Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

fietsgeometrie en lange mensen

pipootje
Forum-lid

pipootje 24 nov 2006 23:32

Mijn binnenbeenmaat is 95 cm en ik ben ongeveer 191 cm lang. Ik zou dus een fietsframe van 93 cm moeten hebben. Kan ik beter een 92cm of en 94 cm cm frame nemen ?
Ik heb een zwakke onderrug (hernia gehad) en wil liever geen risico nemen. Ik ga het nog wel eens proberen bij een dealer maar heb graag vooraf wat info van ervaringsdeskundologen. Wat zou b.v. een goede maat zijn voor de bovenbuis ? En is de zithoek ook belangrijk ? Ik wil niet te diep zitten dus wat is dan het beste ?
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

kritou
Forum-lid

kritou 25 nov 2006 00:17

Ik ben 1,90 m met een binnenbeenlengte van 94,5 cm (vergelijkbaar dus).
Jouw framemaat is dus 62 cm (C-C). Als je last hebt van je rug kun je beter fiets met kortere bovenbuis-verhouding gaan. Vooral de Amerikaanse merken hebben zo'n geometrie. Of je kan voor een kortere stuurpen gaan.

kuiper
Forum-lid
Contact

kuiper 25 nov 2006 00:38

Ik heb wel eens vernomen dat Duell frames op maat maakt en naar wens van de klant.(eigenschappen)
wellicht kan Duell je de oplossing bieden?

gast
Forum-lid

gast 25 nov 2006 11:39

Waarom een maatframe?
Bovendien moet je niet alleen naar de binnnenbeenlengte kijken, maar ook naar de lengte van de bovenbuis. Dat is belangrijker dan twijfelen tussen 62 en 64. Lange benen betekent immers meestal een kortere bovenrug.

gast
Forum-lid

gast 25 nov 2006 11:42

Quoten: Origineel geplaatst door kritou op 24 November 2006

Als je last hebt van je rug kun je beter fiets met kortere bovenbuis-verhouding gaan. Vooral de Amerikaanse merken hebben zo'n geometrie. Of je kan voor een kortere stuurpen gaan.

Dit is echt onzin. Juist mensen met pijn in de rug zitten vaak te kort (gedrongen). Je kunt beter kiezen voor een hoge zit. Door stuur hoog tov zadel.
Bovendien staan amerikaanse frames juist bekend om een lange bovenbuis. Italianen zijn korter. OPverigens scheelt dat maar 1 of 2 cm Dus zoveel is dat ook niet. (Kan je ook corrigeren met stuurpen)

trudie
Forum-lid

trudie 25 nov 2006 13:45

Helemaal mee eens!! Als ik korter zit heb ik last van mijn rug. ALs ik wat meer gestrekt zit niet.

meeuh
Forum-lid

meeuh 25 nov 2006 17:03

Wn je last hebt van je rug moet je ervoor zorgen dat je rug een recht lijn vormt wn je op je fiets zit. En niet gebogen is. Hangt natuurlijk ook af van hoe je je stuur vasthoud. Ikzelf heb ook last van me onderrug, ik kan 15min in de beugel rijden. Vanaf dan zijn me rugspieren volledig verzuurd met als gevolg dat de benen leeglopen.
Ik weet niet of je intensief rijd of recreatief rijd. Maar wn je een frame op maat laat maken, of zelfs nog wat aanpast naar je wens, zou je je rugpijn wss kunnen verlichten.
Je kan je rug wat ontlasten door je stuur wat naar boven te kantelen zodanig dat je remgrepen wat hoger komen te staan. Neem vooral niet een kortere zithouding! Ik had dit ook gedaan, tot Dr. Daniels(kent iemand hem?) me dit tensterkste afrade, eigenlijk verbood... En je kan natuurlijk je rug wat trainen, in de mate van het mogelijke met die hernia

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 25 nov 2006 19:46

Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 25 November 2006

Helemaal mee eens!! Als ik korter zit heb ik last van mijn rug. ALs ik wat meer gestrekt zit niet.

Ook dit is weer niet eenvoudig te beantwoorden en voor een ieder waarschijnlijk verschillend, door wat korter te gaan zitten ben ik op de lange afstanden (200+) van mijn nekpijn afgeraakt.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

pipootje
Forum-lid

pipootje 25 nov 2006 22:10

Naar mijn gevoel is het verschil in hoogte tussen zadel en stuur ook niet onbelangrijk. Is dat gevoel juist ?
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

bandit
Forum-lid

bandit 26 nov 2006 12:05

Quoten: Origineel geplaatst door pipootje op 25 November 2006

Naar mijn gevoel is het verschil in hoogte tussen zadel en stuur ook niet onbelangrijk. Is dat gevoel juist ?

Volgens mij een belangrijke oorzaak van nek- en schouderklachten. Een foute zadelhoogte of een te korte zit zorgen m.i. voor lage rugklachten.
Ik zie trouwens niet in, wat 'lang zijn' te maken heeft met de keuze van wel of niet een maatframe. Als je een gemiddelde lengte hebt, is een frame die je past toch ook belangrijk?
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

speedrider
Forum-lid

speedrider 26 nov 2006 22:38

Ik ben 1.91 meter en heb sinds kort en Specialized Allez van 58 cm. (XL)
Dus iemand die wat langer is hoeft dus niet meteen een groter frame te hebben. Opmeten en een stukkie fietsen helpt veel.
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!

wankameis
Forum-lid

wankameis 01 dec 2006 16:06

Ik ben zelf ongeveer 2 meter, en ben op zoek naar een 64- of 66-cm fiets... waar zou ik hiervoor terecht kunnen voor niet teveel geld?

Plaats reactie