Alles over vakanties op én met de fiets

Lac de Serre Poncon

amateurke
Forum-lid

amateurke 10 jan 2007 14:05

Mijn vakantie zal ik dit jaar doorbrengen rondom La de Serre-Poncon. In dit forum ben ik al wat beklimmingen in de buurt tegengekomen maar toch wil ik graag wat specifiekere tips over fietstochtjes in dat gebied.
Voor de duidelijkheid: ik ben echt een amateurke en maak geen tochten van 100km+. Hoewel ik beklimmingen leuk vind, fiets ik met name om te genieten van de natuur en niet om mij het licht uit mijn ogen te fietsen. Ook fiets ik niet graag op wegen waar veel autoverkeer is.
Wie o wie heeft er tips, routes, leuke beklimmingen etc. voor mij?????

http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

jeroen85
Forum-lid

jeroen85 10 jan 2007 15:22

De klim naar Les Orres is de moeite waard. Ook de voet van de Col d'Izoard en Col de Vars zijn met de auto snel te bereiken

tinn
Forum-lid

tinn 10 jan 2007 19:33

Prachtige uitvalsbasis voor mooie tochten. Je kan het zo gek maken als je wilt. Zelf ben ik onder de indruk geraakt van de Mont Colombis. Behoorlijk zwaar maar met een prachtig uitzicht als beloning. Aan de andere zijde is de Pontis aardig. Als je wat verder naar het oosten gaat is het helemaal geweldig. Je zou bijvoorbeeld de Bonnette op en weer af kunnen rijden of per MTB de Parpaillon beklimmen. Kortom heeeeel veel mogelijkheden.
In september j.l. was ik daar ook in de buurt. Hier vind je mijn ervaringen, routekaartjes e.d.: http://www.geocities.com/martinkool/200 ... Alpes.html
Veel plezier daar!
Leef! Fiets!

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 10 jan 2007 20:24

Een mooie, maar wel zeer pittige, beklimming, ligt vlak bij het meer. Als je de weg vanuit Barcelonette naar het meer neemt, dan ligt vlak na de dam, die links van je ligt, een weg naar rechts. Het is eigenlijk een kortere weg naar Embrun. Deze klim, de col de Pontis, is 5,5 kilometer lang, en stijgt gemiddeld ongeveer met 11 procent. Het is bovendien een zeer rustige klim. Bovenaan heb je een schitterend uitzicht op het hemelsblauwe meer. De afdaling is ook de moeite waard(wel handjes aan de remmen!). Je rijdt door een beukenbos, en dat is in die regio erg bijzonder! Vauit Embrun is een tochtje over deze col, en terug een slordige 30 kilometer. (maar dat doe ik dan eventjes uit het hoofd)

amateurke
Forum-lid

amateurke 16 jan 2007 21:48

Is de Bonette ook te doen zonder al te veel km in de benen?
Welke kant is het mooist om de Cayolle op te rijden?

http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

amateurke
Forum-lid

amateurke 16 jan 2007 21:48

Quoten: Origineel geplaatst door Robbebopper op 10 Januari 2007

Een mooie, maar wel zeer pittige, beklimming, ligt vlak bij het meer. Als je de weg vanuit Barcelonette naar het meer neemt, dan ligt vlak na de dam, die links van je ligt, een weg naar rechts. Het is eigenlijk een kortere weg naar Embrun. Deze klim, de col de Pontis, is 5,5 kilometer lang, en stijgt gemiddeld ongeveer met 11 procent. Het is bovendien een zeer rustige klim. Bovenaan heb je een schitterend uitzicht op het hemelsblauwe meer. De afdaling is ook de moeite waard(wel handjes aan de remmen!). Je rijdt door een beukenbos, en dat is in die regio erg bijzonder! Vauit Embrun is een tochtje over deze col, en terug een slordige 30 kilometer. (maar dat doe ik dan eventjes uit het hoofd)

bartho
Forum-lid

bartho 22 jan 2007 15:21

Quote: Origineel geplaatst door amateurke op 16 Januari 2007
Is de Bonette ook te doen zonder al te veel km in de benen?Welke kant is het mooist om de Cayolle op te rijden?

Antwoord 1: ja hoor, als je er de tijd voor neemt Zonder flauwekul, het is een serieuze klim, met een aantal redelijk steile kilometers erin (uit mijn hoofd tegen de 10 % of er erboven zelfs). Ik zou hem zeker niet als eerste col van de vakantie op rijden, maar aan het eind van je vakantie moet het zeker te doen zijn voor de redelijk getrainde fietser.

Antwoord 2: de meest logische kant als je aan het lac staat is vanaf Barcelonnette. Anders moet je namelijk eerst met de auto twee cols over om aan de voet te komen. Zelf vind ik deze kant ook het mooiste, in het begin rij je door een supermooie gorge met hoge rotswanden. De weg is ook vrij rustig, de hoeveelheid verkeer is vrij beperkt.

doe de cayolle voor de bonette. De cayolle is wel redelijk lang, maar begint geleidelijk en is eigenlijk nooit echt steil. De laatste 7 km (na Bayasse) worden wat steiler, maar dan ben je er toch al bijna De cayolle is ook zonder teveel training goed te doen, tenminste, mijn vriendin lukte het ook met alleen maar op en neer naar het werk fietsen in de benen.

veel plezier!

Plaats reactie