Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Het belang van de drop van het stuur

galibier
Forum-lid

galibier 13 apr 2007 02:49

Met welke drop van het stuur rijden jullie en waarom? Ik rij nu met een Logic WCS stuur van Ritchey (ergonomisch met hoeken) en overweeg om een klassiek stuur met ronde bocht aan te schaffen. Hierbij heb je 2 soorten: drop 135mm en drop 144mm. Ik heb echt geen idee wat de beste keuze is. Competitierenners rijden wel meestal met een klassiek stuur heb ik me laten wijsmaken. Maar met welke drop en waarom?
Als ik google over 'drop' krijg ik antwoorden over snoepgoed en 'drop' maar in mijn mailbus... en dergelijke. Ook in dit forum gezocht maar geen 'drop' te vinden

vriesemans
Forum-lid

vriesemans 13 apr 2007 12:37

Ik denk dat de 'drop' een persoonlijke kwestie is. Toen ik mijn racer aanschafte zat er een ergo stuur op. Kon daar absoluut niets mee!! vond het gewoon geen 'lekkere' grip. Heb nu een Controltech met wing bovenkant en klassieke bocht (waarin je ook weer varianten hebt: belgisch en italiaans, ik heb geloof ik italiaans). Nu heb ik wel een lekker grip. Kortom ik vond het ook wel lastig de keuze, veel merken hebben afwijkende maten. Misschien bij je FM wat sturen vasthouden en daarop je keuze bepalen.
ps; kijk eens op de site van deda, daar staan mooi tekeningen van de varianten in drop.

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 13 apr 2007 14:33

Kies een 135mm drop als je kleine handen hebt en/of iets minder diep in de beugel wilt zitten, kies de 144mm als je grotere handen hebt en/of dieper wilt zitten...

galibier
Forum-lid

galibier 13 apr 2007 15:45

Ok bedankt. Het blijft toch een moeilijke keuze, als je veel kilometers maakt en dan blijkt achteraf dat je keuze toch niet 100 is, dan kan je gaan vervangen en dat kost geld. Ik heb redelijk grote handen, wil wel diep zitten, maar vind mn huidige ergostuur met drop 144 toch niet echt optimaal. Maar dat kan aan die hoekigheid liggen. Ik blijf twijfelen. Want even een stuur uit het rek vastnemen is iets anders dan er mee rijden. Bij de opmeting die ik liet doen, gaven ze me wel een breedte maar geen drop.
Alle reacties blijven welkom.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 13 apr 2007 16:00

ik ben heel tevreden van de ondiepe drop, dus de italian. Dat maakt dat als je met je handen op de shifters ligt, en je komt op kop van je groepje of tegenwind, je je rug niet heel diep moet buigen om in de drop te gaan zitten. Ik heb ook een diepe drop, en dat is echt te diep, het verschil tussen op de remrubbers rijden en in de drop voel je te hard in je rug en je veranderde positie. Bij een ondiepe drop zit je naar mijn gevoel zeer comfortabel in je drop (ik kan er een hele dag inzitten zonder rugpijn). 
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 13 apr 2007 16:07

Ik had ook een Ritchey stuur zoals de topic -starter.  Ik vond er ook mijn gemak niet mee.  Heb verschillende modellen geprobeerd en uiteindelijk ben ik bij FSA uitgekomen, hier had ik direct een goed gevoel bij.  Het grote verschil met andere sturen is dat de bocht 2cm meer naar voren toe uitkomt.(noemt men dit niet "reach"?)
Dit is dus nog een faktor om rekening mee te houden.

galibier
Forum-lid

galibier 13 apr 2007 16:07

Hé, de zwarten, heel interessante ervaringsinfo die je daar geeft. Met mn diepe drop blijft het inderdaad moeilijk om lange tijd in de beugels te rijden. En het verschil is groot tussen in de beugels en op de shifters. Met ondiepe zou ik het wat langer moeten kunnen volhouden.Heb je 135 drop? Met welk stuur? Rijden de meeste andere renners ook met ondiepe drop? Ik merk bij carbonsturen, vaak wel een diepere drop, maar daar begin ik niet mee (bedoel met carbon stuur)

vriesemans
Forum-lid

vriesemans 14 apr 2007 12:27

Lastig hoor die drop, ik herkende me in het antwoord van de zwarten, dus ik ging er vanuit dat ik ook een drop had van 135...maar toen ik ging checken wat de drop was van mijn controltech formidable cl zag ik drop 150 met een reach van 80. Toch kan ik lang onder in de beugel fietsen....Ik ben ook ontzettend lang aan het twijfelen geweest over welk stuur ik zou aanschaffen met welke bocht. Wat ik wel wist dat ik persé een ronde bocht wilde hebben. Daarnaast sprak de wing bovenkant mij ook aan. Toen ik vernam dat controltech deze 2 combineerde (cinelli trouwens ook) heb ik voor de controltech gekozen vanwege de ergo wing bovenkant.

meeuh
Forum-lid

meeuh 14 apr 2007 20:27

Heeft ieder merk die sturen maakt zo'n 135drop stuur in z'n assortiment? Mss schaf ik me wel zo één aan.

julio
Forum-lid

julio 14 apr 2007 21:40

Ik fiets met de deda newton shallow, een ondiepe drop van 135 mm. Ik vind een klein verschil tussen 'op de shifters hangen' en in de drop hangen comfortabel. Sinds ik dit stuur gebruik ik de laatste optie in ieder geval veel vaker. Ik heb wel een aantal sturen geprobeerd, oa de newton anatomic. Resultaat is dat ik een kleine verzameling sturen heb. Zal wel weer ergens goed voor zijn.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 15 apr 2007 01:29

ik heb een shallow cinelli giro d'italia, evenals een 3TTT forma SL deep drop. Vele Italiaanse renners (paolini, petacchi, bettini) hebben een shallow...Ik zou eens moeten opmeten hoe diep die drop precies is, maar hoe dieper, hoe minder aangenaam voor mij.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

robertjan
Forum-lid

robertjan 15 apr 2007 23:59

Quote: Origineel geplaatst door de zwarten op 14 April 2007
ik heb een shallow cinelli giro d'italia, evenals een 3TTT forma SL deep drop. Vele Italiaanse renners (paolini, petacchi, bettini) hebben een shallow...Ik zou eens moeten opmeten hoe diep die drop precies is, maar hoe dieper, hoe minder aangenaam voor mij.

Maar hoe dieper je in het zadel zit. Het ligt er dus maar net aan of je voor comfort gaat of voor snelheid.

Plaats reactie