Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies over aanschaf fiets.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 28 jul 2006 21:39

Na een poosje stilstand ben ik het afgelopen jaar weer bezig met fietsen. Ik gebruik daarvoor m'n ouwe trouwe Gazelle uit 1980. Ik kom er nu achter dat dez toch wel wat gebreken begint te vertonen en ben marktplaats op zoek naar een andere fiets. Wat me daar opvalt is dat er naast het traditionele frame ook fietsen zijn met een naar achter aflopend frame met lange zadelpen. Wat zijn de voor en nadelen van zo'n frame? Ik vindt ze er op zich wel mooi uitzien namelijk. Misschien dat ik ook wat info kan krijgen over welke derailleur en remmen te gebruiken.

Alvast bedankt voor de reacties.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

robi-one
Forum-lid

robi-one 28 jul 2006 21:46

Dat heet een sloping frame. Voor zover ik weet ik dit puur esthetisch. Ik kan me wel indenken dat je 'driehoek' kleiner wordt, dus ook stijver.
<a target="_blank" href= "http://album.zoom.nl/user/8553/images/8 ... .jpg">Mijn Bulls 105</a>

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 29 jul 2006 13:06

De voornaamste reden voor het bestaan van  sloping frames is dat importeurs en groothandelaars minder fietsen op voorraad hoeven te hebben.  Deze frames bestaan alleen in de maten S-M-L-XL-XXL, dus met een stuk of vijf verschillende maten kun je iedereen aan een passend frame helpen.  Bij de "normale" frames loopt de maatvoering van maat 50 tot 62, dus hier heb je 13 verschillende maten nodig.  Je hebt dus steeds veel meer stuks in voorraad.
Voor-of nadelen zijn er niet meer of minder aan sloping frames dan aan andere frames.  Je kan je persoonlijke zitpositie toch wel bereiken mbv. aangepaste stuurpen, zadelpen... 

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 29 jul 2006 15:13

Als ik naar zo'n slooping frame kijk en ik zie daar zo'n groot stuk zadelpen uit vandaan steken, vraag ik me af of dat wel sterk genoeg is. Overigens kom ik dan aan eeen andere vraag . Wat is voor mij dan de beste maat frame? Ik ben 1.82 lang, en m'n ouwe fiets heeft een maat van 60 cm.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2006 15:17

Op een mountainbike steekt er net zo'n groot stuk zadelpen uit en daar gaat het ook zonder problemen terwijl er veel meer klappen opkomen. Niet iets om je zorgen om te maken dus met jouw gewicht
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bigm
Forum-lid

bigm 29 jul 2006 16:25

Quoten: Origineel geplaatst door RazendeRoeland op 29 Juli 2006

Als ik naar zo'n slooping frame kijk en ik zie daar zo'n groot stuk zadelpen uit vandaan steken, vraag ik me af of dat wel sterk genoeg is. Overigens kom ik dan aan eeen andere vraag . Wat is voor mij dan de beste maat frame? Ik ben 1.82 lang, en m'n ouwe fiets heeft een maat van 60 cm.

het ligt oa aan je binnenbeen lengte  kijk hier maar eens
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO

Plaats reactie