Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelpijn, ander zadel?

feddedejong
Forum-lid

feddedejong 13 jan 2011 22:14

Ik heb voor de winter een nieuwe racefiets aangeschaft. een aantal keer op gefietst. erg tevreden over het fietsen, maar het zadel doet pijn en dat terwijl ik een broek met dat schuim erin heb. Zijn er zadels die minder pijn doen of moet ik hier gewoon aan gaan wennen?

jepebe
Forum-lid

jepebe 14 jan 2011 00:40

Tsja, volgens mij zo subjectief als de pest, dit onderwerp.

Na vele soorten zadels en broeken:

(en ik ben echt lange-afstandenfietser, dus veel ZITTEN en etmalen lang)

drie merken zadels komen in aanmerking: Brooks, Brooks of Brooks.
en je ass stop je in eenvan de volgende drie merken: Assos, Assos of Assos.

Krijg je dan na 400 km nonstop rijden de jeuk in je bipsie: babydoekjes en zinkzalf.

Maar als je koersen van een uur en een ronde gaat rijden, of veel staand gaat klimmen, dan zal iets anders wel voldoen.

farelli
Forum-lid

farelli 14 jan 2011 00:51

Neem dit eens door:
zoekfunctie
Het ligt nl nogal gevoelig voor een kort antwoord dit onderwerp.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

zoeff
Forum-lid

zoeff 16 jan 2011 19:04

jepebe schreef:Tsja, volgens mij zo subjectief als de pest, dit onderwerp.

Na vele soorten zadels en broeken:

(en ik ben echt lange-afstandenfietser, dus veel ZITTEN en etmalen lang)

drie merken zadels komen in aanmerking: Brooks, Brooks of Brooks.
en je ass stop je in eenvan de volgende drie merken: Assos, Assos of Assos.

Krijg je dan na 400 km nonstop rijden de jeuk in je bipsie: babydoekjes en zinkzalf.

Maar als je koersen van een uur en een ronde gaat rijden, of veel staand gaat klimmen, dan zal iets anders wel voldoen.

en over welk type brooks heb je het dan, want er zijn wel heel voor brooks,brooks,brooks, zie Brooks

Weet dat eddy merkx met brooks reed maar verder zie je ze niet zoveel bij de FM

Wat de zoekfunctie betref. Dan kom je ook niet veel verder dan dat het persoonlijk is en dat ieders bisp anders is. Tja daar hoef je geen raketwetenschap voor te hebben gestudeerd.

Wat vaak ontbreekt zijn de specifieke eigenschappen en het waarom het voor jou een goed zadel is.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 jan 2011 19:14

Swift, Professional, Swallow.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 16 jan 2011 19:30

Wacht eens even..... zadelpijn kan door van alles komen, als je iets te rechtop op je fiets zit kan het zadel wat te smal voor je positie zijn en je botjes gaan zeer doen.. oplossing dieper zitten of een ander zadel. Als je langzaam aan het rijden bent, het is immers winter en het valt wat zwaar, gaat je kont ook pijn doen omdat je jezelf wat minder uit het zadel wipt. Het kan inderdaad ook het zadel zijn, maar om blind een persoonlijke voorkeur van een ander aan te nemen raad ik je af.

Wat je kan doe is bij je fietsenmaker zadels testen, leen zo'n zadel voor een week en maak er een paar ritjes mee met sowieso een lange rit en voel hoe het zit.

Fiets je net? Mijn kont moest even wennen in het begin.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 16 jan 2011 20:10

jepebe schreef:volgens mij zo subjectief als de pest, dit onderwerp.

Brooks, Brooks of Brooks.
Assos, Assos of Assos.

Objectief antwoorden in een volgens jou subjectief topic is blijkbaar ook lastig :D

Het kan natuurlijk heel veel redenen hebben, niet goed getraind, verkeerde houding, verkeerde broek, verkeerd zadel.....
Een zadel is natuurlijk heel persoonlijk, maar als je er een broek bij aan trekt met een dun zeempje en daar ongetraind een 100km's op moet zitten kan dat ook onaangenaam zijn.

Bij mij werken ultima lorini en agu OOK prima.
Ik rij met een selle italia, ook prima, een gestripte flite wel te verstaan dus dat is voor een beginnend fietser misschien wat te hard aan de kont, het gaat er om dat je op je zitbotjes zit en niet op vlees dat ertussen zit.
mijn Flickr

zoeff
Forum-lid

zoeff 17 jan 2011 21:41

Wacht nog steeds op antwoord welke brooks het betreft. Laat ik de term subjectief nog even achterwege.

Of is het het type met twee spiraalveren die Heintje Davids (google wie is Heintje...) ook op haar fietsje had?

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 17 jan 2011 23:42

feddedejong schreef:Ik heb voor de winter een nieuwe racefiets aangeschaft. een aantal keer op gefietst. erg tevreden over het fietsen, maar het zadel doet pijn en dat terwijl ik een broek met dat schuim erin heb. Zijn er zadels die minder pijn doen of moet ik hier gewoon aan gaan wennen?

1. Gewoon wennen (met name als je in 1 keer veel gaat rijden)
2. Te smal of te breed zadel (moet passen bij je zitbotjes)
3. Slechte broek (sommige mensen zijn als de prinses op de erwt, die kunnen alleen met de duurste broeken goed zitten)

Er is geen magische fix. Je kunt je zitbotjes laten opmeten, dan weet je welke zadels bij je passen. Je kunt bij sommige FM's ook testzadels proberen.

Een leren zadel zoals de Brooks gaat naar je kont staan (maar pas na flink wat km's) en kan dus heel comfortabel zijn. Maar dan nog moet de breedte een beetje kloppen met je zitbotjes.

jepebe
Forum-lid

jepebe 18 jan 2011 00:31

Zoals ik al zei, zeer subjectief.

Het naar je kont staan is de reden (denk ik) dat deze zadels me beter bevallen dan andere zadels (fizi'k (schrijf je dat zo?), selle italia, rolls). Na een km of 500 merk en zie je dat het zadel zich gevormd heeft.

2 stuks Brooks professional: fijn, iets smaller zadel, dunner leer dan swift, dus wat sneller ingereden maar wel kwetsbaarder voor doorzakken.
1 maal Brooks Swift: dikker leer, dus langer doorbijten bij inrijden.
2 maal de varianten met stalen veren (niets mismee, behalve gewicht en 'uncoole'look, maar ook dat is subjectief) zijn erg comfortabel, ik heb zo'n ding op een randonneur-fiets, en je hebt wel duidelijk verschil met zadels zonder die stalen veren.

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 18 jan 2011 20:02

superrose schreef:Wat je kan doe is bij je fietsenmaker zadels testen, leen zo'n zadel voor een week en maak er een paar ritjes mee met sowieso een lange rit en voel hoe het zit.

Mee eens.
Heb ik onlangs gedaan: afstand zitbotten op laten meten, zadel laten adviseren, week getest en bevalt me nu zeer goed (SQ Lab overigens).

Plaats reactie