Verschillende vragen over mijn nieuwe fiets
Hallo,
Ik heb vandaag een andere fiets gekocht, ik was eigenlijk opzoek naar onderdelen om mijn sora/2200 afgemonteerde Giant om te bouwen naar sora triple. Maar ook 2de hands werd dat in verhouding toch nog best wel prijzig. Toen kwam ik deze fiets tegen. Het gaat om een Intersens RC440 met tiagra afmontage (105 remmen). Ik vind het nu al een erg mooie fiets maar er zijn een paar dingetjes waar ik vragen over heb, en nog wel wat vragen waar ik vragen over krijg, die wil ik hier bij elkaar stellen zodat ik niet 12 topics hoef te openen.
1- Er zitten DPX velgen in, het duurde even voordat ik er achter kwam dat ze van Rigida zijn.. Maar zijn deze velgen sterk genoeg voor iemand van 110 kilo.. (dat lijkt veel, maar is toch 15 minder dan een half jaar geleden).
2- De cassete zit los, ik kan het kaatste kransje ongeveer 5mm naar voren en achteren draaien, ik kan alle kransjes zijwaarts bewegen. Is dit een groot probleem? Kan ik dit oplossen of heb ik een andere cassete nodig? Vorig jaar is er een 29 kransje bij gemaakt door een franse FM.
3- Ik heb mij zelf opgemeten via de site van wrench science en nu moet mijn totaal reik naar voren 70,5cm zijn. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik dit moet meten. Het eerste wat in mij opkomt is dat ik meet van het midden van de setback, tot het het einde van de stuurpen? Dit is dan een diagonale lijn, is dat goed?
Of moet ik kiezen voor een horizontale lijn? en evt meten tot de handgrepen?
4- Er zit nu een wat minder mooie (of eigenlijk erg lelijke) schuinomhoogstaande stuurpen op, hoe bereken ik nu welke lengte ik moet hebben van stuurpen als ik een rechte wil?
Alvast bedankt voor de antwoorden. het zijn veel vragen, en ik ben bang dat er nog een paar bij komen.
Niels
Ik heb vandaag een andere fiets gekocht, ik was eigenlijk opzoek naar onderdelen om mijn sora/2200 afgemonteerde Giant om te bouwen naar sora triple. Maar ook 2de hands werd dat in verhouding toch nog best wel prijzig. Toen kwam ik deze fiets tegen. Het gaat om een Intersens RC440 met tiagra afmontage (105 remmen). Ik vind het nu al een erg mooie fiets maar er zijn een paar dingetjes waar ik vragen over heb, en nog wel wat vragen waar ik vragen over krijg, die wil ik hier bij elkaar stellen zodat ik niet 12 topics hoef te openen.
1- Er zitten DPX velgen in, het duurde even voordat ik er achter kwam dat ze van Rigida zijn.. Maar zijn deze velgen sterk genoeg voor iemand van 110 kilo.. (dat lijkt veel, maar is toch 15 minder dan een half jaar geleden).
2- De cassete zit los, ik kan het kaatste kransje ongeveer 5mm naar voren en achteren draaien, ik kan alle kransjes zijwaarts bewegen. Is dit een groot probleem? Kan ik dit oplossen of heb ik een andere cassete nodig? Vorig jaar is er een 29 kransje bij gemaakt door een franse FM.
3- Ik heb mij zelf opgemeten via de site van wrench science en nu moet mijn totaal reik naar voren 70,5cm zijn. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik dit moet meten. Het eerste wat in mij opkomt is dat ik meet van het midden van de setback, tot het het einde van de stuurpen? Dit is dan een diagonale lijn, is dat goed?
Of moet ik kiezen voor een horizontale lijn? en evt meten tot de handgrepen?
4- Er zit nu een wat minder mooie (of eigenlijk erg lelijke) schuinomhoogstaande stuurpen op, hoe bereken ik nu welke lengte ik moet hebben van stuurpen als ik een rechte wil?
Alvast bedankt voor de antwoorden. het zijn veel vragen, en ik ben bang dat er nog een paar bij komen.
Niels
Vraag 2: meest waarschijnlijk is de body beschadigd, niet de cassette.
Vraag 4: verkeerde vraag: mooi of lelijk is irrelevant. Belangrijk is of je goed zit.
Vraag 4: verkeerde vraag: mooi of lelijk is irrelevant. Belangrijk is of je goed zit.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16856
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Nica schreef:Hallo,
1- Er zitten DPX velgen in, het duurde even voordat ik er achter kwam dat ze van Rigida zijn.. Maar zijn deze velgen sterk genoeg voor iemand van 110 kilo.. (dat lijkt veel, maar is toch 15 minder dan een half jaar geleden).
2- De cassete zit los, ik kan het kaatste kransje ongeveer 5mm naar voren en achteren draaien, ik kan alle kransjes zijwaarts bewegen. Is dit een groot probleem? Kan ik dit oplossen of heb ik een andere cassete nodig? Vorig jaar is er een 29 kransje bij gemaakt door een franse FM.
3- Ik heb mij zelf opgemeten via de site van wrench science en nu moet mijn totaal reik naar voren 70,5cm zijn. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik dit moet meten. Het eerste wat in mij opkomt is dat ik meet van het midden van de setback, tot het het einde van de stuurpen? Dit is dan een diagonale lijn, is dat goed?
Of moet ik kiezen voor een horizontale lijn? en evt meten tot de handgrepen?
4- Er zit nu een wat minder mooie (of eigenlijk erg lelijke) schuinomhoogstaande stuurpen op, hoe bereken ik nu welke lengte ik moet hebben van stuurpen als ik een rechte wil?
Alvast bedankt voor de antwoorden. het zijn veel vragen, en ik ben bang dat er nog een paar bij komen.
Niels
1/ niet de stijfste velgen maar mits goed gespaakt moet dit kunnen. Als je dan nog eens 15 kg afvalt is het al helemaal top.

2/ Is een groter probleem, zit er een kransje te veel op, of de verkeerde sluitkrans? Dit kan je nazien op de shimano website. => [url=http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 608751.pdf]Shimano techdocs[/
3/ Een meting is iets gecompliceerder als wat jij daar aangeeft. Best ga je eens te rade bij een specialist. Eerst moet de positie van je plaatjes bepaald worden, dan de hoogte van je zadel, dan de setback van je zadel, aan de hand hier van kan je dan de afstand tot je stuur bepalen. De drop hangt af van de sterkte, lenigheid van je rug-spieren.
4/ zie de drop die je rug aan kan.
Succes nog en lees maar eens rond op dit forum.url]
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Lcsmt schreef:Nica schreef:Hallo,
1- Er zitten DPX velgen in, het duurde even voordat ik er achter kwam dat ze van Rigida zijn.. Maar zijn deze velgen sterk genoeg voor iemand van 110 kilo.. (dat lijkt veel, maar is toch 15 minder dan een half jaar geleden).
2- De cassete zit los, ik kan het kaatste kransje ongeveer 5mm naar voren en achteren draaien, ik kan alle kransjes zijwaarts bewegen. Is dit een groot probleem? Kan ik dit oplossen of heb ik een andere cassete nodig? Vorig jaar is er een 29 kransje bij gemaakt door een franse FM.
3- Ik heb mij zelf opgemeten via de site van wrench science en nu moet mijn totaal reik naar voren 70,5cm zijn. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik dit moet meten. Het eerste wat in mij opkomt is dat ik meet van het midden van de setback, tot het het einde van de stuurpen? Dit is dan een diagonale lijn, is dat goed?
Of moet ik kiezen voor een horizontale lijn? en evt meten tot de handgrepen?
4- Er zit nu een wat minder mooie (of eigenlijk erg lelijke) schuinomhoogstaande stuurpen op, hoe bereken ik nu welke lengte ik moet hebben van stuurpen als ik een rechte wil?
Alvast bedankt voor de antwoorden. het zijn veel vragen, en ik ben bang dat er nog een paar bij komen.
Niels
1/ niet de stijfste velgen maar mits goed gespaakt moet dit kunnen. Als je dan nog eens 15 kg afvalt is het al helemaal top.
2/ Is een groter probleem, zit er een kransje te veel op, of de verkeerde sluitkrans? Dit kan je nazien op de shimano website. => [url=http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 608751.pdf]Shimano techdocs[/
3/ Een meting is iets gecompliceerder als wat jij daar aangeeft. Best ga je eens te rade bij een specialist. Eerst moet de positie van je plaatjes bepaald worden, dan de hoogte van je zadel, dan de setback van je zadel, aan de hand hier van kan je dan de afstand tot je stuur bepalen. De drop hangt af van de sterkte, lenigheid van je rug-spieren.
4/ zie de drop die je rug aan kan.
Succes nog en lees maar eens rond op dit forum.url]
1. Moet kunnen.
2. Zit de cassette los, of zit er speling op de body? Cassette vastdraaien. Lukt dat niet, dan de tips van lcsmt maar opvolgen
3. Vergelijk de fiets ook met je huidige fiets. Een meting is niet heilig. Fietsmaten van me hebben in Apeldoorn een uitgebreide meting laten doen. Dat kun je bij andere specialisten ook. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
4. Zie 3. Uitproberen of laten meten door een specialist. Foto's op het forum plaatsen met jou op de fiets kan ook. Goed van de zijkant nemen. We kunnen natuurlijk altijd meedenken.
Ik kan niet zoveel met je link die gaat over een 105 cassette.
Op de cassette vind ik alleen CS-HG50-9. Op het kleinste kransje staat volgens mij nog 131 of 13T
Er zitten gewoon 9 kransjes op.. De achterste is alleen wel een andere maat!
Als ik de cs-hg50 google dan kom ik er op uit dat het een deore cassete is, dit lijkt mij niet echt goed werken op een tiagra naaf??
Op de cassette vind ik alleen CS-HG50-9. Op het kleinste kransje staat volgens mij nog 131 of 13T
Er zitten gewoon 9 kransjes op.. De achterste is alleen wel een andere maat!
Als ik de cs-hg50 google dan kom ik er op uit dat het een deore cassete is, dit lijkt mij niet echt goed werken op een tiagra naaf??
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Punt 2 zou ook kunnen komen door het ontbreken van een spacer. Speciaal voor Shimano cassettes zijn er ringetjes van 1 mm dikte. Deze schuif je op de body, en daarna doe je de cassette er weer terug op. Als je dan de sluitring vastdraait, blijft alles wel goed vast zitten. Gewoon even terug naar de zaak waar je de fiets gekocht hebt. Mocht dat te ver zijn; ze hebben deze ringen in iedere fietsenzaak.
Robbebopper schreef:Punt 2 zou ook kunnen komen door het ontbreken van een spacer. Speciaal voor Shimano cassettes zijn er ringetjes van 1 mm dikte. Deze schuif je op de body, en daarna doe je de cassette er weer terug op. Als je dan de sluitring vastdraait, blijft alles wel goed vast zitten. Gewoon even terug naar de zaak waar je de fiets gekocht hebt. Mocht dat te ver zijn; ze hebben deze ringen in iedere fietsenzaak.
Met een 9sp cassette zou dat niet nodig moeten zijn, die spacer heb je alleen nodig als je een 10sp cassette op een 8/9/10sp body plaatst.
Maar er is wel iets veranderd toen er een andere krans op ging? kan het niet zijn dat de frans man, het met de franseslag heeft vast gezet? en dat er dus een spacer mist? of er gewoon een niet goed tandwiel opzit?
Ik heb het fietsje bij een particulier gekocht, dus daar kan ik niet echt naar terug.
Qua houding ga ik dit eens zelf aanvoelen, mijn probleem is alleen dat ik alleen nog een 80mm heb, en deze die omhoog staat, dat zit wel aardig, maar niet ect sportief, Als mijn lichaam dit aan kan zou ik graag sportief zitten.
Ik heb het fietsje bij een particulier gekocht, dus daar kan ik niet echt naar terug.
Qua houding ga ik dit eens zelf aanvoelen, mijn probleem is alleen dat ik alleen nog een 80mm heb, en deze die omhoog staat, dat zit wel aardig, maar niet ect sportief, Als mijn lichaam dit aan kan zou ik graag sportief zitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
Je kunt je stuurpen eens omdraaien zodat hij meer naar beneden wijst en eens uitproberen hoe dat zit.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
Als ik dat zou zie heb ik de 13T. Maar dan is het opvallend dat juist het laatste kransje erbij is gekomen, terwijl dat een vast stuk zou zijn.
Dat zou dan betekenen dat kransje 7 of 9 is vervangen, dan ga je denk ik vanzelf raar doen, als dat kransje iets dunner is dan heb je al een probleem denk ik..
Net even gekeken naar de speling maar er is ongeveer 1 nagel dikte ruimte tussen de stel schroef en het eerste kransje.
De cassete vast draaien, heb ik daar een speciale sleutel voor nodig? volgens mij heb ik die nog niet. Ik zal daar morgen eens naar gaan kijken, het loont natuurlijk zo iets in huis te hebben. Waar koop je zoiets? ik neem aan de FM ze niet graag verkoopt, ik heb hem wel graag meteen in huis ipv ergens bestellen.
@tomkolkman. Je hebt iets anders in gedachte als wat ik bedoel, het is niet een beetje, maar het is echt een beetje boel, dan wijst het stuur naar beneden.

Dat zou dan betekenen dat kransje 7 of 9 is vervangen, dan ga je denk ik vanzelf raar doen, als dat kransje iets dunner is dan heb je al een probleem denk ik..
Net even gekeken naar de speling maar er is ongeveer 1 nagel dikte ruimte tussen de stel schroef en het eerste kransje.
De cassete vast draaien, heb ik daar een speciale sleutel voor nodig? volgens mij heb ik die nog niet. Ik zal daar morgen eens naar gaan kijken, het loont natuurlijk zo iets in huis te hebben. Waar koop je zoiets? ik neem aan de FM ze niet graag verkoopt, ik heb hem wel graag meteen in huis ipv ergens bestellen.
@tomkolkman. Je hebt iets anders in gedachte als wat ik bedoel, het is niet een beetje, maar het is echt een beetje boel, dan wijst het stuur naar beneden.

-
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
Aha, ik zie het. Ik zou gewoon eens een andere stuurpen proberen of wellicht de verstelbare stuurpen van BBB en als je de juiste zit hebt hem vervangen voor een normale stuurpen.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02