Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

wat is verschil?

mistermichel
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2006 14:23

mistermichel 25 dec 2006 14:26

Wat is het verschil tussen de verschillende soorten carbon?
bv. tct, oclv,...
Bedankt!
Michel

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 25 dec 2006 14:36

volgens mij is het belangrijkste verschil dat ieder merk z'n eigen naam ergens aan meegeeft. Net zoals bij motoren van auto's het geval is, DCI, CDI, TDCI enz. Allemaal verschillende namen voor dezelfde soort motor!
Natuurlijk zijn er wel (kleine) onderlinge verschillen

mistermichel
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2006 14:23

mistermichel 25 dec 2006 14:42

Soms maakt 't wel een verschil hoor: prijsverschil van enkele duizende euro's.
Kent iemand evt. de afkortingen ervan?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2006 14:54

Die namen en afkortingen worden gewoon door de marketingafdelingen verzonnen, je kan ze maar beter weer zo snel mogelijk vergeten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 dec 2006 15:08

Zulke cafépraat! Beter GEEN antwoord dan gezever aub... . kijk op de websites van de betreffende merken, daar staat wel wat interessante info op...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2006 15:33

Al die "technology" stukjes op de websites zijn gewoon marketingpraat. Zoals een stukje op de Trek website:
“Competing in a race such as the Tour de France demands using every resource to remain ahead of the competition, and AMD’s superior technology has enabled Trek to design standard road, climbing and time trial bicycles that are truly cutting-edge,” says Lance Armstrong. “By enabling sophisticated solutions that have advanced bike design, testing and overall communication, AMD has provided the Discovery Channel Pro Cycling team with a distinct competitive advantage.”Bovenstaande is gewoon BS, AMD stopt gewoon geld in het Disco team en daarvoor terug krijgen ze ook nog zo'n klets verhaaltje. Ik ben uitstekend op de hoogte van wat Amd wel aan producten levert en wat er voor alternatieven voor verkrijgbaar zijn.
Het volgende komt van de Giant website:
nlTHE KING OF COMPOSITES
In a world flooded with copycat composite bicycles, Giant’s legendary formula Optimization process stands alone. Born over 17 years ago, formulane has continuously improved through exhaustive materials research, state-of-the-art manufacturing process development and world-class field testing. It’s a process Giant controls—from start to finish. From the countless field testing hours, to the meticulous engineering conducted at the Taiwan-based Techno Center, to the hand lay-up of composite frames at the Giant C-Tech factory, we’re proud to stand alone in the industry and call formulane a uniquely Giant process.
 
 
WHAT IS 8ORMULA Optimization?
formula Optimization is Giant’s proprietary composite technology that is comprised of two core components: the materials used and the process they’re put though to create Giant composite bicycles. It’s a painstaking process that begins with bare carbon thread and ends with an entirely hand-made composite frame. It’s more than materials and technology, it’s a promise of superior quality and performance that no other major brand can make.
 
 
WHAT MAKES IT UNIQUE?
Giant engineers keep three core elements in mind any time they’re assigned a new project: stiffness, weight and ride quality. It’s a difficult juggling act to keep these three elements in harmony. Get one wrong and you’ll end up with a bike that’s too flexy, too harsh or too heavy—characteristics performance-minded riders aren’t willing to accept. Get it right, and you’ll end-up with a bike that accelerates like a rocket, efficiently transfers precious wattage and soaks-up performance-robbing vibration for all-day comfort. Thanks to the performance-tuning capability of formulane Composite, Giant road and mountain bikes strike that perfect balance between weight, stiffness and ride quality.It’s the reason we’re confident in saying Giant composite bicycles ride better than anything else out on the market.
 
 
THE PROCESS OF PERFECTIN
Furthermore, because Giant controls the entire composite production process, each bike built is unlike any other on the showroom floor. How? By a product development process that begins with our world-class athletes, is translated and refined by Giant engineers and is then produced in Giant’s factory—a intimate lineage that no other manufacturer can claim, simply because no other manufacturer operates their own factory. It’s these improvements that eventually make it into your hands. Improvements that enable Giant to craft the best performing composite bikes on and off the road.
http://www2.giant-bicycles.com/nl-NL/te ... nce_image/
Al die namen die ze voor de soorten carbon verzinnen doen er gewoon niet toe. De getallen die uit stijfheidsmetingen komen zijn al niet heilig, laat staan deze getalletjes en namen. Weeg je geen 80 kg of meer als toerfietser dan kan je met een gerust hard het mooiste frame uitzoeken en kopen. Ben je zwaarder of een wedstrijder rijder die een stijf frame wilt hebben dan kijk je naar de stijfheidsmetingen en laat je de frames die er minder goed uitkomen links liggen en vervolgens kies je de mooiste.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 dec 2006 15:55

wel, blij dat ik je heb aangezet tot wat meer inhoud . Ja het is marketing, maar als je verder kijkt dan het promo praatje (vb website van trek), dan zie je dat ze toch iets hebben ontwikkeld en ja, dat kind moet een naam hebben (er zijn er immers genoeg die nog met hun carbon niet moeten te koop lopen).
En tis misschien ook dat het kerstmis is dat niemand goesting had om er inhoudelijk wat over te zeggen?
Optimal Compaction Low Void is wel een dikke zevernaamgeving, want het eerste impliceert immers al low void.
vrede op aarde en hogere temperaturen gewenst aan iedereen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 25 dec 2006 16:01

doe mij eerst maar lagere! Keertje weer op natuurijs schaatsen zou niet gek wezen (ook een grote hobby van den Hollanders!)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5634
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 dec 2006 17:52

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 December 2006


Die namen en afkortingen worden gewoon door de marketingafdelingen verzonnen, je kan ze maar beter weer zo snel mogelijk vergeten.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, natuurlijk is carbon-carbon.Maar er kan natuurlijk wel verschil in zitten in hoe de vezels in een frame verwerkt worden en het aantal wikkelingen e.d.Vaak geven de benamingen dit soort zaken aan.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2006 18:05

Carbon is geen carbon dat weet ik ook wel, maar waar het mij om gaat is dat je je als consument niet moet laten leiden door die namen die ze ervoor verzinnen. Al die namen en verschillende carbon soorten kan je als consument zijnde net zo goed meteen weer vergeten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 25 dec 2006 18:33

er zijn vele soorten carbon
het probleem  is dat veel mensen niet weten waarover zij praten
als je bijv een stijve vezel hebt en dit op een verkeerde manier neerlegt in de contructie kan je wel zeggen de hoogste kwaliteit carbon gebruikt bijv een  vezel in de high modules bereik (dit geeft een range van stijfheid aan van de vezel in   1 richting)    maar als deze verkeerd is gelamineerd heb je er niet veel aan
 
het gaat immers om de functie van die vezel,  tevens kan je voor een vezel keizen die minder stijf is en veel meer elasticiteit geeft voor een bepaalde redenen
 
met stijfheids testen heb je een idee hoe stijf iets is bij  frame´s dus belangrijk  dit is dus  uiteindelijk waar het omdraait of nou vezel x of y   gebruikt is omdat doel te bereiken  zou jou toch een zorg zijn

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4929
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 dec 2006 18:37

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 December 2006

Carbon is geen carbon dat weet ik ook wel, maar waar het mij om gaat is dat je je als consument niet moet laten leiden door die namen die ze ervoor verzinnen. Al die namen en verschillende carbon soorten kan je als consument zijnde net zo goed meteen weer vergeten.

Ben ik het niet helemaal mee eens. carbon is zeker geen carbon. benamingen zeggen vaak wat over de produktie methode (of het in losse buizen is vervaardigd en daarna met lugs in elkaar is gezet, of als monokock (staat fout ik weet het) dus 2 helften apart vervaardigen en daarna het geheel in het midden verlijmen.) en uiteraard zegt het ook wel wat over de samenstelling van de vezels (grote of kleine blokken in de mat, hoeveelheid koolstof bv.). Maar de vraag is wel of het je als consument wat zou moeten uitmaken. ik bedoel ik kijk ook niet bij alu frames wat de samenstelling van het alu is. Als het frame maar licht en stijf is is het goed.

Plaats reactie