Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Opwaarderen Peugeot Aubisque

bassieg15
Forum-lid

Gebruikersavatar bassieg15 06 jan 2011 20:40

Beste mensen,

De winter duurt zo lang en ik heb zin om weer te fietsen. Ik vind het alleen zonde om op m'n nieuwe Canyon Roadlite er nu op uit te gaan. Nu ben ik nog in het bezit van m'n eerste racefiets, m'n oude trouwe Peugeot Aubisque. Alleen die fiets wil ik graag wat verbeteren zodat ik er 's winters lekker mee kan fietsen. Bovendien werk ik in Limburg, maar woon ik in Delft. Doordeweeks woon ik vlak over de grens in Duitsland. Tot nu toe sleep ik altijd mijn Roadlite heen en weer, maar als ik die Peugeot een beetje mooier kan maken is dat ook niet meer nodig.

Ik zou graag wat advies willen over wat er allemaal mogelijk is met mijn oude fiets verbeteren voor niet al te veel geld:

Wat ik in ieder geval graag verbeterd wil hebben zijn twee dingen. 1 - De remhendels. Juist op die oude Aubisque wil ik lange duurtrainingen gaan maken en dan is het wel lekker als je een beetje op die hendels kan leunen. 2 - De stuurpenlengte. Het stuur van de Aubisque staat voor mij te dichtbij. Die moet zo'n 3 cm meer naar achteren.

Maar ik ben ook benieuwd of je bijvoorbeeld een hele Tiagra- of 105-groep kan zetten op zo'n oude fiets. Lukt dat met de crank? Is het mogelijk om van de schakelhendels op de onderbuis nokjes te maken zodat je daar de kabels van je STI's op kan laten aansluiten. Of beledig ik dan de Peugeot?

Voor de duidelijkheid en omdat het leuk is twee foto's van m'n Aubisque en Roadlite.

Peugeot Aubisque (uit +/- 1986)
[img=http://img513.imageshack.us/img513/2649 ... eklein.jpg]

Canyon Roadlite (uit 2010)
[img=http://img691.imageshack.us/img691/4156 ... eklein.jpg]

Alvast bedankt en een groet.

wervelwind
Forum-lid

wervelwind 06 jan 2011 21:17

Alles wat je wil kan. Een nieuwe groep er op zetten kan, je moet dan wel een nieuw achterwiel of -naaf hebben en deze dingen op het frame zetten:

http://www.bike-components.de/products/ ... toff-.html

ik vermoed dat je de achtervork ook moet uitbuigen omdat 9 of 10 speed een inbouwbreedte heeft van 130 mm en deze peugeot 126 mm. Met wat handigheid en marktplaats afstruinen voor goedkope onderdelen kom je een heel eind, maar of dit alles je waard is moet je zelf bepalen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 06 jan 2011 21:19

Geen geld in gaan steken. Hooguit een andere (2e hands) stuurpen, verder niet.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

eelcoz

eelcoz 06 jan 2011 21:21

Heb jij die fietsen trouwens OP het bed staan? Moet ik eens proberen....

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 jan 2011 21:28

Aan die Peugeot zou ik geen kosten doen.

Of je rijdt er op zoals hij is (moet dan nog wel technisch in orde zijn) of je schaft je iets moderner aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

nica
Forum-lid

nica 06 jan 2011 21:49

Een tiagra groep erop kost je rustig een 150 tot 200 euro als je alles 2de hands zou doen.

Ik kocht overlaatst een fiets voor 150 euro.
Dus ik denk dat als het je gaat om betaalbaar een leuke fiets te hebben, je beter kunt kijken voor een 2de handsje op marktplaats.

bassieg15
Forum-lid

Gebruikersavatar bassieg15 06 jan 2011 22:19

Bedankt voor de reacties. Hmmm. Toch veel mensen die mij aanraden een tweedehands fiets te kopen en de Peugeot te laten voor wat ie is. Dit is misschien ook wel het verstandigste.

Echter, er spelen nog twee zaken mee:

1. Door die oude Peugeot ben ik het fietsen leuk gaan vinden en ik zou het leuk vinden om daar nog af en toe op te fietsen. Ik heb toch een soort band met die fiets. Ik heb er ook op de Boogie's Extreme 2009 - 160 km mee uitgereden. Ik zou het niet leuk vinden deze zo aan de kant te zetten.

2. Ik vind het ook leuk om een beetje te knutselen aan fietsen. Echter, bij die Roadlite valt er voorlopig, op het inkorten van de voorvork na, niet zo veel te knutselen. Alle onderdelen passen qua kwaliteitsniveau goed bij elkaar. Dus als ik daar iets verbeter past het ook niet echt. Het knutstelen zou dus aan de Peugeot kunnen gebeuren.

Verder is die Peugeot op zicht goed. Alleen wat er nu aan schort zijn die vervelende remhendels, waar je echt niet lekker op kan leunen, en de te korte stuurpen. Die stuurpen die zit echter met maar één schroef vast aan het stuur. Kan je net zien op de foto, een grote schroef onder het stuur. Als ik die schroef los draai, dan kan ik het stuur heen en weer bewegen, maar niet eruit halen. Ik ben dus bang dat ik sowieso het stuurlint en de remhendels er af moet gaan halen om er een andere stuurpen op te zetten. Tja, dan kan je meteen er remhendels opzetten waar je lekker op kan leunen. En dan, dacht ik, is het misschien wel handig om een hele groep te kopen. Nu met al die kerstaanbiedingen is er vast wat te vinden. Maar is dat een beetje er op te zetten?

Bijvoorbeeld dat bijbuigen van 126 naar 130 mm, daar ben ik bang dat het mis gaat. En dat m'n achterwiel scheef in m'n frame gaat staan. Verder voorzie ik grote problemen bij het plaatsen van een nieuwe crank. Is dat een beetje te doen voor iemand zonder ervaring?

Ten slotte (@ eelcoz)

Tja als je (nog) niets samenwoond is het allemaal niet zo'n probleem joh! Onderstaande foto, wel van mijn appartement in Duitsland, vind je dan misschien ook wel mooi...

[img=http://img15.imageshack.us/img15/430/roadliteinbad.jpg]

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 jan 2011 22:25

Ferme foto :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 06 jan 2011 22:45

BassieG15 schreef:
Tja als je (nog) niets samenwoond is het allemaal niet zo'n probleem joh! Onderstaande foto, wel van mijn appartement in Duitsland, vind je dan misschien ook wel mooi...

Ook hier mag er 's avonds maar een als eerste douchen...

Afbeelding
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

nica
Forum-lid

nica 07 jan 2011 00:38

die crank is te vervangen als je er 1 neemt die past. Volgens mij passen sora cranks gewoon op de oude vierkante assen.

Dat bijbuigen, tjah dat weet ik niet..

Het gaat je hier niet om het geld maar de emotie, dat is een waarde die alleen jij kan bepalen.

Ik zou gewoon zoeken naar een goedkope 2de hands groep en die erop knallen.
Er zijn allerlei manieren om een nieuw model stuur en pen op een oud model fiets te zetten. ook zijn er nog oude versie. Zie rose.nl.

jepebe
Forum-lid

jepebe 07 jan 2011 15:18

Dat uitbuigen kun je achterwege laten. Enige nadeel als je t zo laat is dat bij wielwissel je steeds de achtervork n beetje moet uitduwen. Kan geen kwaad, ik zou niet gaan uitbuigen.

Bij W*lf in Delft was ik onlangs, die had een hele riedel stuurnokken voor die oude vorken in allerlei lengtes. Effe je fiets mee en kijken of ie iets langers voor je heeft. Kost nauwelijks iets, en staat veel leuker bij zo'n oud frame.

Als je gaat flapperen aan je stuur om te schakelen dan loont een nieuwe groep. Niet te prijzig, tiagra?

dan dus nieuwe wielen.

Je kunt overwegen om een occasionnetje op de kop te tikken en daarvan alle onderdelen op je peugeootje te zetten. Dan wat overblijft in de losse verkoop. goed opletten of trapas dezelfde draad heeft, of stuurtje over te zetten is.

Dat kon financieel wel eens nog uitkunnen ook. En: het levert meer geknutsel op!

Je moet dit niet uit econ. overwegingen doen. Zelf vind ik dit werk heerlijk leuk en ik mik op dergelijke oude frames vaak moderner spul. Mijn gazelle champion mondial uit 1982 heeft een mix van dura ace sti , ultegra derries en hippe wieltjes, een carbon zadelpen met een brooks zadel met stalen veren en een oude stuurnok. Rijdt als een huis (soms ook qua gewicht...)

Steel is real!

bassieg15
Forum-lid

Gebruikersavatar bassieg15 14 jan 2011 18:15

Iedereen bedankt voor alle reacties! Ik begin eens met goed uit te zoeken welke wielen allemaal passen in die oude fiets en wat theoretische kennis op te doen. Ik koop morgen dat boek van Park Tool over fietsenonderhoud.

Ik zal van mij laten horen als ik weer concrete resultaten heb. Echter, dat kan wel even duren, aangezien ik nu vrij plotseling ga verhuizen naar Den Haag.

Plaats reactie