Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Pedalen Welke

trek6700
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 aug 2006 04:04

trek6700 02 feb 2007 03:18

Hallo,
 
Binnenkort nieuwe fiets, maar weet nog niet wat voor soort pedalen, rij nu al een tijdje met ultegra, maar misschien eens wat anders.
kunnen jullie mij vertellen met wat je rijd en waarom dat voor jouw de fijste/beste zijn.
kijk uit naar jullie reacties..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27650
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 feb 2007 09:58

Zoekfunctie al gebruikt?
Conclusie: Time, Speedplay, SPD-SL, Look Keo, Campagnolo; 't voldoet allemaal 't is maar net wat je prettig vindt.
Ben je tevreden hou 't lekker zo never change a winning team!

trek6700
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 aug 2006 04:04

trek6700 02 feb 2007 20:09

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 02 Februari 2007


Zoekfunctie al gebruikt?
Conclusie: Time, Speedplay, SPD-SL, Look Keo, Campagnolo; 't voldoet allemaal 't is maar net wat je prettig vindt.
Ben je tevreden hou 't lekker zo never change a winning team!

Maar ja er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27650
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 feb 2007 20:21

.... Als er één pedaal was dat beduidend beter was dan alle anderen had iedereen daarmee gereden......

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 02 feb 2007 22:44

Quoten: Origineel geplaatst door trek6700 op 02 Februari 2007


Hallo,
 
Binnenkort nieuwe fiets, maar weet nog niet wat voor soort pedalen, rij nu al een tijdje met ultegra, maar misschien eens wat anders.
kunnen jullie mij vertellen met wat je rijd en waarom dat voor jouw de fijste/beste zijn.
kijk uit naar jullie reacties..


Ik rij nu ook al een tijdje met ultegra pedalen (verder alles campa) en voor op m'n nieuwe tijdritfiets heb ik ook weer ultegra pedalen besteld. Wel de nieuwe bredere versie (6620).SPD-SL bevalt mij uitermate goed. En om aan een nieuwe pedaalsoort te moeten wennen alleen maar omdat je eens wat anders wil? nnodig een domme valpartij riskeren noem ik dat.
Overigens zijn de nieuwe ultegra pedalen bij bike-components.de 59,90 incl plaatjes.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2007 00:39

Quoten: Origineel geplaatst door Cubebiker op 02 Februari 2007

En om aan een nieuwe pedaalsoort te moeten wennen alleen maar omdat je eens wat anders wil? nnodig een domme valpartij riskeren noem ik dat.

Dat vind ik wel wat ver gaan. Uitklikken is je hak naar rechts bewegen bij alle pedalen die te krijgen zijn, bij de 1 zal je wat meer kracht moeten zetten dan bij de ander, maar los komen doe je toch wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trek6700
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 aug 2006 04:04

trek6700 03 feb 2007 03:12

Nou het gaat er dus om, waarom jij je pedalen fijn vindt en welke zijn dat, en ja ik rijd nu op ultegra en ja die vindt ik fijn, maar waarom niet eens een keer wat anders proberen, kan volgens mij geen kwaad, misschien is het wel een verbetering.
en heb je niet zinnigs te melden, doe het dan ook niet.
Of heb je meldings drang, dan doe je het lekker wel.........
groetjes

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 03 feb 2007 11:52

De SPD-SL pedalen zijn echt heel goed. Verbetering is volgens de testen eigenlijk niet mogelijk. Wel kun je op bepaalde punten verbeteren, bijvoorbeeld op gewicht of op de pedaal-as afstand. De Time pedalen (RXE, RXS, enz.) scoren wat mij betreft wat hoger qua looks, hebben een hele kleine afstand tussen voetzool en as (hoe noem je dat ook al weer?) en zijn lichter dacht ik.
Rij zelf met de goedkoopste SPD-SL pedaaltjes. Waarom? Beste prijs-kwaliteit verhouding is eigenlijk het belangrijkste. Tweede keus waren de Time RXE pedalen, maar die waren toen 20 euro duurder en ik wist niet of ze compatibel waren met mijn nieuw aan te schaffen schoenen.

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 03 feb 2007 15:06

Quoten: Origineel geplaatst door trek6700 op 03 Februari 2007


Nou het gaat er dus om, waarom jij je pedalen fijn vindt en welke zijn dat, en ja ik rijd nu op ultegra en ja die vindt ik fijn, maar waarom niet eens een keer wat anders proberen, kan volgens mij geen kwaad, misschien is het wel een verbetering.
en heb je niet zinnigs te melden, doe het dan ook niet.
Of heb je meldings drang, dan doe je het lekker wel.........
groetjes


Je opent zelf een topic waarin je om reakties en ervaringen vraagt. Komen er een aantal reakties, ga je vervolgens zitten piepen dat mensen iets zinnigs moeten melden. Wanneer sommige dingen voor jou niet zinnig zijn moeten wij dat maar ruiken zeker? Ik krijg nu een beetje de behoefte om hele zinnige scheldwoorden uit te kramen, maar ik ben bang dat ze niet 'zinnig'genoeg zijn voor je..
@Amclassic: Misschien is het wat overdreven wb het uit de pedalen klikken. Maar het is net als voor het eerst met klikpedalen rijden: je bent wat onwennig en na een tijdje fietsen wen je eraan zodat je een keer bij een stoplicht vergeet dat je vast zat. En als je al bijna stil stond kan wat verschil in het uitklikken net even het verschil zijn tussen vallen of blijven staan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27650
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 feb 2007 17:59

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 03 Februari 2007


(...) hebben een hele kleine afstand tussen voetzool en as (hoe noem je dat ook al weer?) (...)

Q-factor. Maar staar je daar niet op blind, want bijna niemand zal zo'n klein verschil daadwerkelijk voelen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2007 18:30

Dat is niet de Q-factor maar de stack-height. Hoe belangrijk Q factor is is heel erg persoonlijk, ik wil het gewoon zo smal mogelijk hebben omdat ik dan het lekkerste fiets. Daar komt een voordeel van de Time pedalen dat je de plaatjes op 2 manieren onder je schoenen kunt zetten zodat je dichter bij je cranks kunt komen als dat gewenst is (zoals in mijn geval). De Shimano Dura-ace pedalen hebben als voordeel ten opzichte van Ultegra dat ze van ondere minder hoog zijn waardoor je net wat langer kunt doortrappen in een bocht.
Alle pedalen hebben kleine voordelen en nadelen ten opzichte van elkaar. De een vind de ene pedalen mooier dan de ander, dus koop gewoon waar je je goed bij voelt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trek6700
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 aug 2006 04:04

trek6700 05 feb 2007 01:32

Quoten: Origineel geplaatst door Cubebiker op 03 Februari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door trek6700 op 03 Februari 2007


Nou het gaat er dus om, waarom jij je pedalen fijn vindt en welke zijn dat, en ja ik rijd nu op ultegra en ja die vindt ik fijn, maar waarom niet eens een keer wat anders proberen, kan volgens mij geen kwaad, misschien is het wel een verbetering.
en heb je niet zinnigs te melden, doe het dan ook niet.
Of heb je meldings drang, dan doe je het lekker wel.........
groetjes


Je opent zelf een topic waarin je om reakties en ervaringen vraagt. Komen er een aantal reakties, ga je vervolgens zitten piepen dat mensen iets zinnigs moeten melden. Wanneer sommige dingen voor jou niet zinnig zijn moeten wij dat maar ruiken zeker? Ik krijg nu een beetje de behoefte om hele zinnige scheldwoorden uit te kramen, maar ik ben bang dat ze niet 'zinnig'genoeg zijn voor je..
@Amclassic: Misschien is het wat overdreven wb het uit de pedalen klikken. Maar het is net als voor het eerst met klikpedalen rijden: je bent wat onwennig en na een tijdje fietsen wen je eraan zodat je een keer bij een stoplicht vergeet dat je vast zat. En als je al bijna stil stond kan wat verschil in het uitklikken net even het verschil zijn tussen vallen of blijven staan.


Geef je adres effe kom ik wel even langs kan je even tegen me schelden.
Maar je hebt zeker alleen maar praatjes als je thuis veilig achter je toetsenbord zit.
mvg

Plaats reactie