rij je juist als toerist (denk het vermits 25 per uur ) of rij je ook koersen
grtz jony
23 mm vs 25 mm
Bredere banden hebben minder weerstand. Ze vangen echter ook meer wind. Dus bij hogere snelheden zijn 23 mm banden iets 'sneller'. Waar het breukpunt zit, zou ik niet kunnen zeggen. Of je hier in de praktijk iets van merkt? Ik denk het niet. Waar je wel wat van merkt is het iets hogere comfort van bredere banden.
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 14 Februari 2007
Bredere banden hebben minder weerstand. Ze vangen echter ook meer wind. Dus bij hogere snelheden zijn 23 mm banden iets 'sneller'. Waar het breukpunt zit, zou ik niet kunnen zeggen. Of je hier in de praktijk iets van merkt? Ik denk het niet. Waar je wel wat van merkt is het iets hogere comfort van bredere banden.
Dat geldt alleen bij gelijke spanning....
Bredere banden hebben minder weerstand. Ze vangen echter ook meer wind. Dus bij hogere snelheden zijn 23 mm banden iets 'sneller'. Waar het breukpunt zit, zou ik niet kunnen zeggen. Of je hier in de praktijk iets van merkt? Ik denk het niet. Waar je wel wat van merkt is het iets hogere comfort van bredere banden.
Dat geldt alleen bij gelijke spanning....
Quote: Origineel geplaatst door SpEric op 14 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 14 Februari 2007Bredere banden hebben minder weerstand. Ze vangen echter ook meer wind. Dus bij hogere snelheden zijn 23 mm banden iets 'sneller'. Waar het breukpunt zit, zou ik niet kunnen zeggen. Of je hier in de praktijk iets van merkt? Ik denk het niet. Waar je wel wat van merkt is het iets hogere comfort van bredere banden. Dat geldt alleen bij gelijke spanning....
Tegenwoordig heb je een redelijke selectie 25 en 28mm banden die een behoorlijke bandenspanning aankunnen.
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 14 Februari 2007Bredere banden hebben minder weerstand. Ze vangen echter ook meer wind. Dus bij hogere snelheden zijn 23 mm banden iets 'sneller'. Waar het breukpunt zit, zou ik niet kunnen zeggen. Of je hier in de praktijk iets van merkt? Ik denk het niet. Waar je wel wat van merkt is het iets hogere comfort van bredere banden. Dat geldt alleen bij gelijke spanning....
Tegenwoordig heb je een redelijke selectie 25 en 28mm banden die een behoorlijke bandenspanning aankunnen.
Quoten: Origineel geplaatst door Ultra_Ivo op 14 Februari 2007
Tegenwoordig heb je een redelijke selectie 25 en 28mm banden die een behoorlijke bandenspanning aankunnen.
Is er een natuurkundige berekening mogelijk waarmee je de theoretische verschillen tussen 23, 25 en 28 mm versie van dezelfde band in kaart kunt brengen bij dezelfde druk in de band?
Ik bedoel dan rolweerstand, luchtweerstand etc. en dat dan voor 6, 7, 8 en 9 bar bijvoorbeeld. E.e.a. uiteraard ook nog eens bij verschillende snelheden. Wellicht leuke eindexamenvraag Natuurkunde?
Ik ga overigens zelf dit wegseizoen op 25mm Conti GP4000 bandjes rijden als probeersel. Ben benieuwd of ik verschil zal merken.
Tegenwoordig heb je een redelijke selectie 25 en 28mm banden die een behoorlijke bandenspanning aankunnen.
Is er een natuurkundige berekening mogelijk waarmee je de theoretische verschillen tussen 23, 25 en 28 mm versie van dezelfde band in kaart kunt brengen bij dezelfde druk in de band?
Ik bedoel dan rolweerstand, luchtweerstand etc. en dat dan voor 6, 7, 8 en 9 bar bijvoorbeeld. E.e.a. uiteraard ook nog eens bij verschillende snelheden. Wellicht leuke eindexamenvraag Natuurkunde?
Ik ga overigens zelf dit wegseizoen op 25mm Conti GP4000 bandjes rijden als probeersel. Ben benieuwd of ik verschil zal merken.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nee rolweerstand is niet zomaar een formule voor te maken. Dit komt vooral omdat het nog al afhankelijk is van de ondergrond. Op een perfecte ondergrond als bijv de Piste kan je best met 16 bar in tubes rijden om een zo laag mogelijk rolweerstand te hebben, maar op een asfalt weg is je rolweerstand met zoveel druk dan juist weer veel hoger dan met gewoon 8 bar in hetzelfde bandje.
Bredere banden kan je met minder lucht rijden zonder een grotere kans op stootlek (voor op de kasseien bijvoorbeeld). Als je tochten als Ronde van Vlaanderen en helemaal Parijs Roubaix gaat rijden en je moet bandjes kopen zou ik zeker de 25 mm versie kopen. Maar als ik RvV zou rijden ga ik er niet apart bandjes voor kopen, zolang je hard over de kasseien rijdt gaat het toch prima.
Bredere banden kan je met minder lucht rijden zonder een grotere kans op stootlek (voor op de kasseien bijvoorbeeld). Als je tochten als Ronde van Vlaanderen en helemaal Parijs Roubaix gaat rijden en je moet bandjes kopen zou ik zeker de 25 mm versie kopen. Maar als ik RvV zou rijden ga ik er niet apart bandjes voor kopen, zolang je hard over de kasseien rijdt gaat het toch prima.
In het mei-nummer van 2003 testte Fiets 16 bandjes. Allemaal 23mm-banden op eentje na: de 25mm Michelin Pro Race. Hier een tweetal citaten...
Ook in deze test wilden we aantonen dat een bredere band een lagere rolweerstaand heeft dan een smallere. nze verbazing was groot toen bleek dat juist de 25mm Pro Race iets zwaarder loopt (slechts 0,8watt) dan de 23mm uitvoering. Bij nader onderzoek bleek dat de smallere band geen profiel heeft, en de brede wel. Belangrijker is dat bij de 25mm-versie de anti-leklaag over het gehele oppervlak van het karkas loopt (dus ook over de wangen), terwijl hij bij de 23mm-versie alleen op het loopvlak zit. Voordeel van deze constructie is dat het bredere model minder snel een stootlek oploopt. Dat maakt deze band ideaal voor ritjes over slechte ondergrond, zoals kasseien.
Conclusie: Van de zestien banden uit deze test zijn beide Michelin Pro Race-banden de beste keus. Wanneer een laag gewicht belangrijk is, komt de 23mm-versie (226 gram) het eerst in aanmerking. Zo niet, dan is de Pro Race 25mm (271 gram) de beste uit de test.
Ook in deze test wilden we aantonen dat een bredere band een lagere rolweerstaand heeft dan een smallere. nze verbazing was groot toen bleek dat juist de 25mm Pro Race iets zwaarder loopt (slechts 0,8watt) dan de 23mm uitvoering. Bij nader onderzoek bleek dat de smallere band geen profiel heeft, en de brede wel. Belangrijker is dat bij de 25mm-versie de anti-leklaag over het gehele oppervlak van het karkas loopt (dus ook over de wangen), terwijl hij bij de 23mm-versie alleen op het loopvlak zit. Voordeel van deze constructie is dat het bredere model minder snel een stootlek oploopt. Dat maakt deze band ideaal voor ritjes over slechte ondergrond, zoals kasseien.
Conclusie: Van de zestien banden uit deze test zijn beide Michelin Pro Race-banden de beste keus. Wanneer een laag gewicht belangrijk is, komt de 23mm-versie (226 gram) het eerst in aanmerking. Zo niet, dan is de Pro Race 25mm (271 gram) de beste uit de test.
Als Fiets met een waarde voor rolweerstand kan komen, is er blijkbaar toch iets uit te rekenen?
Rolweerstand op een bijv. perfect gladde ondergrond kan toch voor zowel een 23 als 25 mm band bij verschillende snelheid- en luchtdruk combi's worden bepaald? Ik ben absoluut niet goed thuis in de natuurkunde, maar mijn intuitie zegt toch dat dit mogelijk moet zijn. Ik ben immers op zoek naar een theoretische waarde. Uiteraard is dat iets anders dan de praktijk waar idd nooit sprake zal zijn van een identieke ondergrond.
Rolweerstand op een bijv. perfect gladde ondergrond kan toch voor zowel een 23 als 25 mm band bij verschillende snelheid- en luchtdruk combi's worden bepaald? Ik ben absoluut niet goed thuis in de natuurkunde, maar mijn intuitie zegt toch dat dit mogelijk moet zijn. Ik ben immers op zoek naar een theoretische waarde. Uiteraard is dat iets anders dan de praktijk waar idd nooit sprake zal zijn van een identieke ondergrond.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Quote: Origineel geplaatst door Niklas2 op 14 Februari 2007
Als Fiets met een waarde voor rolweerstand kan komen, is er blijkbaar toch iets uit te rekenen?Rolweerstand op een bijv. perfect gladde ondergrond kan toch voor zowel een 23 als 25 mm band bij verschillende snelheid- en luchtdruk combi's worden bepaald? Ik ben absoluut niet goed thuis in de natuurkunde, maar mijn intuitie zegt toch dat dit mogelijk moet zijn. Ik ben immers op zoek naar een theoretische waarde. Uiteraard is dat iets anders dan de praktijk waar idd nooit sprake zal zijn van een identieke ondergrond.
Fiets heeft bij mijn weten getest met de meet-installaties van Schwalbe en Continental.
Als Fiets met een waarde voor rolweerstand kan komen, is er blijkbaar toch iets uit te rekenen?Rolweerstand op een bijv. perfect gladde ondergrond kan toch voor zowel een 23 als 25 mm band bij verschillende snelheid- en luchtdruk combi's worden bepaald? Ik ben absoluut niet goed thuis in de natuurkunde, maar mijn intuitie zegt toch dat dit mogelijk moet zijn. Ik ben immers op zoek naar een theoretische waarde. Uiteraard is dat iets anders dan de praktijk waar idd nooit sprake zal zijn van een identieke ondergrond.
Fiets heeft bij mijn weten getest met de meet-installaties van Schwalbe en Continental.
Motta