Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

beginner , wat moet ik kopen??

axelvr
Forum-lid

axelvr 06 jan 2007 00:58

hoi,

Ik zal me ff voorstellen, ik heet axel ben 15jaar,
en ben al een tijdje gefacineerd door wielrennen en fietsen
ik heb deze zomer een tocht van mijn huis naar belgie gemaakt
dat was zo'n 160km.

Maar ik fiets op een 25jaar oude koga miyata die ik op dit moment een grote beurt geef (figuurlijk;-) ,
ik wil graag een redelijk nieuwe 2dehands fiets,

kan iemand me helpen met de keuze van mijn nieuwe fiets??

tyrw
Forum-lid

tyrw 06 jan 2007 01:03

Wat is je budget?
Wat wil je met de fiets? Polder? Bergen?

axelvr
Forum-lid

axelvr 06 jan 2007 01:09

nou niet echt groot ongeveer 300€

nou ik ben er niet zo thuis in , maar ik wil er gewoon op
de weg mee fietsen

meeuh
Forum-lid

meeuh 06 jan 2007 09:43

300euro is wel zeer weinig. Overweeg je niet om te koersen? Perfecte leeftijd om er aan te beginnen. Je kunt mss je ouders (zo) overtuigen om ook met wat over de brug te komen... Je zult wel een fiets vinden voor die prijs, maar of het zijn geld waard zal zijn.

motta
Forum-lid

motta 06 jan 2007 14:08

als het frame nog goed is qua maat kan je die 300 € beter gebruiken om de Koga up te graden, als je de wielen en de aandrijving (ketting + tandwielen + cassette) vervangt zal dit al een wereld van verschil zijn.
Klikpedalen en geïntegreerde rem-schakelgrepen zijn volgens mij dan de volgende stap maar ik vrees dat er niet veel meer van je startbudget overblijft.
Motta

jonytj
Forum-lid

jonytj 06 jan 2007 14:56

als je je aansluit bij een wielerclub kan je soms ook voor een prijsje een fiets kopen
anders zou ik gewoon een groep kopen
bv shimano 105 (rond de 300) of ultegra (429)
en die op mijn fiets zetten en miss nog eens een setjes wielen kopen
voor 100 euro vind je al wel een redelijk setjes bij van eyck
veel succes verder
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 06 jan 2007 16:23

een koga van 25 jaar oud valt meestal niet zo eenvoudig op te waarderen (1 inch vorkbuis, niet geschikt voor dual pivot remmen, te weinig ruimte tussen de achterpatten voor meer dan 8sp enzovoort. Voor 300 heb je een vrij goeie fiets op marktplaats, maar meestal zonder geintegreerde rem-schakelhendels, waarschijnlijk staal (is goed hoor) of zwaar aluminium (geen meerwaarde). Koop tweedehands, maar informeer vooraf goed hoe hard je hem kan upgraden. Is dat mogelijk, dan koop je op termijn (best in die volgorde) andere wielen, klikpedalen/schoenen als die er nog niet opzaten, betere voorvork, 9 of 10 sp aandrijving, lichtere zadel/stuurpen e.d.

die fondriest van 350€ is misschien wel wat... (hoe groot ben je?)
ik heb ook lange tijd 'gesukkeld' met een oude stalen fiets (die het trouwens nog altijd doet), en nu in één keer goed tweedehands gekocht (maar heb er lang op moeten wachten, een jaar of 8). Dus als je dit alles niet ziet zitten, blijven doorsparen en nog een tijdje op de koga (daar wordt je hard van!)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

skik
Forum-lid

skik 06 jan 2007 16:34

idd voor 300 zijn er best wel leuke fietsjes te vinden. Vertel eens waar je woont en hoe groot je bent dan kunnen we eens even op marktplaats gaan kijken of er iets leuks tussenstaat voor je.bijvoorbeeld deze Link

//Wesley: aub je links inkorten, het hele topic was onleesbaar geworden.

axelvr
Forum-lid

axelvr 06 jan 2007 19:28

jha,

ikzelf heb op marktplaats een gitane mach 300 triple gezien
is dit misschien wat om mee te beginnen.

ik heb vorig jaar met mijn koga een aanrijding gehad en
sindsdien is er iets kapot in de as van het stuur.
de fiets fietst dus heel erg onstabiel en niet comfortabel meer
dat vind ik een groot minpunt aangzien ik van wat langere tochten hou.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 06 jan 2007 22:29

ziet er niet slecht uit voor een nieuwe fiets! Wel even op de sloping geometrie letten: een maat of drie kleiner dan normaal kopen (dit is dus een 'normale' 55, en geen 52cm zoals jij die gewend bent)! De geometrie ziet er verder vrij 'lui' uit, aan de vorkhoek en ruimte tussen achterwiel en zitbuis te zien. Dan stuurt je fiets stabieler rechtdoor, is hij minder nerveus, maar moet je dus meer de fiets een bocht 'induwen'. Dat zadel zou ik eerst vervangen... Mach velgen heb ik goeie ervaring mee op de MTB, is een frans merk dacht ik, de bikeXperto.com gebruikt die ook voor wielen op te bouwen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

axelvr
Forum-lid

axelvr 07 jan 2007 16:03

ok,

ik zit wel heel erg te twijfelen over deze fiets te kopen

ik wou dat mijn budget wat groter was maar mij school bouwt scholen in kenia en nu organiseren ze een actie om te gaan fietsen IN kenia om zo geld mee in te zamelen en als ik mee wil moet ik 1500€ ophoesten dus ik heb wel meer geld maar niet voor een fiets.

andere meningen over de mach 300 triple , iemand?

buckleup
Forum-lid

buckleup 11 jan 2007 17:43

Subiet naar Kenia gaan en daar fietsen.Dat lijkt me een unieke ervaring en iets wat je maar één keer in je leven meemaakt.Dure of minder dure racefietsen kopen kun je de rest van je leven nog doen.

Plaats reactie