Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets onderhoud ( met hoge druk?)

dijkjes
Forum-lid

dijkjes 09 apr 2007 12:23

Heren ( en dames uiteraard )
even een klein vraagje onderhoudtechnisch.  Heb nu een aantal keer met mooi weer gereden en het enigste wat ik dan eigenlijk doe is de fiets afnemen globaal met een doek.  Maar na een aantal keren fietsen wordt het tochwel tijd voor een iets grotere buurt. Nu heb ik laatst me tuin schoongemaakt met  de hoge druk en dat ging perfect en ik begreep van de meeste teamgenoten dat die hem ook afnamen met de tuinslang maar kan je het nou ook met de hoge druk doen of een opzet stukje voor je tuinslang zodat je mooi al het vuil op die vervelende plekken weg kan krijgen vooral bij je tandwielen en frame en uiteraard de wielen en spaken.?
kan een van jullie wat meer hierover vertellen?
p.s. ik neem aan dat jullie je spaken en wielen ook niet een voor een schoonmaken?
alvast bedankt voor de reaktie's
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

dijkjes
Forum-lid

dijkjes 09 apr 2007 13:23

schaar me maar onder de zuinige hollander maar als je er kosten voor gehad heb wil ik best de helft betalen en als het teveel moeite is bestel ik hem gewoon hoor het is inderdaad wel wat ik nodig heb   een beetje uitleg over het een en ander.
als je e-mail adres geeft dan stuur ik je even een e-mail bluebird

woutre
Forum-lid

woutre 09 apr 2007 14:57

Dit misschien wat voor jou, bevalt mij erg goed. Geen geklooi met oprollen, gewoon op de kraan te draaien en een verstelbare straal (harde straal of nevel).
http://www.roseversand.de/output/contro ... etail2=683

dijkjes
Forum-lid

dijkjes 09 apr 2007 17:29

wouter die ga ik ook bestellen bedankt !!!
@bluebird ik fiets voor jou nog wel 10km extra op kort bedankt!!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 apr 2007 17:33

Hogedruk spuit-mythe kunnen inmiddels al naar het rijk der fabelen verwijzen. Zolang je niet recht op de lagers richt is er niks aan het handje.

dijkjes
Forum-lid

dijkjes 09 apr 2007 18:04

ik heb zojuist die van wouter besteld dat is perfect voor mij en scheelt al redelijk wat als ik een hoge druk zou moeten kopen ( had hem nu geleend. ) super in iedergeval !!
misschien een stomme vraag maar met de lagers bedoel je de kern van je wiel?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 apr 2007 19:06

@ dijkjes: lagers zitten in alle draaiende delen dus balhoofd, cranks, naven, etc. Vooral degene die niet volledig zijn afgedicht daar mag je nooit direct op spuiten.

dijkjes
Forum-lid

dijkjes 09 apr 2007 20:34

dus op je tandwielen voor / achter en ketting wel maar goed opletten dan ik de naven en de cranks niet raak incl. stuur gedeelte.
super bedankt havana voor de tip.!

sharkman
Forum-lid

sharkman 09 apr 2007 21:21

Hoge druk is gewoon niet nodig en eerder af te raden het feit dat af wordt geraden om de spuitmond van een hogedruk lans dichter dan 30 cm bij autobanden en autolak te houden is een veeg teken. De hechting van lak op een carbon frame is waardeloos en schade met een hogedruk straler is niet denkbeeldig. (heb eens een Mavic sl wiel gezien waar de zwarte lak van de spaken af was gespoten. Een tuinslang levert voldoende druk om een fiets schoon te maken en daat zou ik het dan ook bij laten. 

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 apr 2007 21:54

Prima maar om de cassette en de voorbladen schoon te maken is het wel een uitkomst. Ik heb er helaas geen (want woon op 1 hoog). Ik neem zoals bekend mijn fiets mee in de douche en het echte vuil gaat met wasbenzine en een afwaskwast.

Plaats reactie