sion
-
- Forum-lid
hey iedereen
ik ga deze zomer op vakantie 20km ten oosten van sion. en nu vroeg ik me af of iemand leuke beklimmingen weet daar in de buurt. of een site waar je leuke routes kunt vinden in zuid zwitserland.
groetjes marc
ik ga deze zomer op vakantie 20km ten oosten van sion. en nu vroeg ik me af of iemand leuke beklimmingen weet daar in de buurt. of een site waar je leuke routes kunt vinden in zuid zwitserland.
groetjes marc
Wellicht kun je de Simplonpass doen. Deze was afgelopen jaar ook in de ronde van Italie opgenomen. Het eerste gedeelte van deze pas is het leukste. Tegen het einde zijn er allemaal galerijen waardoor verlichting voor achteropkomend verkeer wel aan te raden is.
Vanuit Brig kun je ook via Stalden naar Moosalp. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste beklimmingen. Smal wegdek, weinig verkeer en fantastisch uitzicht op besneeuwde alpenreuzen. Moosalp kun je trouwens van meerdere kanten beklimmen. Leukste is dat het een pas is en van de ene kant ophoog kunt en de andere omlaag.
Andere aanraders die enkele via dezelfde weg heen-terug te doen zijn : Turtmantal en Lotchentall. Bij Lotchentall moet je niet de tunnel nemen maar de "oude" weg die verboden is voor auto's.
Vanuit Brig kun je ook via Stalden naar Moosalp. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste beklimmingen. Smal wegdek, weinig verkeer en fantastisch uitzicht op besneeuwde alpenreuzen. Moosalp kun je trouwens van meerdere kanten beklimmen. Leukste is dat het een pas is en van de ene kant ophoog kunt en de andere omlaag.
Andere aanraders die enkele via dezelfde weg heen-terug te doen zijn : Turtmantal en Lotchentall. Bij Lotchentall moet je niet de tunnel nemen maar de "oude" weg die verboden is voor auto's.
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL
Cube LTD SL
-
- Forum-lid
hey bedankt voor je reactie. klinkt veel belovend.
maar wat bedoel je met verlichting achter nodig? en kun je ergens online de routes vinden of spreekt het voor zich als ik bij de plaatselijke vvv een kaart koop?
groetjes marc
maar wat bedoel je met verlichting achter nodig? en kun je ergens online de routes vinden of spreekt het voor zich als ik bij de plaatselijke vvv een kaart koop?
groetjes marc
Op de simplonpas is het nogal druk (ook vrachtwagens enzo). Hierdoor is het goed dat je in de galerijen (soort tunnels) zichtbaar bent.
Kijk eens op internet (www.myswitserland.com). Hier kun je in de regio Wallis diverse spullen bestellen. Ook overzichtskaarten. Deze heb je binnen no-time gratis in huis.
Kijk eens op internet (www.myswitserland.com). Hier kun je in de regio Wallis diverse spullen bestellen. Ook overzichtskaarten. Deze heb je binnen no-time gratis in huis.
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Cube LTD SL
Cube LTD SL
Het Rhône-dal heeft tal van mooie zijvalleien, maar veel van de mooiste ervan lopen dood: Zermatt, Saasertal, Val d'Hérens, Val d'Anniviers... Naast de reeds vermelde Simplonpas en Lötschental is ook de Furkapass (oostwaarts richting Andermatt) zeer de moeite; richting Martigny valt er wel een lusje te maken op secundaire wegen rond Verbier, vlak boven Sierre is het goed klimmen naar Crans/Montana, en boven Brig heb je een stevige klim je naar Bettmeralp.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid
hey allemaal bedankt voor jullie reacties. als ik dit zo hoor kan ik iedere dag wel weer een nieuwe mooie route maken.
groetjes marc
groetjes marc
Als je toch al richting de Furka pas gaat, kan ik je de nufenenpas eigenlijk nog meer aanraden. Als je vanuit SIon komt moet je hier trouwens wel eerst met de auto naar toe.
(ik ben er afgelopen zomer vanuit Breiten, vlakbij het eerder genoemde bettmeralp, naar toe gefietst en dat eerste stuk verkeek ik me behoorlijk op. Het rhonedal loop daar behoorlijk stijl op richting het oosten en is dus al een klim opzich)
De Nufenenpas ligt vlak bij de furka en is net wat langer en stijler en persoonlijk vind ik die wat rustiger en mooier. Mocht je er helemaal voor willen gaan dan kan je proberen de nufenen, gotthard en furkapas op 1 dag in een ronje te fietsen (wil ik dit jaar ook doen)
zie: http://trail.motionbased.com/trail/activity/207919
succes
(ik ben er afgelopen zomer vanuit Breiten, vlakbij het eerder genoemde bettmeralp, naar toe gefietst en dat eerste stuk verkeek ik me behoorlijk op. Het rhonedal loop daar behoorlijk stijl op richting het oosten en is dus al een klim opzich)
De Nufenenpas ligt vlak bij de furka en is net wat langer en stijler en persoonlijk vind ik die wat rustiger en mooier. Mocht je er helemaal voor willen gaan dan kan je proberen de nufenen, gotthard en furkapas op 1 dag in een ronje te fietsen (wil ik dit jaar ook doen)
zie: http://trail.motionbased.com/trail/activity/207919
succes
-
- Forum-lid
hey ik had nog eens gekeken naar de simplonpas. daar ligt de E62. rij je daarop of is een fietspad die er paralel aan ligt?
groetjes marc
groetjes marc
De E62? Is dat de spoorwegtunnel of zo? De oude weg (ze zijn een nieuwe aan het aanleggen geloof ik) is immers maar een klein baantje - maar in de zomermaanden wel erg druk!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Op de link hieronder is het goed te zien, die E 62 is gewoon de grote weg. Aan de zwitserse kan is dit een hele brede goed onderhouden brede weg met op de meeste punten 3 banen (2 naar boven 1 naar beneden). Aan de zwisterse kant zijn op dit moment (heb hem met kerst nog gezien) geen werkzaamheden en volgens mij aan de italiaanse kant ook niet.
Aan die italiaanse kan is de weg wel aannemelijk smaller en minder onderhouden (al is dat de laatste jaren wel enorm verbeterd)
http://maps.google.com/maps?q=http://tr ... ues=860146
Aan die italiaanse kan is de weg wel aannemelijk smaller en minder onderhouden (al is dat de laatste jaren wel enorm verbeterd)
http://maps.google.com/maps?q=http://tr ... ues=860146