Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

deuk in alu-frame

kalkaanslag
Forum-lid

kalkaanslag 04 okt 2006 19:07

Hallo, ik heb een Cannondale CAAD4 frame met een deuk in de achtervork. Kan dit hersteld worden? Zo ja: waar, hoe, prijs? Wat zijn jullie ervaringen? Alle reacties zijn welkom!

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 04 okt 2006 20:12

Damn, da's wel een serieuze deuk, helemaal inscheurd ter plekke ook of niet? Lijkt me persoonlijk wel beyond repair...

campasuper
Forum-lid

campasuper 04 okt 2006 21:30

FF slikken, maar niet mee verder gaan, de reparatie zal wel meer kosten dan een behoorlijk nieuw frame
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 04 okt 2006 22:05

Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 04 Oktober 2006
Damn, da's wel een serieuze deuk, helemaal inscheurd ter plekke ook of niet? Lijkt me persoonlijk wel beyond repair...

alu scheurt zo niet... het is de lak die je zo ziet, maar ik zou er niet meer mee gaan rijden. je weet niet hoe het er van binnen uit ziet, en erg stevig is het nou ook weer niet... persoonlijk zou ik een nieuwe kopen.

dat is het voordeel van carbon, geen deuken dus inwendige scheurtjes, en anders scheurt het gelijk!
Afbeelding

sharkman
Forum-lid

sharkman 04 okt 2006 22:49

Da's einde verhaal voor dit frame, mail maar eens als je nog een Caad zoekt. Zelf heb ik er geen staan maar ik weet er misschien nog wel eentje in 58 of 59.

cubebiker
Forum-lid

Gebruikersavatar cubebiker 05 okt 2006 01:43

Pfoei, das inderdaad een flinke. Een aantal weken geleden het de winterfiets van m'n pa onder handen genomen (ook caad4). Die had een klein deukje, veel kleiner dan deze in het liggende gedeelte van de achtervork. Deze had ik gevuld met aluminiumpoeder en pasta (2 komponenten dus) en weer superstrak gekregen. In ieder geval nooit uitdeuken of verhitten (technieken die we in de autobrance wel gebruiken) want een caad frame heeft juist op speciefieke plaatsen een hittebehandeling gehad waardoor ze hun kenmerkende rijeigenschappen verkrijgen. Maar het grootste probleem zat em op andere plekken waar het aluminium behoorlijk aan het corroderen was. Hierdoor zag je zowaar een soort van gezwellen onder de lak ontstaan. Cannondale had een aantal jaren geleden wel meer problemen daarmee (onterecht aangeduid als lakproblemen)Frame is helemaal kaal gemaakt en in een epoxy gezet alvorens het z'n nieuwe kleurtje meekreeg. Nu kan hij er wel weer een jaar of twee mee vooruit. Het is dat ik dit op m'n werk kan doen tegen materiaalkosten anders is het gewoon niet de moeite waard.

bikebaron
Forum-lid

bikebaron 30 jan 2008 13:35

Bij mij is het volgende aan de hand.
Ik heb mijn scandium frame voor garantie bij de dealer gebracht. De lak was namelijk aan het loslaten. Na een tijdje kreeg ik het frame terug. Helaas ontdekte ik thuis pas dat er in de bovenbuis, vlak achter de balhoofdbuis (bovenop, dus niet van het omslaan van een stuur) een deuk zat. Nu wil de importeur het frame laten maken, maar ik vraag me af of dit wel kan. Wellicht dat ze de deuk gaan opvullen met plameur. Kan een frame zo gerepareerd worden?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jan 2008 16:16

Nee, want dan ben 't alleen de optiek aan het repareren en wordt de boel er niet sterker van.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

seger
Forum-lid

seger 30 jan 2008 16:30

op mijn Jan Janssen Nerox (mtb) heb ik ook een deuk in de bovenbuis zitten. Deze is ontstaan na een flinke valpartij waarbij het stuur op het frame geklapt is. De FM heeft dit weer zo goed en kwaad als het gaat gelakt. We hebben het toen ook over plamuren gehad en hij raadde het af, want om te plamuren moet het frame eerst een beetje opgeschuurd worden. Hierdoor wordt de wand van de bovenbuis nog dunner en dus nog minder sterk. Zeker bij scandium is het dus af te raden, want dit is al zo dun. Ik zou er even met de FM naar kijken. Ik ben er gewoon mee doorgereden en mijn frame is nog steeds heel, ondanks een fiks aantal kilometers door het bos. Het is natuurlijk afhankelijk van de plek waar de deuk zit, maar op de bovenbuis betekent blijkbaar niet automatisch dat het frame 'wasted' is.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 26 aug 2008 23:03

Mijn schatje maakte gisteren een behoorlijke crash. Zij is nog redelijk heel, haar frame (Cinelli Estrada - alu - uit 2004) heeft een flinke deuk.

Ben erg benieuwd naar de mening van de experts:
- Gewoon mee blijven rijden?
- Repareren? (door wie???)
- Goed excuus om een nieuw frame te kopen?

Foto's deuk:
[img=http://img390.imageshack.us/img390/5959/deuk2pl0.jpg]

[img=http://img390.imageshack.us/img390/1456/deuk1tv8.jpg]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 27 aug 2008 01:49

Gewoon mee verder rijden. Ziet er niet kritisch uit, en de plek (midden bovenbuis) is dat ook niet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie