Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

opbouw junioren

rogerfederer
Forum-lid

rogerfederer 18 nov 2006 13:40

Ik word volgend jaar 1ste jaars junio en vraag me af welke afstanden ik nu ong. zou moeten trainen om een degeleke conditie te krijgen (een basis te leggen dus). Wat zou dus een duuurtraining moeten zijn voor een junior ???

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 18 nov 2006 19:14

Een gewone wedstrijd voor junioren is ongeveer 80 km, de interclubs ongeveer 120km.  Deze afstanden moet je dus in een wedstrijd aankunnen.
Het is nu in de winter zeker al niet de bedoeling om meteen veel kilometers te maken.  Je moet ook rekening houden met de weersomstandigheden, het is vroeg donker, je moet waarschijnlijk nog naar school...
Nu moet je vooral op een leuke manier bezig blijven, zodat je toch reeds een zekere basis opbouwt zonder dat het meteen zwaar afzien wordt.  Dat moet je onder het seizoen toch al genoeg doen en het seizoen duurt lang.
Ik zou je in deze periode aanraden om op woensdag en zaterdag een rustige duurtraining van een tweetal uurtjes te doen op 42x17 of 18(souplesse), op zondag mischien een MTB tocht of een wat intensievere wegtraining.  Je moet echter zeker niet in het rood gaan (dit is niet zo gemakkelijk bij een MTB tocht).  Eventueel kun je tot nieuwjaar nog eenmaal per week iets anders doen buiten deze 3 trainingen, bvb fitness, zwemmen, spinning....
Vanaf nieuwjaar kun je dan de kilometers van de duurtrainingen geleidelijk opdrijven totdat je gemakkelijk een 100tal km aankunt op training tegen dat de wedstrijden beginnen.  Forceer echter niet, als je wegens ziekte of slecht weer niet kan trainen moet je zeker geen te grote sprongen maken.  Rustig opbouwen dus.
Met duurtrainingen alleen kom je er echter niet, je zal ook eens wat intensievere blokjes moeten rijden en ook korte intervaltrainingen uitvoeren.
Als je nog meer wil weten hierover, moet je maar iets laten horen.  Ik moet nu dringend ergens heen

rogerfederer
Forum-lid

rogerfederer 18 nov 2006 20:15

ok, bedankt

ik doe het nu wel enigsinds anders, ik ga nu 2 a 3 keer per week fitnessen en keer een duurtraining, maar vanaf de de komende week wordt dat 2 keer .... en 2 keer duurtraining en tege januari 3 keer wegtraining met nog 1 maal fitness.
Ik doe ook nog wel tennis en allerelei andere sporten (maar niet competitief, tennis  wel )

edvr
Forum-lid

edvr 18 nov 2006 22:48

Hebben jullie hiervoor geen trainer bij je club?Die kan rekening houden met je persoonlijke situatie i.p.v. dat je hier allemaal goed bedoelde adviezen gaat uitvoeren.Iedereen heeft andere ideeen en ervaringen over training, maar het beste is toch een trainer die op z'n minst een trainingscursus heeft gevolgd en veel ervaring heeft.

Een goed schema maak je niet zo maar het is lastig om de goede verhouding tussen de trainingsvormen en rust te vinden.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 nov 2006 01:38

Aks je een beetje fatsoenlijk wilt rijden in de inter-clubs zal je wel duurtrainingen (dus alleen) van op z'n minst een uur of 4 regelmatig moeten doen. Als je nog niet met een hartslagmeter rijdt is dat het eerste wat ik je zou adviseren om te gaan doen en je helemaal in te lezen in de trainingsmaterie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 19 nov 2006 12:56

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 19 November 2006
Aks je een beetje fatsoenlijk wilt rijden in de inter-clubs zal je wel duurtrainingen (dus alleen) van op z'n minst een uur of 4 regelmatig moeten doen. Als je nog niet met een hartslagmeter rijdt is dat het eerste wat ik je zou adviseren om te gaan doen en je helemaal in te lezen in de trainingsmaterie.

Straks in januari/februari wel maar nu nog niet... rustig aan opbouwen die duurtrainingen. Ga lekker het bos in bijvoorbeeld met een cyclocrosser. Bij een gemiddelde veldtoertocht ben je zo'n 2 tot 2,5 uur zoet. Je neemt gelijk een stuk kracht mee in je training.

paashaas
Forum-lid

paashaas 19 nov 2006 13:48

Ik vind 4u lange duurtraining op dit tijdstip voor een junior ook teveel.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 nov 2006 14:57

Nu moet je de basis leggen van het komende seizoen. Vollebak toertochtjes rijden is leuk en aardig, maar in de grote wedstrijden heb je er vrij weinig aan, want dan sta je gewoon geparkeerd een uur voor de finish. Als je nu je duur niet onderhoud, dan moet je dat weer helemaal opbouwen in januari. Ook in januari kan het slecht weer zijn, dus als het een beetje tegen zit ben je tot begin februari bezig om je duurvermogen weer een beetje op pijl te krijgen. Die tijd had je in dan ook wel anders en dus beter kunnen besteden door je duurvermogen verder te vergrote en met bijv D3 trainingen.
Als je een weekje geen duurtraining van 4 uur doet is dat echt geen ramp. Een weekje niet fietsen omdat het weer tegen zit of omdat je druk bent met school maakt niets uit. Maar om nu feitelijk helemaal gaan duur dingen meer te doen lijkt mij niet echt verstandig. En duur doe je niet op in wedstrijden, snelheid enzo komt voor een groot gedeelte vanzelf wel na een paar wedstrijden.
Afbeelding

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 19 nov 2006 18:55

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 19 November 2006
Nu moet je de basis leggen van het komende seizoen. Vollebak toertochtjes rijden is leuk en aardig, maar in de grote wedstrijden heb je er vrij weinig aan, want dan sta je gewoon geparkeerd een uur voor de finish. Als je nu je duur niet onderhoud, dan moet je dat weer helemaal opbouwen in januari. Ook in januari kan het slecht weer zijn, dus als het een beetje tegen zit ben je tot begin februari bezig om je duurvermogen weer een beetje op pijl te krijgen. Die tijd had je in dan ook wel anders en dus beter kunnen besteden door je duurvermogen verder te vergrote en met bijv D3 trainingen. Als je een weekje geen duurtraining van 4 uur doet is dat echt geen ramp. Een weekje niet fietsen omdat het weer tegen zit of omdat je druk bent met school maakt niets uit. Maar om nu feitelijk helemaal gaan duur dingen meer te doen lijkt mij niet echt verstandig. En duur doe je niet op in wedstrijden, snelheid enzo komt voor een groot gedeelte vanzelf wel na een paar wedstrijden.

Wie heeft het over volle bak toertochtjes rijden? Dit kan je ook rustig aan doen. Niet alleen voor je duur, maar ook voor je stuurvaardigheid, techniek, handigheid etc.

Wat de duur betreft: De langste klassieker voor Junioren in het voorjaar is 100 km, dus 2,5 uur. Daarna worden ze rond de 120 km, dus 3 uur. De langste Juniorenkoers is 140 km (dat zijn UCI koersen en die rijdt lang niet iedereen). Als je nu gaat beginnen met opbouwen alleen 3 uur doen als het lekker weer is, maximaal.

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 19 nov 2006 18:57

Quote: Origineel geplaatst door rogerfederer op 18 November 2006
Ik word volgend jaar 1ste jaars junio en vraag me af welke afstanden ik nu ong. zou moeten trainen om een degeleke conditie te krijgen (een basis te leggen dus). Wat zou dus een duuurtraining moeten zijn voor een junior ???

Criteriums zijn 60 km dus als je daar alleen je ambitie hebt liggen, train je nooit meer dan 2 uur. Vooral dan zijn de veldtoertochtjes (uiteraard met cyclocrosser) een hele goede ervaring in de winter omdat je in een criterium echt handig moet zijn en goed uit de voeten moet kunnen in de bochtjes.

Heb je ambitie in de klassiekers, dan moet je in februari rond 3 tot 3,5 uur trainen. Niet praten over 'afstand', dat is niet belangrijk. Het gaat om de duur.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 nov 2006 22:45

Het seizoen begint voor de junioren met Noord-West Overijssel op 4 april, die is 120 km. 2 weken later is de Ronde van Gelderland en die is 135 km. Alle klassiekers zijn gewoon 120-130 km.
Als je alleen maar criteriums gaat rijden dan kan je idd af met veel minder duurtraining, dan kan je nu ook best wel een maand of 1,5 op je kont gaan zitten bij wijze van spreken.
Van een toertocht rustig rijden doe ik geen stuurvaardigheid op, die rondjes zijn zo dodelijk eenvoudig dat je er zo ie zo altijd sneller bent met een crossfiets dan een mtb. Dat zegt wel genoeg over de techniek die nodig is.
Afbeelding

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 20 nov 2006 10:32

Beste Rogerfederer, even geduld... Reactie volgt. Moet informeren wat vriendje ervan zegt. In 2007 rijden 7 van zijn Junioren bij Continental Teams dus dat zit wel snor.

Plaats reactie