miniatuurtje,
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Leuk gedaan, en het gewicht i.v.m met de UCI norm??
Goede wielen, de oplossing voor spaakbreuk!
Goede wielen, de oplossing voor spaakbreuk!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Allereerst heb ik een foto genomenvan de pinarello.
Voor de wielen heb ik dus zoals je mss kan zien dunne plakjes buis gezaagd van 1cm dik.Let op: de diameter van die buis bepaald de maten en dus de schaal van het hele fietsje.Dus als je een foto hebt van een fiets meet je op de foto de wielmaat en die vermenigvuldig je net zo vaak tot je op de maat van de gazaagde wielen komt. Als dat bv 8* is dan neem je voor de rest van de fiets alle maten en die vermenigvuldig je dan door 8. Aan de hand van die maten kan je dan de fiets op schaal na gaan tekenen zoals ik gedaan heb(zie foto)
Dan ga je beginnen met materiaal keuzes te bepalen dwz voor de bovenbuis en balhoofd heb je dus verschillende diktes(diameters) ijzer nodig.Ik heb dus voor alles rondstaal gebruikt in, zoals te zien verschillende afmetingen.
Dan kan je vanaf de tekening de maten meten en op die lengtes zaag je dus je boven buis,balhoofd,achter en voorvork ed.Het stuur werd gesmeed om een rondstaal heen om een mooie straal te krijgen.Buigen lukt minder goed.
Als je zover bent kan je in princiepe alles in elkaar zetten dmv te "hechten"
Let op dat alles netjes in lijn staat en dat zeker ook een beetje de verhoudingen kloppen.
Als je het gewenste resultaat denkt te hebben las je alles af(let op vervorming door de hitte)
NB Het zadel heb ik dus uit een brok ijzer gezaagd\geslepen\geveild\geschuurd.Leuk he.
Tevens heb ik bewust gekozen om het geheel niet te gedetailleerd te maken omdat dat weer afbreuk doet aan het geheel.
Te vermelden is dat ik dit fietsje gemaakt heb voor mn vriend die het gevraagd had en wel om het volgende:Zijn zwager de ook wielrende overleed door een noodlottig en droevig bedrijfsongeval en dit fietsje heeft mn vriend op het graf van zn zwager geplaatst.(het is inmiddels even weg ivm het plaatsen van de steen) Het heeft me dus ook heel veel goed gedaan om dit fietsje te maken .
Alleen wil ik wel vermelden dat ik zo,n fiets nooit meer maak omdat deze uniek is voor mij en de nabestaande en ik had hem uiteindelijk liever niet gemaakt,als je begrijpt wat ik bedoel.Toch wilde ik jullie dit kleinood niet onthouden omdat ik er ook mee wil zeggen dat je als wielervrienden ook op deze manier elkaar tot een steun\hulp kan zijn.
Hartelijke groet.Lange Jaap
Voor de wielen heb ik dus zoals je mss kan zien dunne plakjes buis gezaagd van 1cm dik.Let op: de diameter van die buis bepaald de maten en dus de schaal van het hele fietsje.Dus als je een foto hebt van een fiets meet je op de foto de wielmaat en die vermenigvuldig je net zo vaak tot je op de maat van de gazaagde wielen komt. Als dat bv 8* is dan neem je voor de rest van de fiets alle maten en die vermenigvuldig je dan door 8. Aan de hand van die maten kan je dan de fiets op schaal na gaan tekenen zoals ik gedaan heb(zie foto)
Dan ga je beginnen met materiaal keuzes te bepalen dwz voor de bovenbuis en balhoofd heb je dus verschillende diktes(diameters) ijzer nodig.Ik heb dus voor alles rondstaal gebruikt in, zoals te zien verschillende afmetingen.
Dan kan je vanaf de tekening de maten meten en op die lengtes zaag je dus je boven buis,balhoofd,achter en voorvork ed.Het stuur werd gesmeed om een rondstaal heen om een mooie straal te krijgen.Buigen lukt minder goed.
Als je zover bent kan je in princiepe alles in elkaar zetten dmv te "hechten"
Let op dat alles netjes in lijn staat en dat zeker ook een beetje de verhoudingen kloppen.
Als je het gewenste resultaat denkt te hebben las je alles af(let op vervorming door de hitte)
NB Het zadel heb ik dus uit een brok ijzer gezaagd\geslepen\geveild\geschuurd.Leuk he.
Tevens heb ik bewust gekozen om het geheel niet te gedetailleerd te maken omdat dat weer afbreuk doet aan het geheel.
Te vermelden is dat ik dit fietsje gemaakt heb voor mn vriend die het gevraagd had en wel om het volgende:Zijn zwager de ook wielrende overleed door een noodlottig en droevig bedrijfsongeval en dit fietsje heeft mn vriend op het graf van zn zwager geplaatst.(het is inmiddels even weg ivm het plaatsen van de steen) Het heeft me dus ook heel veel goed gedaan om dit fietsje te maken .
Alleen wil ik wel vermelden dat ik zo,n fiets nooit meer maak omdat deze uniek is voor mij en de nabestaande en ik had hem uiteindelijk liever niet gemaakt,als je begrijpt wat ik bedoel.Toch wilde ik jullie dit kleinood niet onthouden omdat ik er ook mee wil zeggen dat je als wielervrienden ook op deze manier elkaar tot een steun\hulp kan zijn.
Hartelijke groet.Lange Jaap
als geld domineert vervallen alle normen en waarden !
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Dit verhaal maakt het fietsje nog mooier!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Quoten: Origineel geplaatst door langejaap op 11 Februari 2007
Allereerst heb ik een foto genomenvan de pinarello.
Voor de wielen heb ik dus zoals je mss kan zien dunne plakjes buis gezaagd van 1cm dik.Let op: de diameter van die buis bepaald de maten en dus de schaal van het hele fietsje.Dus als je een foto hebt van een fiets meet je op de foto de wielmaat en die vermenigvuldig je net zo vaak tot je op de maat van de gazaagde wielen komt. Als dat bv 8* is dan neem je voor de rest van de fiets alle maten en die vermenigvuldig je dan door 8. Aan de hand van die maten kan je dan de fiets op schaal na gaan tekenen zoals ik gedaan heb(zie foto)
Dan ga je beginnen met materiaal keuzes te bepalen dwz voor de bovenbuis en balhoofd heb je dus verschillende diktes(diameters) ijzer nodig.Ik heb dus voor alles rondstaal gebruikt in, zoals te zien verschillende afmetingen.
Dan kan je vanaf de tekening de maten meten en op die lengtes zaag je dus je boven buis,balhoofd,achter en voorvork ed.Het stuur werd gesmeed om een rondstaal heen om een mooie straal te krijgen.Buigen lukt minder goed.
Als je zover bent kan je in princiepe alles in elkaar zetten dmv te "hechten"
Let op dat alles netjes in lijn staat en dat zeker ook een beetje de verhoudingen kloppen.
Als je het gewenste resultaat denkt te hebben las je alles af(let op vervorming door de hitte)
NB Het zadel heb ik dus uit een brok ijzer gezaagd\geslepen\geveild\geschuurd.Leuk he.
Tevens heb ik bewust gekozen om het geheel niet te gedetailleerd te maken omdat dat weer afbreuk doet aan het geheel.
Te vermelden is dat ik dit fietsje gemaakt heb voor mn vriend die het gevraagd had en wel om het volgende:Zijn zwager de ook wielrende overleed door een noodlottig en droevig bedrijfsongeval en dit fietsje heeft mn vriend op het graf van zn zwager geplaatst.(het is inmiddels even weg ivm het plaatsen van de steen) Het heeft me dus ook heel veel goed gedaan om dit fietsje te maken .
Alleen wil ik wel vermelden dat ik zo,n fiets nooit meer maak omdat deze uniek is voor mij en de nabestaande en ik had hem uiteindelijk liever niet gemaakt,als je begrijpt wat ik bedoel.Toch wilde ik jullie dit kleinood niet onthouden omdat ik er ook mee wil zeggen dat je als wielervrienden ook op deze manier elkaar tot een steun\hulp kan zijn.
Hartelijke groet.Lange Jaap
hartelijk dank voor de uitleg
grtz
Allereerst heb ik een foto genomenvan de pinarello.
Voor de wielen heb ik dus zoals je mss kan zien dunne plakjes buis gezaagd van 1cm dik.Let op: de diameter van die buis bepaald de maten en dus de schaal van het hele fietsje.Dus als je een foto hebt van een fiets meet je op de foto de wielmaat en die vermenigvuldig je net zo vaak tot je op de maat van de gazaagde wielen komt. Als dat bv 8* is dan neem je voor de rest van de fiets alle maten en die vermenigvuldig je dan door 8. Aan de hand van die maten kan je dan de fiets op schaal na gaan tekenen zoals ik gedaan heb(zie foto)
Dan ga je beginnen met materiaal keuzes te bepalen dwz voor de bovenbuis en balhoofd heb je dus verschillende diktes(diameters) ijzer nodig.Ik heb dus voor alles rondstaal gebruikt in, zoals te zien verschillende afmetingen.
Dan kan je vanaf de tekening de maten meten en op die lengtes zaag je dus je boven buis,balhoofd,achter en voorvork ed.Het stuur werd gesmeed om een rondstaal heen om een mooie straal te krijgen.Buigen lukt minder goed.
Als je zover bent kan je in princiepe alles in elkaar zetten dmv te "hechten"
Let op dat alles netjes in lijn staat en dat zeker ook een beetje de verhoudingen kloppen.
Als je het gewenste resultaat denkt te hebben las je alles af(let op vervorming door de hitte)
NB Het zadel heb ik dus uit een brok ijzer gezaagd\geslepen\geveild\geschuurd.Leuk he.
Tevens heb ik bewust gekozen om het geheel niet te gedetailleerd te maken omdat dat weer afbreuk doet aan het geheel.
Te vermelden is dat ik dit fietsje gemaakt heb voor mn vriend die het gevraagd had en wel om het volgende:Zijn zwager de ook wielrende overleed door een noodlottig en droevig bedrijfsongeval en dit fietsje heeft mn vriend op het graf van zn zwager geplaatst.(het is inmiddels even weg ivm het plaatsen van de steen) Het heeft me dus ook heel veel goed gedaan om dit fietsje te maken .
Alleen wil ik wel vermelden dat ik zo,n fiets nooit meer maak omdat deze uniek is voor mij en de nabestaande en ik had hem uiteindelijk liever niet gemaakt,als je begrijpt wat ik bedoel.Toch wilde ik jullie dit kleinood niet onthouden omdat ik er ook mee wil zeggen dat je als wielervrienden ook op deze manier elkaar tot een steun\hulp kan zijn.
Hartelijke groet.Lange Jaap
hartelijk dank voor de uitleg
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!
Inderdaad een heel mooi stukje werk. Vakmanschap.
Het verhaal erachter maakt het inderdaad een uniek project wat absoluut niet voor herhaling vatbaar is. Ik hoop dat je vriend er veel plezier mee beleeft (hoe raar dat ook klinkt) en er veel steun aan heeft.
Het verhaal erachter maakt het inderdaad een uniek project wat absoluut niet voor herhaling vatbaar is. Ik hoop dat je vriend er veel plezier mee beleeft (hoe raar dat ook klinkt) en er veel steun aan heeft.
"Try not. Do or do not......there is no try"