draad- of vouwbanden

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
janw.f.
Forum-lid

janw.f. 10 feb 2007 23:20

Ik fiets nu op continental (ultra) banden, had gedacht om ze in de loop van het voorjaar te vervangen door deze:

Michelin prorace banden (vouwbaar)
Kan iemand mij vertellen wat het (kwaliteits)verschil is tussen draad- en vouwbanden? Welke gaan bijvoorbeeld langer mee qua slijtage, lekbestendigheid.

amclassic-fan
Moderator

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 feb 2007 23:39

De Continentals gaan waarschijnlijk een stuk langer mee, met de bekendere Conti GrandPrix's kan ik duizende km's rijden voordat ze versleten zijn. Voordeel is dus dat ze lang mee gaan, goed lekbestendig en goedkoop zijn.
De betere bandjes zijn vouwbandjes a la Michelin ProRace (Schwalbe Ultremo, Conti GP4000 enz) gaan minder lang mee, maar hebben een lagere rolweerstand, meer grip, zijn lichter en geven meer comfort (maar dan moet je geen 9 of 10 bar er in pompen).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 10 feb 2007 23:43

Draadbanden hebben een stalen hieldraad, bij vouwbanden is dit een kevlar of nylon draad o.i.d..  Het grote verschil is dat een draadband veel zwaarder is door de stalen draad. Over het algemeen kan je zeggen dat de duurdere wedstrijdgerichte banden vouwbanden zijn en de eenvoudigere op trainen en touren gerichte banden een stalen hieldraad hebben.
 Lekbestendigheid en duurzaamheid hangen van andere factoren af zoals rubbersamenstelling, aanwezigheid van een anti-lek laag, dichtheid van de geweven draden onder het loopvlak....  Er zijn dus best wel zeer degelijke draadbanden te verkrijgen, ze zullen alleen wat zwaarder uitvallen.  Ikzelf gebruik altijd de Continental GP om te trainen, zeer duurzaam en bijna nooit lek, doch niet zo soepel
De band die jij wil aanschaffen is een lichte wedstrijdband.  Dit is zeker niet de eerste keus als je op zoek bent naar een lekbestendige, duurzame band.  Hij "loopt" wel zeer goed. 
Weet dus welke eigenschappen jij belangrijk vind. 

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 11 feb 2007 19:08

Bedankt voor de info Amclassic en dwangarbeider. Wedstrijden rijden doe ik (nog) niet; het gaat mij vooral om de (donker)blauwe kleur die, denk ik, goed te combineren is met mijn racefiets. En ja, banden met een kleur zijn alleen de GP4000 en prorace; wedstrijdbanden volgens jullie dus.
Lage rolweerstand vind ik wel belangrijk. Lekbestendigheid cq. duurzaamheid ook, dus het mag wat mij betreft een compromis zijn... als ze tenminste 3 a 4 duizend kilometer meegaan (=een jaar fietsen voor mij).
Zoals gezegd ik heb nu Conti Ultra banden. Is er nog een aantoonbaar verschil tussen Ultra en GP? Andere en laatste vraag: hoe veel kilometer gaan prorace of contiGP4000 banden (gemiddeld gesproken) mee?

metalfan
Forum-lid

Gebruikersavatar metalfan 12 feb 2007 09:44

ik rijd gemiddeld 3000 à 3500 km met een GP4000: eerst gebruik ik een band voor het achterwiel, na ongeveer 2000 à 2500 km gebruik ik dezelfde band dan vooraan tot het profiel volledig weg is. misschien kunnen deze cijfers bij jou nog beter omdat ik nogal zwaar ben: 78-82 kg.
en nog dit: het plaatsen van een GP (lees vouwband) op de velg gaat in vergelijking met het plaatsen van een Ultra (lees draadband) moeiteloos - dit is zeker van belang als je onderweg pech hebt.

motta
Forum-lid

motta 12 feb 2007 10:43

de Michelin ProRace is volgens mij meer wedstrijdband dan de Conti GP4000. Ik heb al een goeie 6000 km met een set GP4000 en slechts éénmaal lekgereden, dit is voor mij de allrounder owv lekweerstand en duurzaamheid. De ProRace wint het dan weer op comfort en rolweerstand maar gaat veel minder lang mee.
Motta

niklas2
Forum-lid

Gebruikersavatar niklas2 12 feb 2007 11:03

Quoten: Origineel geplaatst door metalfan op 12 Februari 2007

en nog dit: het plaatsen van een GP (lees vouwband) op de velg gaat in vergelijking met het plaatsen van een Ultra (lees draadband) moeiteloos - dit is zeker van belang als je onderweg pech hebt.

Ik zie mij nog niet onderweg met een draadband diagonaal over de schouder. Doet me wel denken aan zeer oude beelden van de Tour.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

metalfan
Forum-lid

Gebruikersavatar metalfan 12 feb 2007 16:27

Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 12 Februari 2007

Ik zie mij nog niet onderweg met een draadband diagonaal over de schouder. Doet me wel denken aan zeer oude beelden van de Tour.

?? ik rijd gewoon met draadbanden (of vouwbanden) op mijn wielen hoor, over de schouder rijdt iets moeilijker lijkt me.

be.rt
Forum-lid

be.rt 12 feb 2007 16:41

Als je lekgereden bent moet je de buitenband opnieuw over de velg krijgen, bedoelt hij.
De Michelin Pro Race² is naar mijn ervaring toch uitermate lekbestendig, en hij is volgens metingen in Le Cycle één van de vouwbanden met de laagste rolweerstand. Als je het geld er voor over hebt een uitstekende trainings- en wedstrijdband dus.

niklas2
Forum-lid

Gebruikersavatar niklas2 12 feb 2007 17:03

Quoten: Origineel geplaatst door Be.rt op 12 Februari 2007

Als je lekgereden bent moet je de buitenband opnieuw over de velg krijgen, bedoelt hij.
De Michelin Pro Race² is naar mijn ervaring toch uitermate lekbestendig, en hij is volgens metingen in Le Cycle één van de vouwbanden met de laagste rolweerstand. Als je het geld er voor over hebt een uitstekende trainings- en wedstrijdband dus.

En wat ik bedoel: niemand zal, sinds er vouwbanden bestaan, voor onderweg een draadband meenemen....
Vroeger dus wel, toen er alleen nog zwart-wit tv was. Oef, nu voel me oud.

be.rt
Forum-lid

be.rt 12 feb 2007 17:11

Ik denk dat geen enkele renner of wielertoerist ooit met een draadband om zijn nek gereden heeft, en ik ken ook niemand die een vouwband meeneemt onderweg. Waar jij het over hebt zijn tubes. Nu volstaat het om een binnenbandje in je achterzak te steken.

niklas2
Forum-lid

Gebruikersavatar niklas2 12 feb 2007 17:22

Quoten: Origineel geplaatst door Be.rt op 12 Februari 2007

Ik denk dat geen enkele renner of wielertoerist ooit met een draadband om zijn nek gereden heeft, en ik ken ook niemand die een vouwband meeneemt onderweg. Waar jij het over hebt zijn tubes. Nu volstaat het om een binnenbandje in je achterzak te steken.

Jongens, meisjes, ik ga bijna Louis van Gaal citeren (" zijn jullie nou zo....").
Ik zal het even duidelijk uitleggen:
Of een draadband nu moeilijk of makkelijk om je velg gaat, doet voor vervanging onderweg niet ter zake. Immers, niemand zal een draadband meenemen voor onderweg (omdat de enige manier waarop je die zelf -materiaalwagens niet meegerekend- kunt meenemen de diagonale schouderdracht is). En ik weet dat er wel degelijk wielertoeristen zijn die voor onderweg een vouwbandje (en daarmee bedoel ik geen tube) meenemen. Doe ik zelf soms ook, wanneer ik met een groepje een echt lange tocht, ver weg van huis, ga maken. Die kun je, net zoals een tube, onder je zadel vastmaken.

Plaats reactie