Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

miniatuurtje,

langejaap
Forum-lid

langejaap 11 feb 2007 14:11

Poosje geleden een miniatuur gemaakt en schaal overgenomen van mn droomfiets. Resultaat zie foto.
als geld domineert vervallen alle normen en waarden !

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 11 feb 2007 14:33

Leuk gedaan, en het gewicht i.v.m met de UCI norm??
Goede wielen, de oplossing voor spaakbreuk!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

jonytj
Forum-lid

jonytj 11 feb 2007 16:48

zeer mooi kan je miss eens beschrijven hoe je het doet ?
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

langejaap
Forum-lid

langejaap 11 feb 2007 19:10

Allereerst heb ik een foto genomenvan de pinarello.
Voor de wielen heb ik dus zoals je mss kan zien dunne plakjes buis gezaagd van 1cm dik.Let op: de diameter van die buis bepaald de maten en dus de schaal van het hele fietsje.Dus als je een foto hebt van een fiets meet je op de foto de wielmaat en die  vermenigvuldig je net zo vaak tot je op de maat van de gazaagde wielen komt. Als dat bv 8* is dan neem je voor de rest van de fiets alle maten en die vermenigvuldig je dan door 8. Aan de hand van die maten kan je dan de fiets op schaal na gaan tekenen zoals ik gedaan heb(zie foto)
Dan ga je beginnen met materiaal keuzes te bepalen dwz voor de bovenbuis en balhoofd heb je dus verschillende diktes(diameters) ijzer nodig.Ik heb dus voor alles rondstaal gebruikt in, zoals te zien verschillende afmetingen.
Dan kan je vanaf de tekening de maten meten en op die lengtes zaag je dus je boven buis,balhoofd,achter en voorvork ed.Het stuur werd gesmeed om een rondstaal heen om een mooie straal te krijgen.Buigen lukt minder goed.
Als je zover bent kan je in princiepe alles in elkaar zetten dmv te "hechten"
Let op dat alles netjes in lijn staat en dat zeker ook een beetje de verhoudingen kloppen.
Als je het gewenste resultaat denkt te hebben las je alles af(let op vervorming door de hitte)

NB Het zadel heb ik dus uit een brok ijzer gezaagd\geslepen\geveild\geschuurd.Leuk he.
Tevens heb ik bewust gekozen om het geheel niet te gedetailleerd te maken omdat dat weer afbreuk doet aan het geheel.
Te vermelden is dat ik dit fietsje gemaakt heb voor mn vriend die het gevraagd had en wel om het volgende:Zijn zwager de ook wielrende overleed door een noodlottig en droevig bedrijfsongeval en dit fietsje heeft mn vriend op het graf van zn zwager geplaatst.(het is inmiddels even weg ivm het plaatsen van de steen) Het heeft me dus ook heel veel goed gedaan om dit fietsje te maken .
Alleen wil ik wel vermelden dat ik zo,n fiets nooit meer maak omdat deze uniek is voor mij en de nabestaande en ik had hem uiteindelijk liever niet gemaakt,als je begrijpt wat ik bedoel.Toch wilde ik jullie dit kleinood niet onthouden omdat ik er ook mee wil zeggen dat je als wielervrienden ook op deze manier elkaar tot een steun\hulp kan zijn.
Hartelijke groet.Lange Jaap

composite
Forum-lid

composite 11 feb 2007 19:27

Pinarello's hebben toch een gegolfde nda voorvork.......?????
Gang is alles!!

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 11 feb 2007 19:29

Dit verhaal maakt het fietsje nog mooier!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

jonytj
Forum-lid

jonytj 11 feb 2007 19:35

Quoten: Origineel geplaatst door langejaap op 11 Februari 2007

Allereerst heb ik een foto genomenvan de pinarello.
Voor de wielen heb ik dus zoals je mss kan zien dunne plakjes buis gezaagd van 1cm dik.Let op: de diameter van die buis bepaald de maten en dus de schaal van het hele fietsje.Dus als je een foto hebt van een fiets meet je op de foto de wielmaat en die  vermenigvuldig je net zo vaak tot je op de maat van de gazaagde wielen komt. Als dat bv 8* is dan neem je voor de rest van de fiets alle maten en die vermenigvuldig je dan door 8. Aan de hand van die maten kan je dan de fiets op schaal na gaan tekenen zoals ik gedaan heb(zie foto)
Dan ga je beginnen met materiaal keuzes te bepalen dwz voor de bovenbuis en balhoofd heb je dus verschillende diktes(diameters) ijzer nodig.Ik heb dus voor alles rondstaal gebruikt in, zoals te zien verschillende afmetingen.
Dan kan je vanaf de tekening de maten meten en op die lengtes zaag je dus je boven buis,balhoofd,achter en voorvork ed.Het stuur werd gesmeed om een rondstaal heen om een mooie straal te krijgen.Buigen lukt minder goed.
Als je zover bent kan je in princiepe alles in elkaar zetten dmv te "hechten"
Let op dat alles netjes in lijn staat en dat zeker ook een beetje de verhoudingen kloppen.
Als je het gewenste resultaat denkt te hebben las je alles af(let op vervorming door de hitte)

NB Het zadel heb ik dus uit een brok ijzer gezaagd\geslepen\geveild\geschuurd.Leuk he.
Tevens heb ik bewust gekozen om het geheel niet te gedetailleerd te maken omdat dat weer afbreuk doet aan het geheel.
Te vermelden is dat ik dit fietsje gemaakt heb voor mn vriend die het gevraagd had en wel om het volgende:Zijn zwager de ook wielrende overleed door een noodlottig en droevig bedrijfsongeval en dit fietsje heeft mn vriend op het graf van zn zwager geplaatst.(het is inmiddels even weg ivm het plaatsen van de steen) Het heeft me dus ook heel veel goed gedaan om dit fietsje te maken .
Alleen wil ik wel vermelden dat ik zo,n fiets nooit meer maak omdat deze uniek is voor mij en de nabestaande en ik had hem uiteindelijk liever niet gemaakt,als je begrijpt wat ik bedoel.Toch wilde ik jullie dit kleinood niet onthouden omdat ik er ook mee wil zeggen dat je als wielervrienden ook op deze manier elkaar tot een steun\hulp kan zijn.
Hartelijke groet.Lange Jaap

hartelijk dank voor de uitleg
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

langejaap
Forum-lid

langejaap 11 feb 2007 19:52

Quoten: Origineel geplaatst door Composite op 11 Februari 2007

Pinarello's hebben toch een gegolfde nda voorvork.......?????

Ik heb stiekum de vork van een c 50 genomen

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 11 feb 2007 21:37

wow, zwaar onder de indruk jaap.. schitterend staalte vakwerk.. gefeliciteerd met je schitterende projectje.. knap werk

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 11 feb 2007 22:47

Inderdaad een heel mooi stukje werk. Vakmanschap.
Het verhaal erachter maakt het inderdaad een uniek project wat absoluut niet voor herhaling vatbaar is. Ik hoop dat je vriend er veel plezier mee beleeft (hoe raar dat ook klinkt) en er veel steun aan heeft.
"Try not. Do or do not......there is no try"

poets
Forum-lid

Gebruikersavatar poets 11 feb 2007 23:07

zowel het gebaar als het werkstuk zijn heel mooi,schitterend !!!

Plaats reactie