Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vergelijk full/hybrid keramische lagers.

velo
Forum-lid
Contact

velo 11 mei 2007 14:31

Ik zou graag wat vergelijkingen willen lezen tussen de volledige en hybride keramische lagers.

Het verschil tussen staal en hybride is wel te vinden op internet, maar niet (ik heb het niet kunnen vinden) tussen de volledige en hybride keramische lagers.

Kan iemand mij van een link, test gegevens of informatie voorzien.

Bedankt alvast.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 12 mei 2007 07:08

Hoi,
De vol-keramische lagers zijn zo duur en ook niet in alle standaarden leverbaar dat een vergelijkende test hopeloos wordt....
De opbrengst in vergelijking met goede kwaliteit stalen lagers is trouwens op zich al miniem, de cijfers op het internet zijn vaak uit verband gerukt en weerspiegelen niet altijd de werkelijkheid.
Als je geen twee linkerhanden hebt en wat inzicht in techniek kan je trouwens al voor weinig geld veel winst boeken door b.v. andere types van verzegeling te gebruiken, verzegelingen verwijderen, ander type smering en dies meer. Hou er dan wel rekening mee dat je de spullen regelmatig grondig nakijkt en onderhoudt. Je doet zoiets uiteraard op eigen risico....
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...

velo
Forum-lid
Contact

velo 12 mei 2007 10:22

"Als je geen twee linkerhanden hebt en wat inzicht in techniek kan je trouwens al voor weinig geld veel winst boeken door b.v. andere types van verzegeling te gebruiken, verzegelingen verwijderen, ander type smering en dies meer. Hou er dan wel rekening mee dat je de spullen regelmatig grondig nakijkt en onderhoudt".

Twee linkerhanden heb ik zeker niet en inzicht in techniek is aanwezig dus dat zal het probleem niet worden.

De reden dat full keramische lagers mijn interesse hebben is dat ze geen smering nodig hebben (en dus m.i. de laagste weerstand hebben) icm. dat ze op een fiets zowat de laagste belasting hebben van alle toepassingen maakt het voor mij een erg interessant onderwerp.

Vanuit een kostenplaatje is het te begrijpen dat er in fietswielen industrielagers gebruikt worden, maar noodzakelijk is het mi. niet.

Industrietoepassingen hebben een heel andere belasting, weinig onderhoud alsmede een lange(re) levensduur zijn aanzienlijk belangrijker dan weerstand dit in tegenstelling tot een fietswiellager.

Verder is het voor industrie toepassingen zelden een punt mbt. weerstand wat voor fietsen/fietsers wel een punt is/kan zijn.

Ik had ook al zitten denken over de afsluitringen en een ander soort vet (m.i. de grootste weerstandvreter wat er is) want als je dat kan toepassen me dunkt dat je dan zij het misschien met wat meer regelmatig onderhoud je de weerstand op het niveau zou kunnen brengen met een gewoon lager naar de weerstand van een hybride lager en dat voor een fractie van de kosten.

Ik hoor graag van je hoe je dat hebt gedaan (of een link) en wat voor vet je kunt/moet gebruiken zoals je zelf in je reactie aangeeft.

Met belangstelling lees ik je reactie.
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 mei 2007 11:28

Weerstand van de lagers is geen issue op de fiets. Goed lopende lagers geven maar zo'n klein beetje weerstand, die is gewoon te verwaarlozen omdat bijv de luchtweerstand en de rolweerstand zo veel groter zijn.
Het is wat Frank hierboven al aanstipte over fabrikanten die met de meest onmogelijke claims komen. Wat te denken van bijv de keramische lagers voor de FSA HT2 trapassen, als de claims zouden kloppen dan zou je op een standaard HT2 trapas een ei kunnen bakken omdat de boel zo warm zou worden van al het gedissipeerde vermogen .
Half keramische lagers in goede kwaliteit kost je al een honderden euro's voor een wielset. Als je volledig keramische lagers erin wilt steken (moet je ze 1e maar vinden) dan moet je een veelvoud daarvan uittrekken. '
Waarom zou een lager dat geen smering nodig heeft per definitie lichter lopen? Een fietswiel is iets wat gewoon traag draait, ze draaien immers maar met een paar Hz in de rondte. Keramische lagers worden pas echt interessant bij dingen die veel harder rond draaien, zoals bij de wieltjes in skeelers.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

velo
Forum-lid
Contact

velo 12 mei 2007 12:01

Na het lezen van talloze topics in binnen en buitenland over dit onderwerp weet ik dat het zeer discutabel is mn. om het toe te passen op fietsonderdelen.

Laat ik het dan anders vragen:

Hoe kan ik mijn lagers (wiel, bb, derailleurwieltjes en mogelijk ook de trapas lagers) zo tunen dat er wel een winst is te behalen (zoals frank aangeeft) hoe klein dan ook.

Plaats reactie