Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

afstand zadel stuur

beer
Forum-lid

beer 11 mar 2007 20:56

Na jaren op de mountainbike ben ik nu overgestapt op een racefiets. Na de eerste rondjes heb ik het gevoel dat ik erg ver naar voren moet zitten om bij mijn stuur te komen. Misschien is het een kwestie van wennen. Zijn er vuistregels voor de afstand stuur-zadel? Of is het gewoon een kwestie van "voelt het goed?" Complicerende factor is dat ik met bijna twee meter vast niet helemaal in de standaard tabellen pas. Graag jullie advies!
De beer gaat los!

simen
Forum-lid

simen 11 mar 2007 22:43

Stel hem eender af als je mtb.
Dan heb je een goed uitgangspunt zonder in allerlei lichamelijke klachten te vervallen.
Gewoon achterwiel tegen de muur en alles vanaf de muur gemeten eender afstellen.
Hou wel rekening met de lengteverschillen van de achterbrug.
Succes op het asfalt.
Zij is ook tegen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2007 22:52

Dat lijkt me helemaal geen goed plan, want op een racefiets hoor je een andere houding te hebben dan op een mtb. Bij een mtb staat je zadel bijv veel meer naar voren dan op de racefiets. De geometriën zijn zeker niet zo maar te vergelijken.
De afstand van zadel tot stuur is echter vaak juist op de mtb langer dan op de racefiets. Zo van achter een computer is het erg lastig om te bezien of er iets mis is met je houding op de racefiets of dat het gewoon een kwestie van wennen is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

simen
Forum-lid

simen 11 mar 2007 23:01

Daar heb je gelijk in maar je moet beginnen in de houding die je gewend bent op de vorige fiets.
Anders krijg je gemakkelijk klachten .
Spieren en pezen zijn al goed getraind en daar op ingesteld en dus sneller overbelast in een andere houding.
Tevens is de uithouding dan ook geen remmende factor,zoals een beginnende sporter dat wel heeft.
Zij is ook tegen

Plaats reactie