Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoeveel trainen om 30km/h te fietsen

lazo
Forum-lid

lazo 07 jul 2006 14:49

Ik vraag mij af hoeveel je moet trainen om zo'n 30km/h gemiddeld te kunnen rijden,ikzelf moet minumum 5000 km's in de benen hebben om 28 km/h gemiddeld te fietsen laat staan 30 km/h das voor mij "enorm" snel gemiddeld! ,hangt ook af van parcour natuurlijk maar wat moet je doen om 30km/h te kunnen fietsen,ik heb al zoveel gedaan en het lukt me nog altijd maar niet,ik geraak daar echt gefrustreerd van.

bikechick
Forum-lid

bikechick 07 jul 2006 15:20

Hey lazo,

Het gaat niet om hoeveel je traint, maar hoe je traint. Alleen maar kilometers maken ga je niet harder van, wel van sprintjes, krachttrainingen enz.
Ik ben ook nog niet zo lang aan het fietsen en werk op persoonlijke trainingsschema's. Ik merk echt een grote verbetering...

Groetjes!!

sjezer
Forum-lid

sjezer 07 jul 2006 18:02

Je moet ook kijken aan welke gem. hartslag je die 30 per uur wil halen! Ik haal deze snelheid in de zomer met windstil weer bij mijn D1 trainingen (parcours is vrij van stoplichten e.d.). In de winter bij mijn duurtrainingen ligt dit aanmerkelijk lager bij gelijke hf (ik weet het, moet eigenlijk naar het wattage kijken, maar ben mijn SRM kwijt).

lazo
Forum-lid

lazo 07 jul 2006 19:56

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 07 Juli 2006

Je moet ook kijken aan welke gem. hartslag je die 30 per uur wil halen! Ik haal deze snelheid in de zomer met windstil weer bij mijn D1 trainingen (parcours is vrij van stoplichten e.d.). In de winter bij mijn duurtrainingen ligt dit aanmerkelijk lager bij gelijke hf (ik weet het, moet eigenlijk naar het wattage kijken, maar ben mijn SRM kwijt).

ja das de bedoeling he in D1

cascarsi
Forum-lid

cascarsi 07 jul 2006 21:04

met welke cadans gemiddeld rij je rond????
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

lazo
Forum-lid

lazo 08 jul 2006 10:29

Quoten: Origineel geplaatst door cascarsi op 07 Juli 2006

met welke cadans gemiddeld rij je rond????

ik voel mij het best eigenlijk op een cadans van 90-100 rpm, de eerste 60 km's daarna schakel ik altijd zwaarder en doe dan rustig verder op zo een 80 rpm.

fausto
Forum-lid

fausto 10 jul 2006 12:23

Het helpt ook om de wieldiameter van je tellertje een paar centimeter groter te zetten. Verder helpt een parcours met weinig bochten, zonder wind en zonder stoplichten.
Wat ik wil zeggen: 30 km/h gemiddeld bij de één is niet dezelfde inspanning als 30 km/h bij de ander. Als het waait of als je in druk verkeer rijdt, heeft dat invloed op je gemiddelde.
Ook is de definitie van gemiddeld niet altijd duidelijk. De één verstaat onder gemiddeld het getal, dat hij meestal op zijn teller ziet staan als hij rijdt, de ander verstaat onder gemiddeld de gereden afstand gedeeld door de tijd dat je van huis bent en weer een ander leest het gemiddelde af uit zijn fietscomputer, die uitschakelt als je even stilstaat bij het stoplicht.
Evenwicht is het antwoord op alle vragen.

lazo
Forum-lid

lazo 10 jul 2006 13:00

Quoten: Origineel geplaatst door fausto op 10 Juli 2006

Het helpt ook om de wieldiameter van je tellertje een paar centimeter groter te zetten. Verder helpt een parcours met weinig bochten, zonder wind en zonder stoplichten.
Wat ik wil zeggen: 30 km/h gemiddeld bij de één is niet dezelfde inspanning als 30 km/h bij de ander. Als het waait of als je in druk verkeer rijdt, heeft dat invloed op je gemiddelde.
Ook is de definitie van gemiddeld niet altijd duidelijk. De één verstaat onder gemiddeld het getal, dat hij meestal op zijn teller ziet staan als hij rijdt, de ander verstaat onder gemiddeld de gereden afstand gedeeld door de tijd dat je van huis bent en weer een ander leest het gemiddelde af uit zijn fietscomputer, die uitschakelt als je even stilstaat bij het stoplicht.

als ik in druk verkeer fiets is ligt men gemiddelde hoger want dan is er minder wind,en bij rode lichten stoppen dan stopt mijn kilometer teller automatisch mee. We kunnen mss nieuwe topic openen 'wat versta jij onder gemiddeld' voor mij het getal bij avg op men fietscomputer(polar) na een rit.(dus gistere nog langs kanaal 26.1 km/h gemiddeld over 116 km richting visé en trug gem. hs 131).Ben wel eerste keer trug gaan fietsen na ziekte.
Zo heb ik op een ander site gelezen dat er op terlamen 50 km/h gemiddeld gefietst word in de 1ste groep ,ik denk dat er sommige beter blaasinstrumenten moeten gaan bespelen ipv te fietsen.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 10 jul 2006 21:40

Ik denk niet dat de hoeveelheid km de doorslag zal geven doch eerder de frequentie. Als je 1 keer per week 100 km rijdt en de rest van de week niets zal je die 100 km nooit in een gemiddelde van 30+ rijden. Echter rijd je 2 maal per week een rondje van 30 km en ook nog 1 maal een rondje van 40 km heb je na de week evenveel km gemaakt als in het eerste voorbeeld. Echter ik kan verzekeren dat je dan na een paar maanden dat rondje van 40 km echt wel met 30+ gemiddeld kan afleggen.

lazo
Forum-lid

lazo 10 jul 2006 22:29

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 10 Juli 2006

Ik denk niet dat de hoeveelheid km de doorslag zal geven doch eerder de frequentie. Als je 1 keer per week 100 km rijdt en de rest van de week niets zal je die 100 km nooit in een gemiddelde van 30+ rijden. Echter rijd je 2 maal per week een rondje van 30 km en ook nog 1 maal een rondje van 40 km heb je na de week evenveel km gemaakt als in het eerste voorbeeld. Echter ik kan verzekeren dat je dan na een paar maanden dat rondje van 40 km echt wel met 30+ gemiddeld kan afleggen.

kijk het gaat niet om die 30 gemiddeld op zich,jullie snappen het niet denk ik !Als ik wil kan ik 100 km  met een gemiddelde van 33km/h-34km/h afleggen,daar hoef ik echt geen wind mee voor te hebben ,maar daar gaat het niet om,het gaat erom om 100 of 150 km In D1 aan 30 km/h af te leggen.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 10 jul 2006 23:54

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 10 Juli 2006

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 10 Juli 2006

kijk het gaat niet om die 30 gemiddeld op zich,jullie snappen het niet denk ik !Als ik wil kan ik 100 km  met een gemiddelde van 33km/h-34km/h afleggen,daar hoef ik echt geen wind mee voor te hebben ,maar daar gaat het niet om,het gaat erom om 100 of 150 km In D1 aan 30 km/h af te leggen.

Waarom wil je dat eigenlijk? 30 gemiddeld in D1 zegt niet altijd iets over je andere fietscapaciteiten.
Hoeveel trainen? Er hangt ook héél veel af van talent, dus dat is moeilijk te zeggen. Jij blijkbaar nog iets meer...

Plaats reactie