Na veel zoeken en vergelijken heb ik de volgende fietsen in mijn shortlist opgenomen :
1) Eddy Merckx Gara
2) BMC streetfire SSX
3) Colnago Primavera
4) Jan Janssen Tour de France
Ik vind hierover slechts weinig gebruikerservaring, vandaar mijn vraag.
Ben zelf slechts een reacreatieve fietser (1,80m/75kg/85cm inside leg)die wel belang hecht aan kwaliteit (en op de tweede plaats ook 'looks').
Andere merken die ik heb overwogen: Orbea (beetje zwaar?), Cube (leuk maar monotoon in kleuren), Ridley (gemengde commentaren).
Mijn huidige fiets is een Jan Janssen Tour de France (op leeftijd) waarover ik zeer tevreden ben. Op de BMC heb ik een kort testritje kunnen maken en was hierover zeer te spreken.
Graag jullie opmerkingen, ervaringen. Bedankt !
Advies gevraagd
Update: vond nog wat info op het forum hier betreffende prijs/kwaliteit van de BMC. Dit lijkt het enige minpunt te zijn :=)
Wat zouden jullie doen; één van de vier vernoemde of toch nog aan een andere fiets denken rond het 1.500 euro prijspunt ?
Wat zouden jullie doen; één van de vier vernoemde of toch nog aan een andere fiets denken rond het 1.500 euro prijspunt ?
Een beetje gezond chauvinisme kan wellicht geen kwaad maar is natuurlijk niet determinerend. Merk ook op dat ik al jaren met veel plezier (en zonder noemenswaardige problemen) rondfiets op mijn Jan Janssen !
Heb ik de verkeerde vraag gesteld (weining reactie) of is de keuze in dit segment van die aard dat je 'met je ogen toe' je keuze maakt ?
Ik begrijp dat dit een tot vervelens toe gestelde vraag is :=)
Heb ik de verkeerde vraag gesteld (weining reactie) of is de keuze in dit segment van die aard dat je 'met je ogen toe' je keuze maakt ?
Ik begrijp dat dit een tot vervelens toe gestelde vraag is :=)
Ik heb het EM Gara frame afgemonteerd als trainingsfiets. Dwz easton EA70 vork, shim 105 onderdelen, thomson stuurpen, en handgespaakte wielen. Stevig spul dus zonder naar het gewicht te kijken. Het frame is voor zijn prijs een van de betere tourframes. Het is wel wat zwaar (bijna 1900 gm voor een 58 cm) maar is comfortabel en stabiel. Voor westrijden is het zeker niet geschikt. Ik vind de wielbasis te lang om vlot bochten te nemen, te zwaar en niet stijf genoeg. Het stadaard meegeleverde balhoofd (FSA denk ik) is ook degelijk.
Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 15 April 2007
kies met je gevoel want ik denk dat kwalitatief er niet veel verschil is tussen de 4, maar al gedacht aan de merken canyon,red bull, focus, stevens en dergelijke of wil je de fiets kopen bij de plaatselijke FM?
De BMC is duidelijk de lichtste (en ook wel de duurste rond 1.800 euro).
Inderdaad, Canyon blijkt een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding te hebben maar is helaas slecht beschikbaar !? (althans blijkt uit de info op hun web site). Ik heb wel nog niet nagevraagd wat de vermoedelijke levertermijn van hun fietsen is.
Heb à priori geen voorkeur om bij de lokale FM te kopen - prijs/kwaliteit en beschikbaarheid hebben wat mij betreft voorrang.
Ivan:
Bedankt voor je reactie, een echte wedstrijdfiets hoeft het dus niet te worden, is enkel bedoeld voor "recreatief" gebruik. Wat me wel niet zo bevalt aan de Gara is dat je aangeeft dat het frame aan de slappe kant blijkt te zijn ?
kies met je gevoel want ik denk dat kwalitatief er niet veel verschil is tussen de 4, maar al gedacht aan de merken canyon,red bull, focus, stevens en dergelijke of wil je de fiets kopen bij de plaatselijke FM?
De BMC is duidelijk de lichtste (en ook wel de duurste rond 1.800 euro).
Inderdaad, Canyon blijkt een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding te hebben maar is helaas slecht beschikbaar !? (althans blijkt uit de info op hun web site). Ik heb wel nog niet nagevraagd wat de vermoedelijke levertermijn van hun fietsen is.
Heb à priori geen voorkeur om bij de lokale FM te kopen - prijs/kwaliteit en beschikbaarheid hebben wat mij betreft voorrang.
Ivan:
Bedankt voor je reactie, een echte wedstrijdfiets hoeft het dus niet te worden, is enkel bedoeld voor "recreatief" gebruik. Wat me wel niet zo bevalt aan de Gara is dat je aangeeft dat het frame aan de slappe kant blijkt te zijn ?
Het merk is al even genoemd,...met een Stevens ( aspin ) heb je een fantastische fiets met een prima prijs/kwaliteit verhouding. Heb deze zelf onlangs aangeschaft en niets ander dan lof over deze fiets.
Ik kan je helaas niet helpen met de fietsen die je zelf noemt, wel even op de Jan Janssen gezeten maar tekort voor een goed oordeel.
succes met je keuze, weet zelf hoe moeilijk het is.