170, 175, 180mm
Fiets op de tacx: cranklengte 170mm
Fiets om te trainen: cranklengte 175mm
TT-fiets: cranklengte 180mm
Zijn er problemen te verwachten, om is het gewoon een kwestie om ook veel op de TT-fiets te trainen? Ben wel iemand met lange benen (93cm binenbeenlengte) en schaatsdijen (als in zware molen liefhebber)
Fiets om te trainen: cranklengte 175mm
TT-fiets: cranklengte 180mm
Zijn er problemen te verwachten, om is het gewoon een kwestie om ook veel op de TT-fiets te trainen? Ben wel iemand met lange benen (93cm binenbeenlengte) en schaatsdijen (als in zware molen liefhebber)
heb hier onlangs een soortgelijke vraag gesteld. wat ik ervan weet is dat aangeraden wordt het verschil (tussen bv weg- en TT-fiets) maximaal op 2.5mm te houden. die op de tacx lijken mij veel te kort. jouw 'ideale' traparmlengte is volgens mij 177.5 mm, op de TT mag dat dan 180 mm zijn (maar moet niet).
lichtelijk off-topic:
ik vraag me af of je een verschil van 2.5 of zelfs 5 mm in de praktijk voelt.
Ik zou wel een praktijktestje willen doen. Ben benieuwd of de proefpersoon het verschil daadwerkelijk voelt.
ik vraag me af of je een verschil van 2.5 of zelfs 5 mm in de praktijk voelt.
Ik zou wel een praktijktestje willen doen. Ben benieuwd of de proefpersoon het verschil daadwerkelijk voelt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 02 Februari 2007
lichtelijk off-topic:
ik vraag me af of je een verschil van 2.5 of zelfs 5 mm in de praktijk voelt.
Ik zou wel een praktijktestje willen doen. Ben benieuwd of de proefpersoon het verschil daadwerkelijk voelt.
Ik voel het verschil, ik heb het hele aanbod: 170, (nu weer) 172,5 en 175 mm cranks. 175 mm is op de mtb vrij standaard, maar mtb vergelijken met de racefiets is wat lastig voor mij o.a. door de grotere Q-factor. Het verschil tussen 170 en 172,5 is dat ik net wat beter m'n kracht kwijt kan met 172,5 mm cranks. Pas als ik heel erg op souplesse rijd (130> rpm) dan geef ik de voorkeur aan 170 ten opzichte van 172,5. Volgens het boekje zou ik overigens met vele langere cranks moeten rijden omdat ik 1m88 ben.
@Auke, het verschil tussen 170 en 180 lijkt me wel erg groot, ik denk niet dat omschakelen tussen die 2 fietsen echt lekker gaat. Ik zou dan op de fiets die op de Tacx staat 175 mm cranks zetten, daar is best makkelijk aan te komen voor een leuk prijsje.
lichtelijk off-topic:
ik vraag me af of je een verschil van 2.5 of zelfs 5 mm in de praktijk voelt.
Ik zou wel een praktijktestje willen doen. Ben benieuwd of de proefpersoon het verschil daadwerkelijk voelt.
Ik voel het verschil, ik heb het hele aanbod: 170, (nu weer) 172,5 en 175 mm cranks. 175 mm is op de mtb vrij standaard, maar mtb vergelijken met de racefiets is wat lastig voor mij o.a. door de grotere Q-factor. Het verschil tussen 170 en 172,5 is dat ik net wat beter m'n kracht kwijt kan met 172,5 mm cranks. Pas als ik heel erg op souplesse rijd (130> rpm) dan geef ik de voorkeur aan 170 ten opzichte van 172,5. Volgens het boekje zou ik overigens met vele langere cranks moeten rijden omdat ik 1m88 ben.
@Auke, het verschil tussen 170 en 180 lijkt me wel erg groot, ik denk niet dat omschakelen tussen die 2 fietsen echt lekker gaat. Ik zou dan op de fiets die op de Tacx staat 175 mm cranks zetten, daar is best makkelijk aan te komen voor een leuk prijsje.
-
dwangarbeider
- Forum-lid
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik heb ook al gereden met 170, 172.5 en 175 mm cranks. Mijn ervaring is dat het met 175mm lastiger is om op te trekken na een bocht enzo. Je gaat ook sneller de grond raken als je blijft doortrappen in de bocht
Je voelt het verschil trouwens zeer goed, zeker als je pas gewisseld hebt.
Ik rij nu weer met 172.5 mm, ben 181cm groot en binnenbeenlengte is 84. Deze cranklengte is voor mij de gulden middenweg.
Je voelt het verschil trouwens zeer goed, zeker als je pas gewisseld hebt.
Ik rij nu weer met 172.5 mm, ben 181cm groot en binnenbeenlengte is 84. Deze cranklengte is voor mij de gulden middenweg.
Update: ik (1m97, bbl 96cm) rijd inmiddels met
170 op mn fixie en stadsfiets
175 op mn Tacx- en slechtweerfiets
180 op mn racefiets en singlespeed mountainbike
en schakel zonder enige moeite over tussen mn verschillende fietsen

170 op mn fixie en stadsfiets
175 op mn Tacx- en slechtweerfiets
180 op mn racefiets en singlespeed mountainbike
en schakel zonder enige moeite over tussen mn verschillende fietsen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
[quote="havana"]lichtelijk off-topic:
ik vraag me af of je een verschil van 2.5 of zelfs 5 mm in de praktijk voelt.
Ik zou wel een praktijktestje willen doen. Ben benieuwd of de proefpersoon het verschil daadwerkelijk voelt.[/quote]
Toen ik een nieuw crankstel op mijn fiets liet plaatsen door mijn FM had hij perongeluk er de verkeerde lengte opgemonteerd. Na nog geen 3 km, voelde ik dat mijn beweging niet zo vlotjes verliep, het was alsof ik mijn souplesse totaal kwijt was. Even gestopt en gekeken en toen constateerde ik dat het 175 was ipv de gebuikelijke 172.5 die ik heb. Dus inderdaad je voelt dat. Op mijn stadsfiets zit 170, maar aangezien ik daar nooit gigantisch veel kilomter mee afmaal en de zit ook volledig anders is heb ik nog nooit hinder onde vonden.
ik vraag me af of je een verschil van 2.5 of zelfs 5 mm in de praktijk voelt.
Ik zou wel een praktijktestje willen doen. Ben benieuwd of de proefpersoon het verschil daadwerkelijk voelt.[/quote]
Toen ik een nieuw crankstel op mijn fiets liet plaatsen door mijn FM had hij perongeluk er de verkeerde lengte opgemonteerd. Na nog geen 3 km, voelde ik dat mijn beweging niet zo vlotjes verliep, het was alsof ik mijn souplesse totaal kwijt was. Even gestopt en gekeken en toen constateerde ik dat het 175 was ipv de gebuikelijke 172.5 die ik heb. Dus inderdaad je voelt dat. Op mijn stadsfiets zit 170, maar aangezien ik daar nooit gigantisch veel kilomter mee afmaal en de zit ook volledig anders is heb ik nog nooit hinder onde vonden.
Pinarello Galileo, shimano ultegra, mavic ksyrium sl.
ik heb nu op mijn nieuwe fiets 177,5 mm dat was de lengte die bij mijn lengte e.d paste
en ik moet zeggen ik merk wel degelijk het verschil en wil niet meer terug
lijkt wel of de klappen raker zijn die je uitdeeld als de cranck op de goede lengte is
en ik moet zeggen ik merk wel degelijk het verschil en wil niet meer terug
lijkt wel of de klappen raker zijn die je uitdeeld als de cranck op de goede lengte is
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
[quote="havana"]lichtelijk off-topic:
ik vraag me af of je een verschil van 2.5 of zelfs 5 mm in de praktijk voelt.
Ik zou wel een praktijktestje willen doen. Ben benieuwd of de proefpersoon het verschil daadwerkelijk voelt.[/quote]
170-180mm geeft een verschil van 5.9% in hoeksnelheid bij eenzelfde trapfrequentie! Je voet beweegt dus 5.9% sneller bij 180mm om de cirkel te maken, en dit voor alle versnellingen, maar door het kleinere moment (5.9%) zou je dus minder kracht verbruiken. Ik denk wel dat je dat voelt...
ik vraag me af of je een verschil van 2.5 of zelfs 5 mm in de praktijk voelt.
Ik zou wel een praktijktestje willen doen. Ben benieuwd of de proefpersoon het verschil daadwerkelijk voelt.[/quote]
170-180mm geeft een verschil van 5.9% in hoeksnelheid bij eenzelfde trapfrequentie! Je voet beweegt dus 5.9% sneller bij 180mm om de cirkel te maken, en dit voor alle versnellingen, maar door het kleinere moment (5.9%) zou je dus minder kracht verbruiken. Ik denk wel dat je dat voelt...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®