommige ritten als interval te gebruiken.

ik zou het niet meer willen missen. zeker niet nu na 7 maanden de douche ook eindelijk warm water geeft... Ik kom fysiek ´moe´ maar geestelijk opgefrist op mijn werk of weer thuis.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

flandrien_1976
Forum-lid

flandrien_1976 06 jan 2011 22:10

Ik rij enkel bij droog weer met de fiets naar 't werk ; 27 km enkel . Ik kom wakker op m'n werk toe en 's avonds kom ik zonder stress terug thuis . Waar ik wel hinder van vind is de uitlaatgassen van de auto's en dit vooral bij warm weer ; vandaar al een alternatieve route uitgestippeld die 32 km enkel bedraagt, maar die neem ik er graag bij . Ik voel toch dat ik stevige basis heb als ik m'n ritjes doe in het weekend

Plaats reactie