Bracket tappen
- de zwarten
- Forum-lid HC
als je er gewoon de as in- en uithaalt, mag dat geen probleem zijn, het is pas als je een nieuw frame opbouwt... Sowieso geven mijns inziens klassieke asjes minder problemen dan die met buitenliggende lagers.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®-
maartentjes
- Forum-lid
Als de as al in je frame zit, hoef je in principe niet te tappen.
Daarnaast is het niet bij ieder frame nodig om de draad na te tappen. Altijd gewoon rustig met de hand proberen, gaat dit als snel stroef --> natappen.
Daarnaast is het niet bij ieder frame nodig om de draad na te tappen. Altijd gewoon rustig met de hand proberen, gaat dit als snel stroef --> natappen.
Ik zit net met hetzelfde probleem. Ik wil zelf mijn frame gaan opbouwen met een campa groep, en op de handleiding bij de cranks staat dat je de draad moet natappen, en het frame afvlakken. Probleem is dat ik nergens op internet de geschikte tools (Campagnolo UT-BB041 en UT-BB051) kan vinden om dat te doen. Iemand ideeën/suggesties hoe ik dat best kan aanpakken? Dank je wel!
Oh ja, het gaat om een scott CR1. Ik heb net in een andere post van sharkman gezien dat bij scott frames de bracketpot in de fabriek wordt afgevlakt en je dit dus niet meer zelf moet doen?
Oh ja, het gaat om een scott CR1. Ik heb net in een andere post van sharkman gezien dat bij scott frames de bracketpot in de fabriek wordt afgevlakt en je dit dus niet meer zelf moet doen?
@warmong : Die draadtap(pen) en vlakfrees zelf aanschaffen voor die ene keer? Lijkt me nogal in de papieren te lopen, ik schat zo'n 400 papieren. Ik zou bij een goede FM laten tappen en frezen wanneer dat nog nodig blijkt.
Alles internet is ook niet alles...
Alles internet is ook niet alles...
Fiets... ook eens 11 speed!
Tappen smappen. Eerst gewoon proberen, al dan niet met wat kracht (mits je je draad niet de vernieling in helpt).
my 2 centjes
my 2 centjes
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)
@oyah: alles internet is zeker niet alles, maar aan fietsen prullen is nu eenmaal 1 van mijn hobby's. Dus ik dacht dat het wel leuk zou zijn om die zelf in elkaar te prutsen. Is ook een uitdaging.
Ik ga de tap- en freesset van park tools inderdaad niet aanschaffen, zou wat te duur zijn. Ik ga gewoon proberen aan een tap te geraken voor die draad. Voor de rest zou dat wel moeten lukken denk ik.
Bedankt voor de reacties!
Ik ga de tap- en freesset van park tools inderdaad niet aanschaffen, zou wat te duur zijn. Ik ga gewoon proberen aan een tap te geraken voor die draad. Voor de rest zou dat wel moeten lukken denk ik.
Bedankt voor de reacties!
warmong schreef:....op de handleiding bij de cranks staat dat je de draad moet natappen, en het frame afvlakken......
natappen: begrijp ik, heb er zelfs het tool (Cyclus) voor...
maar kan iemand mij please "afvlakken" :
- wat concreter omschrijven ?
- uitleggen waarom dit nu zo belangrijk is ?
- vertellen welk tool je daarvoor nodig hebt ?
Afvlakken wil zeggen: de zijkanten van het brackethuis (ook wel bracketpot) helemaal egaal maken. Soms zit er nog lak op, deze wordt bij het vlakken verwijderd.
Waarom is dit belangrijk: indien dit niet geheel egaal is komen buitenboordlagers niet helemaal recht op het brackethuis. Daardoor zitten ze (een beetje) scheef en gaan ze kraken. Bovendien lopen ze niet mooi en slijten ze snel. Je hebt hier een speciale tool voor nodig, die lijkt op een balhoofdpers. (foto)
Bijna alle nieuwe frames zijn al af-fabriek gevlakt trouwens. Je kunt het risico nemen door niet te vlakken (zelf deed ik dit ooit), maar dan krijg je vaak toch problemen. Het kostte mij uiteindelijk een setje nieuwe lagers. Op zichzelf het geld niet maar toch zonde!!
Waarom is dit belangrijk: indien dit niet geheel egaal is komen buitenboordlagers niet helemaal recht op het brackethuis. Daardoor zitten ze (een beetje) scheef en gaan ze kraken. Bovendien lopen ze niet mooi en slijten ze snel. Je hebt hier een speciale tool voor nodig, die lijkt op een balhoofdpers. (foto)
Bijna alle nieuwe frames zijn al af-fabriek gevlakt trouwens. Je kunt het risico nemen door niet te vlakken (zelf deed ik dit ooit), maar dan krijg je vaak toch problemen. Het kostte mij uiteindelijk een setje nieuwe lagers. Op zichzelf het geld niet maar toch zonde!!
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Met cartidge assen was niet vlakken zelden een probleem. Met de Ultratorque schalen en alle andere oversized buitenboord lagers is het minste hoogteverschil vaak al funest (minimaal kraakgeluiden). Naast het verwijderen van bramen/verfresten realiseer je met vlakken ook twee bracketzijden die paralel aan elkaar lopen.
Er komen steeds meer frames die af fabriek zeer matig zijn afgewerkt dus dit soort werkzaamheden wordt steeds belangrijker.
Overigens bij een CR1 is het niet nodig die komt al montageklaar uit de fabriek (aangezien ze zelf voornamelijk kant en klare fietsen leveren zou dit ook niet echt handig zijn voor de eigen afmontage).
Er komen steeds meer frames die af fabriek zeer matig zijn afgewerkt dus dit soort werkzaamheden wordt steeds belangrijker.
Overigens bij een CR1 is het niet nodig die komt al montageklaar uit de fabriek (aangezien ze zelf voornamelijk kant en klare fietsen leveren zou dit ook niet echt handig zijn voor de eigen afmontage).
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
Ja, cyclus is goed voor een hobbyist en betaalbaar.
Je hebt wel twee types van bracketfrezen, de gewone versie en de profi versie. Ik spreek hier nu wel over de natapfrezen. De vlakfrees is maar één type.
Ik heb de 2007 catalogus elektronisch, als het je interesseert dan post ik hem wel even.
Heb ook eens ergens op tweedehands of iets dergelijks een adres gevonden die alles van cyclus kon leveren aan treffelijke prijzen. Als je wil dan kan ik het nog wel ergens terugvinden.
Wat het zelf sleutelen betreft: gewoon doen, de ervaring komt wel. Ik heb nu reeds een aantal fietsen gemonteerd en dat lukt nu zeer goed. Ergens advies nodig, roep gerust.
Je hebt wel twee types van bracketfrezen, de gewone versie en de profi versie. Ik spreek hier nu wel over de natapfrezen. De vlakfrees is maar één type.
Ik heb de 2007 catalogus elektronisch, als het je interesseert dan post ik hem wel even.
Heb ook eens ergens op tweedehands of iets dergelijks een adres gevonden die alles van cyclus kon leveren aan treffelijke prijzen. Als je wil dan kan ik het nog wel ergens terugvinden.
Wat het zelf sleutelen betreft: gewoon doen, de ervaring komt wel. Ik heb nu reeds een aantal fietsen gemonteerd en dat lukt nu zeer goed. Ergens advies nodig, roep gerust.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.