Twee kleuren spuiten
Nu heb ik in het verleden, met succes, al wel eens een paar fietsen gespoten. Dit was echter steeds met 1 kleur en bestickering. Nu zou ik me willen wagen aan het spuiten van 2 kleuren. Iemand een idee wat de praktische verschillen zijn om tot een mooi resultaat te komen. Ga ik best met overlapzones werken, of beter helemaal de één en dan de andere erover?
Beter helemaal spuiten.
Scheelt je een berg afplakwerk, waarbij je de 2e kleur alsnog overlappend moet spuiten.
Waar je dan met de 1ste kleur bent gestopt, zal het gaan aftekenen.
Ga je niet afplakken dan zal je de nevel moeten wegschuren.
Kan natuurlijk ook, maar liever spuit je de 2e kleur een stuk minder dik als je basiskleur.
Dit scheelt namelijk weer bij de overgang van kleur in dikte verschil.
Als je met je basis kleur al een lekkere laagdikte hebt kunnen opbouwen, hoeft de 2e kleur slechts dekkend te zijn.
Blank aflakken voor het mooiste resultaat.
Met een beetje lef een redelijke laagdikte opbouwen, daarna aftoppen om de overgang bij de kleuren te vlakken en daarna nog 2 laagjes aflak.
Eerst de lichte kleur, dan donker eroverheen...maar dat spreekt voor zich.
Succes en foto's!
Scheelt je een berg afplakwerk, waarbij je de 2e kleur alsnog overlappend moet spuiten.
Waar je dan met de 1ste kleur bent gestopt, zal het gaan aftekenen.
Ga je niet afplakken dan zal je de nevel moeten wegschuren.
Kan natuurlijk ook, maar liever spuit je de 2e kleur een stuk minder dik als je basiskleur.
Dit scheelt namelijk weer bij de overgang van kleur in dikte verschil.
Als je met je basis kleur al een lekkere laagdikte hebt kunnen opbouwen, hoeft de 2e kleur slechts dekkend te zijn.
Blank aflakken voor het mooiste resultaat.
Met een beetje lef een redelijke laagdikte opbouwen, daarna aftoppen om de overgang bij de kleuren te vlakken en daarna nog 2 laagjes aflak.
Eerst de lichte kleur, dan donker eroverheen...maar dat spreekt voor zich.
Succes en foto's!

-
- Forum-lid
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 13 jun 2008 00:02
Spuiten jullie dan met spuitbussen of anders, evt welk merk is het beste?
fietsfanaat
-
- Forum-lid
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 15 dec 2005 15:07
Maakt het trouwens veel uit als ik met koud weer rond het vriespunt spuit of met kamer temperatuur?
Lugosi schreef:De kleuren in mekaar laten overlopen ben ik niet van plan, je ziet dat ook zo vaak niet meer.
Ik werk met een spuitpistool, maar heb al gezien dat je met spuitbussen ook mooie resultaten kan bekomen.
Ik kan die foto's niet meer vinden, maar heb de overgang vrij strak gespoten. Gewoon met een stuk karton ervoor.
Nog een bijvraagje, welke primer kan ik best gebruiken voor mijn vork. Hij bestaat uit carbon, maar ik zou ook graag de dropouts (of hoe heten die dingen) meespuiten, en deze zijn in aluminium. Dus welke primer is geschikt voor carbon en alu. Ik veronderstel dat je geen washprimer (etsend) op carbon kan zetten? Een epoxy-primer misschien?
Geen primer op carbon, bijna niks hecht of tast het carbon niet aan.
Carbon moet je opschuren met korrel 2500 en zorg dat je door de blanke laag heen bent. Dan kun je er zonder moeite overheen spuiten.
Voor Aluminium zou ik gewone primer pakken.
Carbon moet je opschuren met korrel 2500 en zorg dat je door de blanke laag heen bent. Dan kun je er zonder moeite overheen spuiten.
Voor Aluminium zou ik gewone primer pakken.
Die laatste post van Lucifur moet je even vergeten geloof ik....
Als niks hecht op carbon, dan ga je daar zeker niet direct je kleur opzetten.
In dat geval kan je erop wachten tot het er weer af komt.
Als je carbon vork in de blank staat, licht opschuren en je kleur eroverheen zetten.
Zeker niet tot op het carbon schuren.
Wel eerst een klein proefje om te zien of het niet op gaat vreten.
Anders wederom aftoppen en een primer voorzetten.
Hoeft geen etsende te zijn, liefst wel een vullende....heb je wat dikte om lekker glad te schuren.
Alu altijd met een etsende primer.
Of, aangezien je met een bovenbeker/onderbeker spuit, je primer verdunnen met etsverdunning.
Washprimer is beter.
Daarna aftoppen en een normale vullende primer opzetten.....en dan je gebruikelijk spuitgangen.
Als niks hecht op carbon, dan ga je daar zeker niet direct je kleur opzetten.
In dat geval kan je erop wachten tot het er weer af komt.
Als je carbon vork in de blank staat, licht opschuren en je kleur eroverheen zetten.
Zeker niet tot op het carbon schuren.
Wel eerst een klein proefje om te zien of het niet op gaat vreten.
Anders wederom aftoppen en een primer voorzetten.
Hoeft geen etsende te zijn, liefst wel een vullende....heb je wat dikte om lekker glad te schuren.
Alu altijd met een etsende primer.
Of, aangezien je met een bovenbeker/onderbeker spuit, je primer verdunnen met etsverdunning.
Washprimer is beter.
Daarna aftoppen en een normale vullende primer opzetten.....en dan je gebruikelijk spuitgangen.
danny1407 schreef: ..............Anders wederom aftoppen en een primer voorzetten.
Hoeft geen etsende te zijn, liefst wel een vullende....heb je wat dikte om lekker glad te schuren...........
Hoeft niet etsend te zijn, maar mag het? M.a.w. is carbon hiertegen bestand. Het zou voor mij wel makkelijker zijn. Kan ik het geheel met dezelfde doen.