Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Specialized Pro Carbon Road vraagje

spindoctor
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:31

spindoctor 26 apr 2007 14:17

Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen week Specialized Pro Carbon Road schoenen gekocht.De Sidi's welke ik al 3 jaar had begonnen nu toch écht te veel pijn te doen omdat ze te klein en te krap waren.
Dus ben ik uitgekomen op Specialized Pro Carbon Road schoenen, deze zijn iig een stuk ruimer. Probleem is alleen dat een maat 44 me te klein was (en te smal) een maat 45 zit héérlijk, maar ik heb wel ongeveer een 1/2 tot een centimeter ruimte over in de neus.
Als ik aan het klimmen ben merk ik dan ook dat ik wat speling heb (misschien normaal, maar mijn sidi's zaten gewoon strak om mijn voet...). Nu zijn er aardig wat mogelijkheden om deze schoenen strakker te zetten maar als ik de bovenste sluiting aantrek dan krijg ik teveel druk op mijn wreef met als resultaat slapende tenen.
Heb ik nu een te grote maat gekocht?Of is het gewoon zo dat schoenen ook "ingefietst" dienen te worden en dat dit een kwesite van gewenning is?
Hoe "hoort"een schoen te zitten.....?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4429
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 apr 2007 18:31

Een schoen hoort goed te zitten. Al bij het passen merk je wel of dat zo is of niet, zijn ze te groot dan heb je grote kans op verschuiven in de schoen, en dus blaren. zijn ze te klein heb je last van beknelling. enkel op goed zittende schoenen zul je met plezier fietsen, welk merk dat dan is is dus geheel afhankelijk van je voeten. Zelf pas ik zowel schoenen van sidi en ven specialized maar weer geen schoenen van shimano, terwijl dat bij andere weer andersom is. Moraal van dit stukje schoenen altijd passen bij aanschaf en indien je twijfelt dan niet doen en een ander merk zoeken.

spindoctor
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:31

spindoctor 26 apr 2007 21:47

Oh, maar ik heb gepast....veel gepast.Schoen van Sidi, shimano, Northwave en Specialized.En die van Specialized zaten gewoon geweldig.Alleen nu met fietsen voelt het dus allemaal een beetje anders.......en ik vraag me dus af of dit door de maat komt of dat het gewoon gewenning is.
Maar heb je normaal gesproken iets van ruimte in een schoen?Als ik ga staan op de pedalen en een steile klim op moet (keutenberg) dan voel ik beweging in de hoogte niet zozeeer naar voren dus.Maar als ik het badje strakker zet dan knelt het weer af.....Dat is waar het fout gaat...

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 27 apr 2007 14:08

De ruimte in de neus kan je opvullen met watten, dit werkt redelijk tegen het naar voren schuiven in de schoen (hoewel ik persoonlijk altijd wel hou van flink wat ruimte om mn tenen vrij te kunnen bewegen)Vwb hoogte speling, kun wat experimenteren met verschillende diktes inlegzolen. Het kan bijv zijn dat als je een hele dunne, simpele inlegzool onder de BG zooltjes legt je probleem weg is... iig succes ermee  (en de Pro carbons trwns echt super fijne schoenen, heb ze zelf ook)
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

spindoctor
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:31

spindoctor 27 apr 2007 16:28

Hey dank voor je reply!
Aangezien jij ze ook hebt; heb jij enige idee of er iets te verstellen is aan de bovenste sluiting? (heb overigen wel het 2007 model)
Als ik het goed heb kun je de sluiting namelijk ook in hoogte verstellen, weet alleen niet hoe.....

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 28 apr 2007 12:22

Mag ik jullie vragen hoe dat BG systeem jullie bevalt?
Ik merk dat ik mijn voeten gekanteld heb in mijn schoenen en overweeg mede daarom specialized schoenen aan te schaffen want mijn knie raakt geirriteerd.
Gebruiken jullie die zooltjes die erbij horen? Krijg je die erbij als je de schoenen koopt en hoe weet je welk zooltje voor jou geschikt is?
Liefst zou ik ze eens uitproberen, maardat zal wel lastig worden...
Alstublaft.

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 28 apr 2007 13:20

Als je het zwarte "hendeltje" op het kliksysteem omhoog doet zie je als het goed is een schroefje zitten (althans dat is bij mijn 2006 model zo)en een stukje naar beneden zit een klein gaatje met schroefdraad...Dus als het goed is kan je het kliksysteem losschroeven en een gaatje naar onderen verplaatsen... en dan kun je waarschijnlijk de strip  strakker vastgespen Ik weet dit niet 100 zeker, omdat ik dit zelf niet gedaan heb bij mijn schoenen (was bij mij niet nodig)
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 30 apr 2007 13:46

Quoten: Origineel geplaatst door b l a f f y op 28 April 2007

Mag ik jullie vragen hoe dat BG systeem jullie bevalt?Ik merk dat ik mijn voeten gekanteld heb in mijn schoenen en overweeg mede daarom specialized schoenen aan te schaffen want mijn knie raakt geirriteerd.Gebruiken jullie die zooltjes die erbij horen? Krijg je die erbij als je de schoenen koopt en hoe weet je welk zooltje voor jou geschikt is?Liefst zou ik ze eens uitproberen, maardat zal wel lastig worden...


BG systeem werkt voor mij perfect. Ook ik heb gevoelige knieen en na in gebruik name van mijn Specialized Pro Carbon schoen alle ellende over. Er zit standaard BG zooltje in, that should do the trick.
You can never be too Specialized

spindoctor
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:31

spindoctor 01 mei 2007 12:05

Ook mij bevallen de schoenen goed!Afgelopen zondag Klimmen - Banneux - Klimmen gereden en "mijn" afstelling gevonden.
Goede schoenen, stijve zolen en dat merk je in de klim!Inlegzolen zijn ook prettig!

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 02 mei 2007 17:50

Ik heb ze ook gekocht, maar oi oi oi die zolen zijn stijf!
Wat betreft mijn knie ging het vandaag lekker (al was t maar 2 uurtjes rustig aan). Vrijdag en zaterdag fiets ik verder en post ik nog wat bevindingen.
Ik heb standaard de rode zolen in mijn schoen, jullie ook?
Verder zei de verkoper dat de kanteling van de voet kwam door de losse rode zool, maar dat zit toch (ook) in de vaste schoenzool?
Alstublaft.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 02 mei 2007 18:18

Ik hoop ze deze week ook eindelijk binnen te krijgen na zo'n 6 weken wachten! Ik krijg de witte uitvoering, met rode accenten, in maat 47! Ik hoop echt dat ik ze voor de fietschallenge van as zondag binnen heb!

spindoctor
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:31

spindoctor 03 mei 2007 12:12

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 02 Mei 2007

Ik hoop ze deze week ook eindelijk binnen te krijgen na zo'n 6 weken wachten! Ik krijg de witte uitvoering, met rode accenten, in maat 47! Ik hoop echt dat ik ze voor de fietschallenge van as zondag binnen heb!


Houd er wel rekening mee dat je de eerste keer fietsen toch écht aan deze schoenen moet wennen. Ik had ze de dag voor de AGR gekocht en de volgende dag dus direct 150 KM ermee gefiets.....toen was ik niet blij met ijn aanschaf.......
Nu ik er al wat meer KM's mee heb gereden (ongeveer 400) voelt het allemaal stukken beter!!
Ook ik heb er de standaard rode inlegzolen in.

Plaats reactie