Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
dijkjes
- Forum-lid
dijkjes
23 sep 2006 22:51
Even een klein vraagje ...vandaag kwam ik eigenlijk voor het eerst in een wolkbreuk terecht er liep een waterval tussen me bilspleet door en een steenlawine in omgekeerde richting me rug op. Nadat ik vanmiddag thuis kwam moest ik er dus voor het eerst aangeloven een grondige schoonmaak buurt aan me nieuwe fiets te geven. Maar wat een takke klus zeg ik bedoel ik was er meebezig en ik kon me haast niet voorstellen dat andere dat keer op keer doen. Ik was er wel geteld 2 uur meebezig om die fiets weer een beetje in normale staat te krijgen. Echt overal gras / zand en bagger. Nu heb ik eerst zo goed mogelijk de fiets afgenomen met gewoon water en afgedroogd met oude kledingstukken. Hierna heb ik het schoongemaak met ontvetter ( frame - ketting en de rest van de ........ ) en weer afgedroogd. ( vet is trouwens echt zwaar vervelend eraf te halen alleen met droge doek lukt het het frame weer glimmend te krijgen ) hierna opnieuw ingevet. Affijn me hele zaterdag middag naar zijn klote en toen dacht ik ik ga het toch maar eens vragen hoe die andere dat doen.
Heb je jullie nog gouden tips als de fiets van top tot teen onder het zand en bagger zit om hem schoon te maken en krijgen ( en ja ook al die vervelende plekken 1/4 van de fiets ) waar je moeilijk bij kan komen zonder te demonteren wat mij niet gaat lukken met 2 linkerhanden. Bandplakken gaat al een probleem worden i guess

.
Wat gebruiken jullie en hoe lang doen jullie erover om je fiets schoon te krijgen ( zo goed mogelijk dan ) want al het zand gaat niet lukken zonder te demonteren.
Graag hoor ik jullie bevindingen ( alvast bedankt )
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..
-
trudie
- Forum-lid
trudie
23 sep 2006 23:17
Tip: eerst naar buienradar.nl kijken voor je weggaat
Ik maak na elke rit mijn ketting schoon, dus als ik een keer een regenbui heb, dan heb ik hem zo weer schoon. En echt modder heb ik nog nooit gehad, ik blijf nl. op de weg fietsen.
Demonteren van onderdelen heb ik nog nooit gedaan, tenzij je hiermee bedoelt dat je de wielen er uit haalt. Dat doe ik natuurlijk wel. Het meest dankbare vind ik de cassette flossen tot ie weer glimt.
Ik ben dan uiterlijk een uur bezig.
-
dwangarbeider
- Forum-lid
dwangarbeider
23 sep 2006 23:51
Na een rit in de regen doe ik het volgende :
Ik haal de wielen uit de fiets
dan haak ik hem met het zadel achter de wasdraad
Ik was de fiets en de wielen af met een zeepsopje met bvb dreft oid.
dan reinig ik de cassette, derailleurwieltjes, ketting en tandbladen met een weinig ontvetter op een droge doek
Wielen terug monteren en ketting smeren met teflon spray, evt mogen remscharnieren, derailleurscharnieren en derailleurwieltjes ook een drupje teflon hebben.
Alles samen is dit een half uurtje werk.
-
dijkjes
- Forum-lid
dijkjes
24 sep 2006 11:45
stom nooit aangedacht om de wielen eruit te halen dat zal effe schelen met schoonmaken....kijk das al 1 zeer goude tip. !!!!
super bedankt !!!
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
24 sep 2006 12:14
Ik kan binnen een kwartier m'n fiets er weer redelijk fatsoenlijk uit laten zien. ventjes een beetje afspoelen met de tuinslang (niet te hard zetten). Dan met een autowasborstel en autoshampoo in een emmer de hele fiets na lopen en afsoppen. Afdrogen is niet nodig als je autoshampoo gebruikt. In de tijd dat de fiets staat uit te lekken kan ik de ketting schoonspoelen met een beetje dreft en de kettingreiniger. Met het druppelflesje daarna de ketting smeren en de fiets is weer klaar voor de volgens keer.
Als ik hoor wat jij aan vet aan je frame had zitten spuit je je ketting in met teflon spray en is die daardoor veel te vet en helemaal zwart.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
dijkjes
- Forum-lid
dijkjes
24 sep 2006 12:22
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 September 2006
Ik kan binnen een kwartier m'n fiets er weer redelijk fatsoenlijk uit laten zien. ventjes een beetje afspoelen met de tuinslang (niet te hard zetten). Dan met een autowasborstel en autoshampoo in een emmer de hele fiets na lopen en afsoppen. Afdrogen is niet nodig als je autoshampoo gebruikt. In de tijd dat de fiets staat uit te lekken kan ik de ketting schoonspoelen met een beetje dreft en de kettingreiniger. Met het druppelflesje daarna de ketting smeren en de fiets is weer klaar voor de volgens keer.Als ik hoor wat jij aan vet aan je frame had zitten spuit je je ketting in met teflon spray en is die daardoor veel te vet en helemaal zwart.
Het vet wat erop zit/zat is/was fabrieksvet ( nieuwe fiets - nieuw met wielrennen ) ik had nog maar 3 rondjes gereden. ik heb hem eerst afgespoeld en later afgespoeld met cyclon ontvetter en met cyclon vet weer ingespoten ketting etc ( spuitbus ). Probleem voor cq van mij is dat ik helaas geen buitenkraan heb en dus ook geen tuinslang.
Ik was dus vergeten om de wielen eruit te halen en ook een borstel ( u idee ) zal ook wel zeker een stuk gaan helpen ipv van een doekje.
Enigste jammere vindt ik dat de cranks opgeschuurd zijn waarschijnlijk schoen & zand tijdens het fietsen?? van die lichte krassen erop ( op bijde cranks )
-
vermeulen
- Forum-lid
vermeulen
01 okt 2008 23:55
*schop*
Ik heb net ongeveer hetzelfde gehad, halfverwege de rit een wolkbreuk, en ze waren een eindje verderop de boel aan het verbouwen, dus voor de gelegenheid hadden ze de weg onder het zand gelegd.
Na de tocht heb ik gewoon schoongemaakt (wieltjes eruit, sopje erover, en droog geboend, toen hier en daar wat ontvetter, en toen weer ingevet), maar nu knarst de boel nog een beetje, vooral bij de voorbladen/trapas. Is dat erg, of is dat normaal en gaat het wel over?
-
sluit
- Forum-lid
sluit
02 okt 2008 00:10
als het wat laatste restanten zand zijn, dan gaat het bij je volgende tochtje binnen een paar kilometer over. Ik neem tenminste aan dat het zand niet in je trapas zit...
-
wikui
- Forum-lid
wikui
02 okt 2008 12:43
ik stap met fiets en al onder de douce even de wielen er uit en met een zachte stoffer of borstel schoon borstelen, in 10 min. klaar
de eenzame fietser
-
paul1978
- Forum-lid
paul1978
02 okt 2008 12:52
Ik neem altijd 50cent mee voor bij de autowasbox
even van een afstand met de spuit erop
en thuis de boel weer invetten
-
marcelb
- Forum-lid
marcelb
02 okt 2008 22:32
Ik rijd de hele week woon-werk in weer en wind op mijn slecht weer fiets. In de weekends maak ik meestal een wat langere tocht op mijn mooi weer fiets. Twee keer per week reinig ik de ketting van mijn woon-werk fiets oppervlakkig met een droge doek en smeer ik de ketting opnieuw. Een keer per week maak ik de fiets echt helemaal goed schoon. Om de 1500 à 2000 km gooi ik een nieuwe ketting op mijn woon-werk fiets en om de 2000 à 2500 km op mijn mooi weer fiets. Bij die kilometrages zitten mijn kettingen meestal op een (gemeten) slijtage van tussen 0,75 en 1,00%.
Real men wear blûk!!! Marcel
-
berrre
- Forum-lid
berrre
06 okt 2008 02:18
Borstels werken makkelijk en snel. Je komt ermee in de kleinste hoekjes. Gebruik een grote, niet te stugge, en enkele kleinere borstels. Soms zijn lange haren nodig, bijvoorbeeld om een cassette uit te borstelen.
Borstels geven nooit lakschade of krassen door zandkorrels, zelfs niet als je droog borstelt. Na gebruik de borstels even wassen en uitspoelen, zonodig met wat dreft.
Het verbaast me dat zoveel fietsers met water poetsen. Dat doe ik nooit; altijd petroleum of reinigingsolie. Glanzend lichtmetaal poets ik af en toe met metaalpolish. Glanst dan weer als nieuw.
Tip: ook een gelakt fietsframe kan je in de (auto)wax zetten. Wax met teflon maakt het frame superglad, zodat vuil zich niet kan hechten. Hij blijft langer schoon en wordt hij toch vuil dan borstel je het er zo af. De poetsbeurt duurt dan maar even.
Lappen of doeken gebruik ik alleen om de zaak af te drogen of na te wrijven.
De ketting wrijf ik haast na elke rit, dus zeker na een verzopen rit, met een stuk keukenpapier; dat slurpt het regenwater uit de schakels. Dan direct weer smeren.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)