Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Terugtraprem bijstellen

merlino
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2006 16:23

merlino 14 nov 2006 16:32

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje en wel het volgende: ik heb een redelijk oude oma fiets van gazelle, prima ding nog, ware het niet dat de terugtraprem het behoorlijk slecht doet. Met de meeste terugtrapremmen is het absoluut niet moeilijk om bijvoorbeeld te slippen (niet dat dat mijn streven is) maar bij die van mij lukt dat met geen mogelijkheid, hij remt gewoon slecht en ik heb daardoor een veel te lange remweg, wat soms gevaarlijke situaties als gevolg heeft.
Nou vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen hoe een terugtraprem bij te stellen is, als dat al mogelijk is. Heb ook geen flauw idee of er nou remsloffen in mn wiel zitten die verleten kunnen zijn ofzo.

Wie kan mij hiermee opweg helpen?

Alvast bedankt!

Merlijn

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 14 nov 2006 20:37

Als je de naaf demonteerd dan tref je in de naaf de remvoering (weet ff niet meer wat de juiste benaming is). Het is een ronde huls van pakweg 20mm doorsnede en pakweg 30mm lang (buitenkant messing / koper?). De buitenkant hiervan is wellicht te vet. Dus even de buienkant van de huls schoonmaken en de binnenkant van de naafhuls.

Als dit niet voldoende is, dan kan je nog een truck toepassen: inslijpen van een sleuf. Het is lang geleden dat ik me hier mee heb bezig gehouden. Volgens mij sleep je het over de lengterichting van de huls voorzichtig iets in. Wellicht zijn er anderen die hier wat meer recentere ervaring mee hebben of het zich beter kunnen herinneren.

Suc6

merlino
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2006 16:23

merlino 15 nov 2006 20:53

Bedankt voor je reactie. Ik heb methode 1 geprobeert, methode 2 begreep ik nog niet helemaal en leek me wat omslachtig. Methode 1 heeft echter niet echt het gewenste effedt opgeleverd. De buitenkant van de messing cilinder was inderdaad erg vet, heb zowel de buitenkant als de binnenkant van de naaf van vet ontdaan. Helaas dus voor niets.

Heeft er iemand nog een andere manier om mijn terugtrap rem te fixen?

Thx!

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 15 nov 2006 22:10

Als je de remhuls ziet dan zie je dat er aan een kant een "v" is uitgespaard.

Je zou aan de andere kant van de huls in de lengterichting de remhuls kunnen proberen in te slijpen (zelf een V maken is wat lastig). Wellicht geeft dat voldoende resultaat. Anders een nieuwe remhuls erin plaatsen of er een gebruiken uit een oude naaf (je ziet ze nog wel eens bij het grof vuil staan).

Suc6

Plaats reactie