Alles over vakanties op én met de fiets

Fiets vervoeren in vliegtuig

erikg
Forum-lid

erikg 24 jul 2006 15:30

Wil binnenkort mijn fiets via het vliegtuig (met de luchtcowboys van ryanair) vervoeren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat ie bekrast en ingedeukt op de plaats van bestemming aankomt? Een fietskoffer aanschaffen (huren is gezien mijn lange verblijf geen optie) of em toch gewoon in een goede fietsdoos stevig inpakken? Wat adviseren jullie en/of hebben jullie nog andere ideeën?
Erik

jannak
Forum-lid

jannak 24 jul 2006 15:41

Ben ik weer Erik,
fiets in een kartonnen doos. Vooral de dozen van Cannondale zijn erg stevig en goed. Alleen voorwiel eruit (speciaal plastic "dingetje" in de voorvork klemmen, hebben ze bij alle fietsenzaken) en klaar is Kees. Buizen een beetje beschermen met van die schuimrubber isolatie stukken. Voordeel is dat je er nog veel bij kunt proppen. Ik reis zeker 3 tot 4 keer per jaar zo met het vliegtuig en nog nooit problemen gehad. Gewoon bij iedere reis een nieuwe doos halen.
Gr. Jan
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 jul 2006 16:06

Volgens mij mag je met die budgetvluchten helemaal geen fiets meenemen. Ik heb dat voor Ryan-Air eens uitgezocht, en het bleek dat de afmetingen van de standaard fietskoffers groter waren dan de maximaal toegestane afmetingen van Ryan-Air. Misschien dat er tegen bijbetaling wel wat te regelen valt. Ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk. Laat eens weten als/of het gelukt is!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 24 jul 2006 16:09

Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 24 Juli 2006

Vooral de dozen van Cannondale zijn erg stevig en goed.

Zelfs de dozen van Cannondale zijn van ongekende kwaliteit .

Ik heb mijn fiets in een fietskoffer vervoert. Beide wielen er uit. Frame in een oude deken ingepakt en in de koffer gelegd. De wielen ook in een oude deken verpakt en op het frame gelegd. De resterende ruimte opgevuld met kleding in plastic tassen en stukken schuimrubber.  De fiets heeft de reis achter op een aanhanger, in het bagagekarretje, in het vliegtuig en in de taxi v.v. prima doorstaan.
Een koffer kan dus ook. Kost echter meer en je moet meer demonteren.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 24 jul 2006 17:29

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 24 Juli 2006

Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 24 Juli 2006

Vooral de dozen van Cannondale zijn erg stevig en goed.

Zelfs de dozen van Cannondale zijn van ongekende kwaliteit .

Ik heb mijn fiets in een fietskoffer vervoert. Beide wielen er uit. Frame in een oude deken ingepakt en in de koffer gelegd. De wielen ook in een oude deken verpakt en op het frame gelegd. De resterende ruimte opgevuld met kleding in plastic tassen en stukken schuimrubber.  De fiets heeft de reis achter op een aanhanger, in het bagagekarretje, in het vliegtuig en in de taxi v.v. prima doorstaan.
Een koffer kan dus ook. Kost echter meer en je moet meer demonteren.

Aanvulling:
Ik heb zo'n handig dingetje gebruikt dat de ketting op zijn plaats houdt als het achterwiel verwijderd is. Kost iets van 3,- is eenvoudig te monteren (klemmen in uitvaleinde) en houdt je frame vrij van onnodige beschadigingen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

leich
Forum-lid

leich 25 jul 2006 13:09

Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 24 Juli 2006

Volgens mij mag je met die budgetvluchten helemaal geen fiets meenemen. Ik heb dat voor Ryan-Air eens uitgezocht, en het bleek dat de afmetingen van de standaard fietskoffers groter waren dan de maximaal toegestane afmetingen van Ryan-Air. Misschien dat er tegen bijbetaling wel wat te regelen valt. Ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk. Laat eens weten als/of het gelukt is!

Kan wel, moet je echter vantevoren bij boeken aangeven, kost Euro 40,- per vlucht ofzo. TIP!!! Meld dit echt vantevoren aan; ik heb twee jaar geleden op Zestienhoven bij de balie gestaan en heb daar moeten kruipen, smeken en huilen om die niet aangemelde fiets alsnog op de vlucht te krijgen..Waarvan akte!

siral
Forum-lid

siral 25 jul 2006 14:53

Heb vorig jaar ook 2 MTB's in fietskoffers vervoerd (in 2 koffers wel te verstaan). Waren de goedkoopste koffers van Rose Versand. Dit gaat prima. Als je ziet hoe ze met die bagage smijten op Schiphol (de koffers zijn behoorlijk te herkennen op het karretje...) dan zou ik persoonlijk niet voor een tas gaan of em helemaal opvullen met schuimrubber o.i.d.

marven
Forum-lid

marven 04 aug 2006 00:59

@ Siral: Welke koffer heb je toen gekocht?

http://www.roseversand.de/outputcontrol ... etail2=160

En hoe bevalt deze? Zit er ook wel eens aan te denken.

siral
Forum-lid

siral 04 aug 2006 14:45

Quoten: Origineel geplaatst door marven op 03 Augustus 2006

@ Siral: Welke koffer heb je toen gekocht? http://www.roseversand.de/outputcontrol ... ail2=160En hoe bevalt deze? Zit er ook wel eens aan te denken.

het is de Flugkoffer Travel Box IV. Wij hebben er ATB's in vervoerd. Als je een groot frame ATB hebt zou het wel eens niet kunnen passen. Er zit schuim in ter bescherming, maar we hebben er ook nog verwarminsbuizenisolatieschuim omheen gedaan. Na veel gooi en smijtwerk op het vliegveld, zul je misschien de punten waar de sloten zitten wat moeten versterken, maar dat is wel te doen denk ik (ben zelf niet zo van de klusserij ). Pas ook even op of ze wel in je auto passen of de huurauto op je vakantiebestemming!

dario
Forum-lid

dario 07 aug 2006 13:03

Vergeet niet je banden leeg te laten voor je hem incheckt!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

premmit
Forum-lid

premmit 08 aug 2006 11:31

Quoten: Origineel geplaatst door Dario op 07 Augustus 2006

Vergeet niet je banden leeg te laten voor je hem incheckt!

Het is onzin de banden leeg te laten lopen, vliegmaatschappijen vragen dit wel en ik antwoord ook altijd bevestigend maar doe het nooit en mijn banden zijn nog nooit geklapt!!

Plaats reactie