Hallo,
Ik heb onlangs een racefiets gekocht. Nu vroeg ik mij af wat de beste manier is om deze te onderhouden. Sowieso regelmatig schoonmaken met water en een sopje lijkt me logisch. Maar ik dacht te hebben gehoord dat ik voor de ketting siliconenspray moet gebruiken. Klopt dit? Is is iets anders beter?
Alvast bedankt voor de reactie(s).
Sebas
onderhoud?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5636
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Niet met silliconenspray, maar met teflonspray!Ook zijn er heel veel speciale smeermiddeltjes op de markt, maar daar heeft een ieder weer zo zijn eigen voorkeur in.
Hier vind je nog wat info over de ketting en het smeren ervan.
Hoewel ik me in dit smeeradvies niet kan vinden!, de eisen overigens weer wel, toch even de link:
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Hier vind je nog wat info over de ketting en het smeren ervan.
Hoewel ik me in dit smeeradvies niet kan vinden!, de eisen overigens weer wel, toch even de link:
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik heb pas geleden heel wat topics over kettingen schoonmaken gelezen.
Mijn conclusie was dat als je het jezelf niet te moeilijk wilt maken poets je de ketting en casette en voorbladen met een tot met wd 40 of andere niet te vette kruipolie. dan veeg je hem weer goed droog zodat hij niet te vet meer is en het vuil er af is.
Dan doe je op elk busje van de ketting een klein drupje dikke olie. Teflon-achtige olie is natuurlijk fijn tegen het water, maar er waren ook mensen die gewoon met motorolie of kettingzaagolie smeerden.
Dan moest je dat er volgens mij een tijdje op laten zitten zodat het goed in de ketting trekt. Daarna het teveel aan olie dat aan de ketting plakt er af vegen met een tot zodat hij geen vuil aan trekt.
ZO heb ik het de afgelopen keer gedaan en het werkt tot nu toe nog prima. Ook de ketting van ons pap zen fiets en die is na die poetsbeurt opgehouden met piepen wat hij daarvoor nog wel wat deed.
Mijn conclusie was dat als je het jezelf niet te moeilijk wilt maken poets je de ketting en casette en voorbladen met een tot met wd 40 of andere niet te vette kruipolie. dan veeg je hem weer goed droog zodat hij niet te vet meer is en het vuil er af is.
Dan doe je op elk busje van de ketting een klein drupje dikke olie. Teflon-achtige olie is natuurlijk fijn tegen het water, maar er waren ook mensen die gewoon met motorolie of kettingzaagolie smeerden.
Dan moest je dat er volgens mij een tijdje op laten zitten zodat het goed in de ketting trekt. Daarna het teveel aan olie dat aan de ketting plakt er af vegen met een tot zodat hij geen vuil aan trekt.
ZO heb ik het de afgelopen keer gedaan en het werkt tot nu toe nog prima. Ook de ketting van ons pap zen fiets en die is na die poetsbeurt opgehouden met piepen wat hij daarvoor nog wel wat deed.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 08 okt 2006 00:26
voor het schoonmaken kan je ook je ketting eraf halen en dan in de wasbenzine leggen en uitweken dan goed afspoelen onder de kraan en goed droog maken dan insmeren met de teflon achtige olie dit is de ruige kant
een andere optie is gewoon het vuil eraf halen en dan weer insmeren natuurlijk doormiddel van wat water met bijv. dreft en een borsteltje en dan weer afspoelen met water en afdrogen met een doek en dan weer insmeren deze versie doe ik alleen als het geregend heeft en als de ketting echt vuil is
zolang dit niet het geval is doe ik niks behalve een beetje bij smeren
een andere optie is gewoon het vuil eraf halen en dan weer insmeren natuurlijk doormiddel van wat water met bijv. dreft en een borsteltje en dan weer afspoelen met water en afdrogen met een doek en dan weer insmeren deze versie doe ik alleen als het geregend heeft en als de ketting echt vuil is
zolang dit niet het geval is doe ik niks behalve een beetje bij smeren
Quoten: Origineel geplaatst door siroccomistral op 19 Maart 2007
voor het schoonmaken kan je ook je ketting eraf halen en dan in de wasbenzine leggen en uitweken dan goed afspoelen onder de kraan en goed droog maken dan insmeren met de teflon achtige olie dit is de ruige kant
Is het niet zo dat je op die manier, dus het uitweken in wasbenzine, de ketting helemaal droog maakt? Al het smeermiddel in de ketting gaat dan weg. VOlgens de geleerde zou je dat alleen mogen doen wanneer je de ketting daarna weer uitkookt in een pan kettingvet, anders krijg je het smeermiddel nooit meer goed in de ketting.
Met kruipolie laat het vuil ook los en kruipolie is olie, dus niet slecht voor de ketting. Als je met de wasbenzine manier ergens niet smeert zit er dus echt niks, als je met kruipolie hebt gepoetst zit er iig nog kruipolie die nog een beetje smeert.
Ik wil niet jouw poetsmethode veranderen ofzo, maar over uitweken met ontvetter zoals wasbenzine zijn de meeste nogal huiverig.
voor het schoonmaken kan je ook je ketting eraf halen en dan in de wasbenzine leggen en uitweken dan goed afspoelen onder de kraan en goed droog maken dan insmeren met de teflon achtige olie dit is de ruige kant
Is het niet zo dat je op die manier, dus het uitweken in wasbenzine, de ketting helemaal droog maakt? Al het smeermiddel in de ketting gaat dan weg. VOlgens de geleerde zou je dat alleen mogen doen wanneer je de ketting daarna weer uitkookt in een pan kettingvet, anders krijg je het smeermiddel nooit meer goed in de ketting.
Met kruipolie laat het vuil ook los en kruipolie is olie, dus niet slecht voor de ketting. Als je met de wasbenzine manier ergens niet smeert zit er dus echt niks, als je met kruipolie hebt gepoetst zit er iig nog kruipolie die nog een beetje smeert.
Ik wil niet jouw poetsmethode veranderen ofzo, maar over uitweken met ontvetter zoals wasbenzine zijn de meeste nogal huiverig.
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 24 jan 2007 18:12
Als je ketting echt goor is kan je wel na al de rituelen met ontvetter e.d. met een doekje wasbenzine over je ketting gaan. Zou het er niet zo snel inleggen. Met doekje (en 600x met pijpenrager door je ketting) wordt'ie ook wel schoon. Ice Wax erop en zolang het droog blijft loopt'ie perfect. Bij regen teflon erbij en je bent weer goed voor 220km.