Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Verschil F4.13 - Paris FP

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43573
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2007 00:06

Wat is nu het echte verschil tussen de F4.13 en de Paris FP? Volgens het boekje 200gr gewicht en minimale verschillen in de geometrie.
Zou je dit écht merken of vooral op je bankrekening?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43573
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2007 18:48

Niemand een zinnig antwoord?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 02 apr 2007 19:14

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 01 April 2007

Wat is nu het echte verschil tussen de F4.13 en de Paris FP? Volgens het boekje 200gr gewicht en minimale verschillen in de geometrie.Zou je dit écht merken of vooral op je bankrekening?

De Paris is iets mooier vind ik, maar de verschillen zijn idd niet groot. Ik ben voor de Paris gegaan dus (in bestelling, als Flarer het wil.... zucht).

jan_k14
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2006 19:46

jan_k14 02 apr 2007 20:44

Hoi Daniel,

Het verschil zit hem in de gebruikte carbon kwaliteit.
De Paris heeft een dichtere, sterkere carbon structuur.
Let maar op de codering op de zitbuis.
Je kunt dus verwachten dat de Paris strakker en stijver blijft onder belastingen dan de F4:13.
Of je ook mag zeggen dat de Paris hierdoor duurzamer is lijkt me wat kort door de bocht.

Daarnaast natuurlijk de kleine cosmetische details als ribbeltjes, frutseltjes etc. aan het frame.
Daar zit de 200 gram gewichtverschil in.

Persoonlijk vind het het verfschema van de Paris ook mooier, maar dat is een ander verhaal.

Ciao,

Jan

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43573
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2007 23:31

Quote: Origineel geplaatst door Jan_K14 op 02 April 2007

Daarnaast natuurlijk de kleine cosmetische details als ribbeltjes, frutseltjes etc. aan het frame.


Persoonlijk vind het het verfschema van de Paris ook mooier, maar dat is een ander verhaal.

Verfschema vind ik dan van de F4.13 weer mooier, maar ik hou van wit in een frame. En die cosmische details maken voor mij niets uit. Zit alleen over de stijfheid te dubben.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 02 apr 2007 23:43

Ik hoop dat de F 4:13 stijver is dan de Paris. Was een van de weinige moderne frames waar het me nog bij lukt om in een sprintje mijn ketting over te laten slaan wat op zich geen best teken is (gebeurde in het staal tijdperk wel vaker)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43573
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2007 23:54

Je zou toch mogen verwachten dat de Paris stijver is....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 03 apr 2007 00:16

Bij de Paris heb je "MyWay" Daniel, kan je zelf je spuitschema bepalen zal denk alleen wel een meerprijs hebben.
Carbon kwaliteit van het frame, scheelt 3x niks.
Ga je echt niet merken beide net zo strak gewoven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43573
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 apr 2007 00:25

Kortom, op het gewicht na niet echt veel verschil?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

max8450
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 mei 2004 23:50

max8450 03 apr 2007 01:01

Verschil zal er toch wel moeten zijn, anders reden de renners van Caisse d'Epargne toch met een F4:13?
Of je het als niet renner of minder getalenteerde (of hoe noem je zoiets) zal merken is een ander paar mouwen.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 03 apr 2007 01:23

Quote: Origineel geplaatst door max8450 op 02 April 2007
Verschil zal er toch wel moeten zijn, anders reden de renners van Caisse d'Epargne toch met een F4:13?
Of je het als niet renner of minder getalenteerde (of hoe noem je zoiets) zal merken is een ander paar mouwen.




Wat dacht je ervan dat Caisse d'Epargne rijd met wat ze voorzien krijgen? (Ze rijden met Dogma en Paris)
Het is puur om het frame dan neer te zetten als één van de "hogere" modellen / "top" frames.

jan_k14
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2006 19:46

jan_k14 03 apr 2007 22:42

Hoi Kuiper,

Dacht het toch niet, dan zouden ze altijd met de Dogma rijden en dat doen ze dus niet zoals diverse Protour foto's bewijzen. Bij de ploegenpresentatie werd de Dogma gepresenteerd maar in de praktijk is het de Paris die gebruikt wordt.

Verder, het carbon weefsel van de Paris is van een dichtere, sterkere kwaliteit (Carbon 46HM3K) dan de F4:13 (Carbon 30HM3K). Vergelijk het met de oude staalkwaliteiten, Reynolds 753 was ook de top in die tijd.

Ergo, bij gelijke wanddikte en buisdiameter is de Paris sterker/stijver dan de F4:13.
Ik sluit me aan bij de vorige spreker dat wij het verschil waarschijnlijk niet zullen merken

Is er iemand die onder gelijke condities met een Paris en een F4:13 tekeer gegaan is?

Ciao,

Jan

Plaats reactie