Vlaanderens mooiste zonder Koppenberg!
Dit jaar wordt de Ronde Van Vlaanderen gereden zonder Koppenberg. Schandalig is dat. Stad Oudenaarde heeft daar zoveel geld in gestoken om het monument volledig te renoveren. En elk jaar komen duizenden toeschouwers afgezakt naar de Koppenberg, zoals een grote Vlaamse kermis en een groots schouwspel te zien passeren. En waarom? Ikzelf woon in de buurt van de Koppenberg en ik moet toegeven dat die er weer slechter bijligt, maar mits een paar kleine renovaties (paar kasseien bijleggen en groeven tussen bepaalde stukken bijvoegen) kan dit toch gemakkelijk opgelost worden? En de Koppenberg wordt maar opgereden nog voordat de echte finale begint. Is er dan al sprake van koersvervalsing? Ik denk het niet!
-
theriddler
- Forum-lid
Dus ook de route voor de toeristen op zaterdag pffffwww!
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
de koppenberg is zo mytisvh geworden in de ronde, dat het op zich niet slecht is om hem er niet elk jaar in te zetten. Natuurlijk is het spektakel tot en met, en zeker voor de toeschouwers ter plaatse. Maar om nu elk jaar exact dezelfde hellingen te doen, dat zou ook maar saai zijn. Binnen een jaar of drie zit hij er waarschijnlijk wel weer bij, en dan begint heel de discussie weer van voor af aan. Voor en tegenstanders kunnen weer tegen elkaar op strijden of het al dan niet verantwoord is, en zo blijft de koppenberg , en de ronde, legendarisch. Steeds hetzelfde liedje natuurlijk, maar telkens andere generaties die het mogen meemaken. Het is een formule die werkt, dus zal het zo wel goed zijn zeker?
in Geraardsbergen zelf kan men nog een aantal hellingen in het parcours opnemen.
één ervan, de voskensweg heeft zelfs een stijgingsgraad van maximaal 21 . Eén helling erbij , een paar honderd meters voor de muur, zou het spektakel zeker ten goede komen waardoor niet telkens de beslissing op de muur zou dienen geforceerd te worden .
één ervan, de voskensweg heeft zelfs een stijgingsgraad van maximaal 21 . Eén helling erbij , een paar honderd meters voor de muur, zou het spektakel zeker ten goede komen waardoor niet telkens de beslissing op de muur zou dienen geforceerd te worden .
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 08 November 2006
in Geraardsbergen zelf kan men nog een aantal hellingen in het parcours opnemen.
? Is dat dan ooit het geval geweest de afgelopen jaren? Naar ik heriner is de muur de laatste keer doorslaggevend geweest bij de overwinning van Weseman .... Of heb ik dat fout?
? Is dat dan ooit het geval geweest de afgelopen jaren? Naar ik heriner is de muur de laatste keer doorslaggevend geweest bij de overwinning van Weseman .... Of heb ik dat fout?
Quoten: Origineel geplaatst door delirium op 08 November 2006
de laatste twee jaar met boonen niet echt, nee. alhoewel het toch meestal de muur is die scheidsrechter speelt ( zie de overwinningen van wesemann, museeuw, van petegem, bartoli,...). 't is maar dat de kms tussen brakel ( laatste heuvel voor de muur) en geraardsbergen wienig geaccidenteerd zijn en de gelegenheid bieden om alles terug samen te laten lopen.
Niettemin zijn de rondes tot op heden de moeite van het kijken telkens waard geweest.
de laatste twee jaar met boonen niet echt, nee. alhoewel het toch meestal de muur is die scheidsrechter speelt ( zie de overwinningen van wesemann, museeuw, van petegem, bartoli,...). 't is maar dat de kms tussen brakel ( laatste heuvel voor de muur) en geraardsbergen wienig geaccidenteerd zijn en de gelegenheid bieden om alles terug samen te laten lopen.
Niettemin zijn de rondes tot op heden de moeite van het kijken telkens waard geweest.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

HMMMM, koppenberg is toch dat ding waar iedereen moet lopen ipv fietsen?
Van alle keren dat ik de RVV heb gereden als cyclo heb ik (gedwongen) moeten lopen. Loop je daar met je mooie carbon zolen en schoenplaatjes, gewoon klote.
Mijn inziens heeft het niets met fietsen te maken. Ik denk dat het beter is voor een alternatief te gaan in de buurt en dus de Koppenberg eruit te halen.
Van alle keren dat ik de RVV heb gereden als cyclo heb ik (gedwongen) moeten lopen. Loop je daar met je mooie carbon zolen en schoenplaatjes, gewoon klote.
Mijn inziens heeft het niets met fietsen te maken. Ik denk dat het beter is voor een alternatief te gaan in de buurt en dus de Koppenberg eruit te halen.
http://www.pimfoundation.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Quoten: Origineel geplaatst door ekuijer op 10 November 2006
die koppenberg heb ik vroeger ( nog in veel slechtere staat) driemaal (bijna toch) na elkaar opgereden:
- eerste keer tot halfweg en moeten afstappen=> boven pas gezien dat mijn wiel tegen mijn kader getrokken was!=> terug naar beneden gefietst!
- tweede keer tot voorbij halfweg en ketting af=> terug naar beneden gefietst
- derde keer goede keer!
'k heb hem ooit ( in 1981 , het jaar dat ik de alp heb opgefietst) eerst opgefietst en mij halfweg , juist voor het steile stuk te draaien en hem dan samen met mijn achteropgeraakte fietsmaten terug op te fietsen ( met 42/24 versnelling).
'k wil hem nu niet meer oprijden omdat je veel kans hebt dat je stukken van je fiets naar de kl**ten rijdt en zeker met de RVV voor wielertoeristen.
die koppenberg heb ik vroeger ( nog in veel slechtere staat) driemaal (bijna toch) na elkaar opgereden:
- eerste keer tot halfweg en moeten afstappen=> boven pas gezien dat mijn wiel tegen mijn kader getrokken was!=> terug naar beneden gefietst!
- tweede keer tot voorbij halfweg en ketting af=> terug naar beneden gefietst
- derde keer goede keer!
'k heb hem ooit ( in 1981 , het jaar dat ik de alp heb opgefietst) eerst opgefietst en mij halfweg , juist voor het steile stuk te draaien en hem dan samen met mijn achteropgeraakte fietsmaten terug op te fietsen ( met 42/24 versnelling).
'k wil hem nu niet meer oprijden omdat je veel kans hebt dat je stukken van je fiets naar de kl**ten rijdt en zeker met de RVV voor wielertoeristen.

Ik vind het zeer jammer. De Koppenberg hoort gewoon bij de RVV. De toppers moeten maar zorgen dat ze vooraan zitten.
Op youtube staat een filmpje van de passage op de Koppenberg in 2006, als ze nu eens een tandje lichter trappen dan zouden ze veel vlotter naar boven rijden.
Op youtube staat een filmpje van de passage op de Koppenberg in 2006, als ze nu eens een tandje lichter trappen dan zouden ze veel vlotter naar boven rijden.
-
dutchflandrien
- Forum-lid
de koppenberg mag er dan wel uitgehaald zijn., maar de ronde is er wel niet eenvoudiger op geworden. De kluisberg en de knokteberg zijn er bij gekomen. de lus via oostende is eruitgehaald om aan de uci eis van 260km te komen. dat wil dus wel zeggen dat er meer km in de heuvelzone gereden wordt dan in voorgaande edities. verder zijn er meer km kasseien, dus maak je als toeristen je borst maar nat in april
RIDLEY the speed weapon
Volgens mij zijn er teveel buitenlandse renners (Italië,Spanje), die de Koppenberg eruit willen. De Ronde Van Vlaanderen is toch een koers voor Flandriens (trekken en sleuren met die fiets, door weer en wind, en liefst met veel kasseien), dus moeten de "mooi weer" renners niet zeuren over dat typisch Vlaamse parcours. nze belgen moeten toch ook niet zeuren over het parcours van Milaan Sanremo, met die gevaarlijke afdaling van de Cipressa? Laat de Ronde Van Vlaanderen DE Ronde Van Vlaanderen blijven.