wat is verschil?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 dec 2006 14:23
Wat is het verschil tussen de verschillende soorten carbon?
bv. tct, oclv,...
Bedankt!
Michel
bv. tct, oclv,...
Bedankt!
Michel
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
volgens mij is het belangrijkste verschil dat ieder merk z'n eigen naam ergens aan meegeeft. Net zoals bij motoren van auto's het geval is, DCI, CDI, TDCI enz. Allemaal verschillende namen voor dezelfde soort motor!
Natuurlijk zijn er wel (kleine) onderlinge verschillen
Natuurlijk zijn er wel (kleine) onderlinge verschillen
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 dec 2006 14:23
Soms maakt 't wel een verschil hoor: prijsverschil van enkele duizende euro's.
Kent iemand evt. de afkortingen ervan?
Kent iemand evt. de afkortingen ervan?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Zulke cafépraat! Beter GEEN antwoord dan gezever aub... . kijk op de websites van de betreffende merken, daar staat wel wat interessante info op...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Al die "technology" stukjes op de websites zijn gewoon marketingpraat. Zoals een stukje op de Trek website:
“Competing in a race such as the Tour de France demands using every resource to remain ahead of the competition, and AMD’s superior technology has enabled Trek to design standard road, climbing and time trial bicycles that are truly cutting-edge,” says Lance Armstrong. “By enabling sophisticated solutions that have advanced bike design, testing and overall communication, AMD has provided the Discovery Channel Pro Cycling team with a distinct competitive advantage.”Bovenstaande is gewoon BS, AMD stopt gewoon geld in het Disco team en daarvoor terug krijgen ze ook nog zo'n klets verhaaltje. Ik ben uitstekend op de hoogte van wat Amd wel aan producten levert en wat er voor alternatieven voor verkrijgbaar zijn.
Het volgende komt van de Giant website:
nlTHE KING OF COMPOSITES
In a world flooded with copycat composite bicycles, Giant’s legendary formula Optimization process stands alone. Born over 17 years ago, formulane has continuously improved through exhaustive materials research, state-of-the-art manufacturing process development and world-class field testing. It’s a process Giant controls—from start to finish. From the countless field testing hours, to the meticulous engineering conducted at the Taiwan-based Techno Center, to the hand lay-up of composite frames at the Giant C-Tech factory, we’re proud to stand alone in the industry and call formulane a uniquely Giant process.
WHAT IS 8ORMULA Optimization?
formula Optimization is Giant’s proprietary composite technology that is comprised of two core components: the materials used and the process they’re put though to create Giant composite bicycles. It’s a painstaking process that begins with bare carbon thread and ends with an entirely hand-made composite frame. It’s more than materials and technology, it’s a promise of superior quality and performance that no other major brand can make.
WHAT MAKES IT UNIQUE?
Giant engineers keep three core elements in mind any time they’re assigned a new project: stiffness, weight and ride quality. It’s a difficult juggling act to keep these three elements in harmony. Get one wrong and you’ll end up with a bike that’s too flexy, too harsh or too heavy—characteristics performance-minded riders aren’t willing to accept. Get it right, and you’ll end-up with a bike that accelerates like a rocket, efficiently transfers precious wattage and soaks-up performance-robbing vibration for all-day comfort. Thanks to the performance-tuning capability of formulane Composite, Giant road and mountain bikes strike that perfect balance between weight, stiffness and ride quality.It’s the reason we’re confident in saying Giant composite bicycles ride better than anything else out on the market.
THE PROCESS OF PERFECTIN
Furthermore, because Giant controls the entire composite production process, each bike built is unlike any other on the showroom floor. How? By a product development process that begins with our world-class athletes, is translated and refined by Giant engineers and is then produced in Giant’s factory—a intimate lineage that no other manufacturer can claim, simply because no other manufacturer operates their own factory. It’s these improvements that eventually make it into your hands. Improvements that enable Giant to craft the best performing composite bikes on and off the road.
http://www2.giant-bicycles.com/nl-NL/te ... nce_image/
Al die namen die ze voor de soorten carbon verzinnen doen er gewoon niet toe. De getallen die uit stijfheidsmetingen komen zijn al niet heilig, laat staan deze getalletjes en namen. Weeg je geen 80 kg of meer als toerfietser dan kan je met een gerust hard het mooiste frame uitzoeken en kopen. Ben je zwaarder of een wedstrijder rijder die een stijf frame wilt hebben dan kijk je naar de stijfheidsmetingen en laat je de frames die er minder goed uitkomen links liggen en vervolgens kies je de mooiste.
“Competing in a race such as the Tour de France demands using every resource to remain ahead of the competition, and AMD’s superior technology has enabled Trek to design standard road, climbing and time trial bicycles that are truly cutting-edge,” says Lance Armstrong. “By enabling sophisticated solutions that have advanced bike design, testing and overall communication, AMD has provided the Discovery Channel Pro Cycling team with a distinct competitive advantage.”Bovenstaande is gewoon BS, AMD stopt gewoon geld in het Disco team en daarvoor terug krijgen ze ook nog zo'n klets verhaaltje. Ik ben uitstekend op de hoogte van wat Amd wel aan producten levert en wat er voor alternatieven voor verkrijgbaar zijn.
Het volgende komt van de Giant website:
nlTHE KING OF COMPOSITES
In a world flooded with copycat composite bicycles, Giant’s legendary formula Optimization process stands alone. Born over 17 years ago, formulane has continuously improved through exhaustive materials research, state-of-the-art manufacturing process development and world-class field testing. It’s a process Giant controls—from start to finish. From the countless field testing hours, to the meticulous engineering conducted at the Taiwan-based Techno Center, to the hand lay-up of composite frames at the Giant C-Tech factory, we’re proud to stand alone in the industry and call formulane a uniquely Giant process.
WHAT IS 8ORMULA Optimization?
formula Optimization is Giant’s proprietary composite technology that is comprised of two core components: the materials used and the process they’re put though to create Giant composite bicycles. It’s a painstaking process that begins with bare carbon thread and ends with an entirely hand-made composite frame. It’s more than materials and technology, it’s a promise of superior quality and performance that no other major brand can make.
WHAT MAKES IT UNIQUE?
Giant engineers keep three core elements in mind any time they’re assigned a new project: stiffness, weight and ride quality. It’s a difficult juggling act to keep these three elements in harmony. Get one wrong and you’ll end up with a bike that’s too flexy, too harsh or too heavy—characteristics performance-minded riders aren’t willing to accept. Get it right, and you’ll end-up with a bike that accelerates like a rocket, efficiently transfers precious wattage and soaks-up performance-robbing vibration for all-day comfort. Thanks to the performance-tuning capability of formulane Composite, Giant road and mountain bikes strike that perfect balance between weight, stiffness and ride quality.It’s the reason we’re confident in saying Giant composite bicycles ride better than anything else out on the market.
THE PROCESS OF PERFECTIN
Furthermore, because Giant controls the entire composite production process, each bike built is unlike any other on the showroom floor. How? By a product development process that begins with our world-class athletes, is translated and refined by Giant engineers and is then produced in Giant’s factory—a intimate lineage that no other manufacturer can claim, simply because no other manufacturer operates their own factory. It’s these improvements that eventually make it into your hands. Improvements that enable Giant to craft the best performing composite bikes on and off the road.
http://www2.giant-bicycles.com/nl-NL/te ... nce_image/
Al die namen die ze voor de soorten carbon verzinnen doen er gewoon niet toe. De getallen die uit stijfheidsmetingen komen zijn al niet heilig, laat staan deze getalletjes en namen. Weeg je geen 80 kg of meer als toerfietser dan kan je met een gerust hard het mooiste frame uitzoeken en kopen. Ben je zwaarder of een wedstrijder rijder die een stijf frame wilt hebben dan kijk je naar de stijfheidsmetingen en laat je de frames die er minder goed uitkomen links liggen en vervolgens kies je de mooiste.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
wel, blij dat ik je heb aangezet tot wat meer inhoud . Ja het is marketing, maar als je verder kijkt dan het promo praatje (vb website van trek), dan zie je dat ze toch iets hebben ontwikkeld en ja, dat kind moet een naam hebben (er zijn er immers genoeg die nog met hun carbon niet moeten te koop lopen).
En tis misschien ook dat het kerstmis is dat niemand goesting had om er inhoudelijk wat over te zeggen?
Optimal Compaction Low Void is wel een dikke zevernaamgeving, want het eerste impliceert immers al low void.
vrede op aarde en hogere temperaturen gewenst aan iedereen...
En tis misschien ook dat het kerstmis is dat niemand goesting had om er inhoudelijk wat over te zeggen?
Optimal Compaction Low Void is wel een dikke zevernaamgeving, want het eerste impliceert immers al low void.
vrede op aarde en hogere temperaturen gewenst aan iedereen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
doe mij eerst maar lagere! Keertje weer op natuurijs schaatsen zou niet gek wezen (ook een grote hobby van den Hollanders!)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 December 2006
Die namen en afkortingen worden gewoon door de marketingafdelingen verzonnen, je kan ze maar beter weer zo snel mogelijk vergeten.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, natuurlijk is carbon-carbon.Maar er kan natuurlijk wel verschil in zitten in hoe de vezels in een frame verwerkt worden en het aantal wikkelingen e.d.Vaak geven de benamingen dit soort zaken aan.
Die namen en afkortingen worden gewoon door de marketingafdelingen verzonnen, je kan ze maar beter weer zo snel mogelijk vergeten.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, natuurlijk is carbon-carbon.Maar er kan natuurlijk wel verschil in zitten in hoe de vezels in een frame verwerkt worden en het aantal wikkelingen e.d.Vaak geven de benamingen dit soort zaken aan.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Carbon is geen carbon dat weet ik ook wel, maar waar het mij om gaat is dat je je als consument niet moet laten leiden door die namen die ze ervoor verzinnen. Al die namen en verschillende carbon soorten kan je als consument zijnde net zo goed meteen weer vergeten.
er zijn vele soorten carbon
het probleem is dat veel mensen niet weten waarover zij praten
als je bijv een stijve vezel hebt en dit op een verkeerde manier neerlegt in de contructie kan je wel zeggen de hoogste kwaliteit carbon gebruikt bijv een vezel in de high modules bereik (dit geeft een range van stijfheid aan van de vezel in 1 richting) maar als deze verkeerd is gelamineerd heb je er niet veel aan
het gaat immers om de functie van die vezel, tevens kan je voor een vezel keizen die minder stijf is en veel meer elasticiteit geeft voor een bepaalde redenen
met stijfheids testen heb je een idee hoe stijf iets is bij frame´s dus belangrijk dit is dus uiteindelijk waar het omdraait of nou vezel x of y gebruikt is omdat doel te bereiken zou jou toch een zorg zijn
het probleem is dat veel mensen niet weten waarover zij praten
als je bijv een stijve vezel hebt en dit op een verkeerde manier neerlegt in de contructie kan je wel zeggen de hoogste kwaliteit carbon gebruikt bijv een vezel in de high modules bereik (dit geeft een range van stijfheid aan van de vezel in 1 richting) maar als deze verkeerd is gelamineerd heb je er niet veel aan
het gaat immers om de functie van die vezel, tevens kan je voor een vezel keizen die minder stijf is en veel meer elasticiteit geeft voor een bepaalde redenen
met stijfheids testen heb je een idee hoe stijf iets is bij frame´s dus belangrijk dit is dus uiteindelijk waar het omdraait of nou vezel x of y gebruikt is omdat doel te bereiken zou jou toch een zorg zijn
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4929
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 December 2006
Carbon is geen carbon dat weet ik ook wel, maar waar het mij om gaat is dat je je als consument niet moet laten leiden door die namen die ze ervoor verzinnen. Al die namen en verschillende carbon soorten kan je als consument zijnde net zo goed meteen weer vergeten.
Ben ik het niet helemaal mee eens. carbon is zeker geen carbon. benamingen zeggen vaak wat over de produktie methode (of het in losse buizen is vervaardigd en daarna met lugs in elkaar is gezet, of als monokock (staat fout ik weet het) dus 2 helften apart vervaardigen en daarna het geheel in het midden verlijmen.) en uiteraard zegt het ook wel wat over de samenstelling van de vezels (grote of kleine blokken in de mat, hoeveelheid koolstof bv.). Maar de vraag is wel of het je als consument wat zou moeten uitmaken. ik bedoel ik kijk ook niet bij alu frames wat de samenstelling van het alu is. Als het frame maar licht en stijf is is het goed.
Carbon is geen carbon dat weet ik ook wel, maar waar het mij om gaat is dat je je als consument niet moet laten leiden door die namen die ze ervoor verzinnen. Al die namen en verschillende carbon soorten kan je als consument zijnde net zo goed meteen weer vergeten.
Ben ik het niet helemaal mee eens. carbon is zeker geen carbon. benamingen zeggen vaak wat over de produktie methode (of het in losse buizen is vervaardigd en daarna met lugs in elkaar is gezet, of als monokock (staat fout ik weet het) dus 2 helften apart vervaardigen en daarna het geheel in het midden verlijmen.) en uiteraard zegt het ook wel wat over de samenstelling van de vezels (grote of kleine blokken in de mat, hoeveelheid koolstof bv.). Maar de vraag is wel of het je als consument wat zou moeten uitmaken. ik bedoel ik kijk ook niet bij alu frames wat de samenstelling van het alu is. Als het frame maar licht en stijf is is het goed.