Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Cholesterol

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 07 nov 2006 21:23

Beste lezers,

Mijn cholesterol gehalte in mijn bloed was te hoog (erfelijk) om dit te verlagen slik ik dagelijks een cholesterol tablet (merk Sandoz bevat 10mg simvastatine per tablet).
Mijn vraag is of dit nadelige effecten heeft op de zuurstofopname in het bloed, stofwisseling, hartslag enz. invloed op het fietsen dus.
Ik ben 46 jaar en fiets zo'n 10 à 12.000 km per jaar (toerfietser)
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 07 nov 2006 21:51

Bij de mogelijke bijwerkingen wordt o.a. genoemd:

Spierpijn, gewrichtspijn, spierzwakte en spierkramp

Dat lijkt me niet gunstig voor een sporter.

Ik neem aan dat je andere cholesterolverlagende trucjes al geprobeerd hebt (Becel Pro Activ, havermout + lijnzaad als ontbijt etc)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 07 nov 2006 22:26

Bij Familiaire Hypercholesterolemie (FH) helpt Becel etc niet daarvoor zijn de waarden te hoog als gevolg van een erfelijk afwijking. Samen met een meer mediterraan dieet, sporten en medicijnen is e.e.a. tot normale waarden terug te brengen. Het is niet alleen het cholesterol wat maatgevend is qua verhoging maar ook triglyceriden, HDL, LDL.

Hebzelf ook FH en nooit enige prestatie vermindering gemerkt. Regelmatig waarden laten testen en internist / cardioloog voor controle.
What makes the boat go faster?

rene1
Forum-lid

rene1 07 nov 2006 22:59

Het is voor iemand met familiaire hypercholeterolaemie eigenlijk niet belangrijk of je wat minder hard zou kunnen sporten door een evt. bijwerking. De medicijnen werken, bij de meesten, tegenwoordig zo goed dat je risicostijging tenopzichte van andere mensen (met normaal chol.) volgens mij weer nul is. Als je de medicijnen niet zou nemen is het risico heeeel hoog.
Daarnaast hoef je natuurlijk niet de bijwerkingen te ondervinden. Ik geloof er zelf ook nog wel in dat je bovengenoemde bijwerkingen veel minder zal ondervinden als je een gezond getraind lichaam hebt.

krek
Forum-lid

krek 23 nov 2006 21:36

Sowiezo de pillen blijven slikken. Dan blijf je langer leven en kan je dus meer fietsen
Orbea Spatios

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 23 nov 2006 21:48

Quoten: Origineel geplaatst door krek op 23 November 2006

Sowiezo de pillen blijven slikken. Dan blijf je langer leven en kan je dus meer fietsen

Was mijn idee ook Krek !
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Plaats reactie